מנצלת את המשבר לרכישות: IBM קונה את דאטה בנד הישראלית ב-150 מיליון דולר

החברה הישראלית הקטנה דאטה בנד נרכשה בידי ענקית הטק הגלובלית בסכום המוערך בכ-150 מיליון דולר • בחברה הקטנה, שאינה רווחית ומונה 40 עובדים סך הכל, הושקעו במשך ארבע השנים האחרונות כ-15 מיליון דולר בלבד

מטה IBM בקנדה / צילום: Shutterstock
מטה IBM בקנדה / צילום: Shutterstock

רכישה נוספת של סטארט-אפ ישראלי בתחום ניטור פעולות ונתונים בזמן אמת (Observability): החברה הישראלית הקטנה דאטה בנד (Databand.ai) נרכשת בידי IBM. סכום הרכישה לא פורסם, אך הוא מוערך על ידי גורמים בשוק בכ-150 מיליון דולר. זאת, אחרי רכישת גרנולייט הישראליית על ידי אינטל ב-650 מיליון דולר בחודש מרץ האחרון, ואפסגון על ידי סיסקו ב-500 מיליון דולר לפני כשנה.

בין המרווחים הגדולים בעסקה: המייסדים ג'וש בן עמרם, יבגני שולמן וויקטור שפרן, והמשקיעות העיקריות בחברה: הקרנות האמריקאיות אקסל ובלאמברג. בחברה הקטנה, המונה 40 עובדים סך הכל, הושקעו במשך ארבע השנים האחרונות כ-15 מיליון דולר בלבד, מרביתם מסיבוב בן 14.5 מיליון דולר בסיבוב השקעה שבו השתתפו אקסל ובלאמברג, ומספר משקיעי שלב מוקדם שהשקיעו סכומים נמוכים יותר, כמו F2 של יוצאי קרן ג'נסיס, דיפרנשיאל וקרן בסמר.

החברה אמנם אינה רווחית, אך היא פעלה ביעילות ותוך העסקה של מספר עובדים נמוך למדי - 40 איש סך הכל. באופן תאורטי היתה יכולה דאטה בנד להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות, אלא שאווירת הצמצום הכלכלי הביאה את כל הצדדים להבנה שמדובר בנקודת זמן אופטימליית לעסקה. עבור IBM, מדובר בהשלמה של מוצר אחד, פיצ'ר, מתוך גלריית מוצרים בתחומי הענן, הדאטה, הבינה המלאכותית והאוטומציה שהיא מספקת כיום לארגונים.

לדוגמה, היכולות של דאטה בנד יאפשרו להתריע בפני צוותי הנתונים והמהנדסים כאשר הנתונים בהם הם משתמשים להפעלת יישומים אינם מדויקים, בעוד ש-Instana, מוצר נוסף של IBM, תסמן אם היישום חווה בעיות שעלולות להשפיע על הביצועים שלו. שני הכלים יחד יספקו לארגונים יכולת ניטור רחבה יותר הניתנת להסבר על פני כל תשתית היישומים ומערכות הנתונים שלהם, שתסייע להם למנוע הפסדים או פגיעה במוניטין.

עבור היזמים והמשקיעים, מדובר באקזיט מוצלח, המגלם תשואה של לפחות פי עשר על ההשקעה בתוך ארבע שנים, ועבור השוק - מדובר באיתות כי למשקיעים אבדה הסבלנות לתמוך לאורך זמן בפיצ'רים, וכי זוהי שעתם הגדולה של חברות הענק הבונות פורטפוליו מוצרים גדול בהתבסס על רכישות קטנות ומרובות.

עסקה זו מחזירה את ענף ההייטק הישראלי לימים שבהם חברות קטנות ובשלב מוקדם נרכשות בתמורה ל-100 או 150 מיליון דולר.

דאטה בנד נוסדה על ידי ג'וש בן-עמרם, לשעבר משקיע בקרן בסמר ובכיר בחברת הענן סייסנס, ועל ידי יוצאי יחידות המודיעין יבגני שולמן וויקטור שפרן. היא פיתחה מערכת Data Observability (ניטור נתונים בזמן אמת) המסייעת לארגונים לתקן בעיות בנתונים שלהם, כולל שגיאות, כשלים בזרימת הנתונים ואיכות ירודה שלהם בשירותי ענן שונים, לפני שאלה ישפיעו על התוצאות העסקיות. בין לקוחותיה של דאטה בנד חברות ישראליות כמו טראקס ריטייל, אורבוטק וכן ענקית התיירות אגודה ופלטפורמת ההימורים פאן דיול.