סטארט-אפ | ראיון

מרגיש בחמ״ל: היזם שעומד מאחורי הבוט שיודע בדיוק את מי מפטרים בהייטק ומתי

"לסטארטאפ" היא פלטפורמה להייטקיסטים שהקים היזם רום שירי, עליה יושב בוט דינמי שמרכז בזמן אמת את כל המידע על חברות שיצאו ויוצאות לסבב פיטורים • "מדובר בעובדים טובים, וזו הזדמנות של חברות אחרות לגייס אותם"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

כשהיזם רום שירי הקים את "לסטארטאפ", לפני שלוש שנים, הוא לא העלה בדעתו שעל הפלטפורמה להייטקיסטים יישב גם בוט דינמי במיוחד, שהוא מגדיר היום "חמ"ל" ומרכז בזמן אמת את כל המידע על חברות שיצאו ויוצאות לסבב פיטורים. "בראש ובראשונה המטרה שלי היא לממש את המנטרה ש'הפסד של חברה אחת הוא רווח של חברה אחרת'", הוא אומר לגלובס. "מדובר בעובדים טובים, וזו הזדמנות של חברות אחרות לגייס אותם".

שירי, מתכנת בן 30, פיתח את פלטפורמת לסטארטאפ כמעט במקרה. הוא יצר אקסל פתוח עם עדכונים על נושאים שונים בעולם ההייטק. "יש שם פודקאסטים, תכנים על משקיעים, כל מיני נושאים שאספתי במהלך השנים. זה הפך לוויראלי, וכיוון שזה היה אקסל פתוח, משתמשים נכנסו והוסיפו חומרים משלהם לשדרוג החוויה. בהמשך הם גם ביקשו לכתוב פוסטים, אז קם הבלוג. פתאום גיליתי שהגעתי ל-50 אלף מבקרים בחודש.

רום שירי / צילום: תמונה פרטית
 רום שירי / צילום: תמונה פרטית

את דרכו בתחום התחיל שירי כמתכנת שכיר. "אחרי הצבא עבדתי בסטארט-אפים קטנים וגם בחברות מבוססות יותר, כמו סירס, לפני פשיטת הרגל. אחר כך עבדתי בעיקר כיועץ לחברות ועברתי ליזמות. פלטפורמת לסטארטאפ היא נגזרת של זה".

את בוט הפיטורים בהייטק השיק שירי השבוע. "במעגלים הקרובים יותר התחלתי לעבוד עליו לפני חודש. ראיתי את המאגרים הקיימים על פיטורים, כמו אתר layoffs.fy, שלדעתי הוא לא ממצה את הכול. החלטתי להרים את הכפפה ולהיעזר בפלטפורמה הקיימת שלי. באחד הלילות האחרונים חשבתי על זה, ובבוקר כבר הכנתי רשימה של חברות מפטרות, על סמך נתונים מאתרי חדשות. בהמשך פיתחתי את הבוט שסורק את המידע ומעדכן. פרסמתי את זה בלינקדאין, ואלוהי הלינקדאין עשו את שלהם. הפוסט הגיע במהירות ל-300 אלף חשיפות".

הדף "פיטורים בהייטק" מספק מידע על מספר המפוטרים בכל חברה, שיעורם מסך העובדים, מאילו מחלקות, ועוד מידע כללי על החברה, כמו הכסף שהיא גייסה.

מי המדווחים?

"הבוט סורק את האתרים לפי מילות חיפוש ומדווח. מקור חשוב נוסף הוא ממשתמשים, רבים מהם אנונימיים. לדעתי מדובר בעובדי החברות. על הפיטורים בלייטריקס, למשל, ידעתי עוד לפני שזה הגיע לעיתונות. כשהמדווח לא אנונימי, אלא עובד החברה ואפשר לאמת את זה, אני מדווח גם בטוויטר".

עד כמה אתה בטוח שמדובר בתמונת מציאות ולא במשהו שרוכב על הבאז?

"אני יכול להגיד ש-99% מהמידע אמיתי ומאומת באופן רשמי. יש דיווחים שאני מקבל ואני מחכה איתם קצת. אבל אין מה לעשות. יש התגובות הפסיכולוגיות, שגם העיתונות מייצרת, ואי אפשר להילחם בזה. בכלל, אני סבור שבשביל תעשייה בריאה צריך גם לאזן. ההייטק הפך להיות נרקיסיסטי ומרים לעצמו, וצריך לתת לזה קונטרה.

"דבר שני, כמי שהיה שכיר, אני יודע שיש חברות שמעדיפות להסתיר את הפיטורים, כי לפעמים במקביל הן גם מגייסות. לפעמים מפטרים את מי שרק הגיע. אני בכלל הייתי רוצה שתהיה אפשרות להעלות גם את שמות המפוטרים באתר, בהסכמה שלהם כמובן, כדי שחברות אחרות יוכלו לפנות אליהם. אני יודע שבנכנסים יש הרבה נציגים של משאבי אנוש".

אתה ממש עובד בזה. מה יוצא לך מזה?
"לפלטפורמת לסטארטאפ יש ספונסרים, אבל העבודה והזמן שאני משקיע לא מתקרבים לתמורה הכספית. בכלל, בימים האחרונים אני מרגיש בחמ"ל. אני מקבל 3-4 דיווחים על פיטורים מדי יום".