מתכננים לטוס רק עם טרולי? זה מה שאתם צריכים לדעת לפני

הכאוס בשדות התעופה גורם לא רק לאיחורים וביטולי טיסות, אלא גם מביא לכך שמזוודות רבות פשוט נשארות מאחור בשדה • המצוקה הולידה כוכבת חדשה: מזוודת הטרולי, שמאפשרת לטסים להיות בטוחים שהציוד יגיע איתם • מה הגודל שמותר ולמה לשים לב כשמזמינים כרטיס? • גלובס עושה סדר

ילדה עם מזוודת טרולי / צילום: Shutterstock
ילדה עם מזוודת טרולי / צילום: Shutterstock

אט אט הפכה מזוודת הטרולי לכוכבת השעה. הסיבה: מדי יום מאות מזוודות לא מועמסות על הטיסות ביחד עם הנוסעים לנוכח מצוקת כוח האדם. למעשה, ערמות של מזוודות מיותמות מנוסעים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מתמונות הכאוס העולמיות שמתפרסמות מדי יום. וכעת, רבים רואים במזוודת הטרולי את הפתרון לבעיה. 

לא במקרה ברשתות השיווק מילאו את המדפים במזוודות טרולי בה מצויד כל נוסע, וכך משפחה בת ארבעה נפשות למשל תנסה להמריא עם ארבע מזוודות טרולי, אחת לכל נוסע במטרה לא רק לזרז את ההליך לפני ההמראה אלא גם לזרז את ההליך לאחר הנחיתה ובעיקר להבטיח לעצמם שהציוד יגיע עימם לחופשה. השיטה שהופכת לנפוצה יותר, בעיקר עבור חובבי הקניות היא הזמנה של כבודה לטיסה רק בחזור - וכך תיק מתקפל בתוך הטרולי או מזוודה שתירכש ביעד - ישוגרו בבטן המטוס, וגם אם יגיעו באיחור, הרי שהנופש הסתיים והסבלנות לקבלת הציוד היא אחרת.

היתרונות בכבודת היד מתייחסים גם להליך טרום הטיסה כאמור - חברות שמאפשרות לבצע צ'ק אין מוקדם באונליין (ומדובר במרבית החברות כיום) מאפשרות לנוסעים הבאים לטיסה עם כבודת יד לחסוך מעצמם את התור לצ'ק אין ולדלפקים למסירת כבודה ולהגיע ישר למסלול המהיר. היות שנוסעים רבים אכן מסתפקים בטרולי כיום, גם במסלול המהיר עשויים להיווצר פקקים של נוסעים.

המזוודות שנשארו על הקרקע בנמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Reuters
 המזוודות שנשארו על הקרקע בנמל התעופה הית'רו בלונדון / צילום: Reuters

שימו לב לגודל שמותר לכם וטיפים נוספים

לפני שדוחסים את כל הציוד לחופשה בטרולי כדאי לשים לב לכמה דברים מהותיים:

1. לכל חברה יש הגדרות לכבודת היד המותרת לעלייה למטוס. באתרי החברות אפשר למצוא פירוט לגודל המותר ועל פיו להתאים את גודל הכבודה. כבודה חורגת עשויה למצוא את עצמה מחוץ לתא הנוסעים כשהיא תימסר לבטן המטוס עם שאר המזוודות והנוסעים עשויים לשלם קנסות על כבודה עודפת.

כך, למשל: באל על משקל כבודת היד המותר בכרטיסי הבסיס (לייט/קלאסיק) הוא עד 8 ק"ג בגודל של 56X25X45, בוויז אייר המשקל המותר לתיק נשיאה אחד שאינו כרוך בתשלום הוא עד 10 ק"ג בגודל 20X30X40 (לאחסון מתחת למושב), בטורקיש איירליינס שהחלה לאחרונה לגבות תוספת על כבודה (לטסים לטורקיה כיעד אחרון) מתאפשר לנוסעים להביא עמם ללא תשלום נוסף כבודת יד במשקל של עד 8 ק"ג במידות 55X30X15. המידע נגיש באתרי החברות.

2. לכל חברה תנאי כרטיס משתנים הקובעים האם ניתן להגיע עם כבודת יד ללא תוספת מחיר או שיש לשלם בעבורה. ברוב חברות הלואו קוסט למשל יש לשלם בנפרד על כבודת יד שאיננה נכללת בכרטיס הבסיסי. ודאו מראש מה קובעים תנאי הכרטיס ואם נדרש, שלמו מראש. התשלום בדלפקים בשדה התעופה יהיה יקר יותר לעומת התשלום מראש באונליין.

3. בחברות התעופה מדווחים יותר ויותר על התחכמויות מיותרות של נוסעים שחולפים במסלול המהיר המיועד למצוידים בכבודת יד בלבד ואשר רק לפני עלייה למטוס מתברר כי הביאו עמם מזוודה שחורגת, ולעתים אף משמעותית, מהגודל המותר על פי תנאי החברה ותנאי הכרטיס. בשלב הזה מספרים כי מתפתחים ויכוחים מיותרים שבעיקר מובילים לעיכובים בהמראות. מזוודות אלה לא יעלו לתא הנוסעים והן ישלחו לבטן המטוס. בחלק מהחברות הנוסעים גם חשופים לקנס על כבודה חורגת הן בגודלה והן במשקל המותר.

4. בכל מטוס יש קיבולת לכמות המזוודות שיכולות לעלות, קיבולת זו לא תואמת את מספר הנוסעים ולכן כאשר ייגמר המקום במדפי האחסון, הנוסעים - לרוב יהיו אלה שיעלו אחרונים לטיסה - יידרשו להפקיד את המזוודות בבטן המטוס ולקבלן לאחר הנחיתה.