ביל אקמן יפרק את חברת ה-SPAC שלו ויחזיר 4 מיליארד דולר למשקיעים

המשקיע המיליארדר ביל אקמן, שגייס 4 מיליארד דולר לחברת ה-SPAC הגדולה ביותר אי-פעם, הודיע למשקיעים כי יחזיר להם את כספם, לאחר שלא הצליח למצוא חברת יעד מתאימה למיזוג • במכתב למשקיעים הדגיש אקמן גורמים רבים שהובילו לכישלון התוכנית, אך הוסיף: חברות איכותיות יכולות בדרך-כלל לדחות את עיתוי ההנפקה עד שתנאי השוק יהיו נוחים יותר

ביל אקמן, מנכ''ל ומייסד קרן הגידור Pershing Square / צילום: Associated Press
ביל אקמן, מנכ''ל ומייסד קרן הגידור Pershing Square / צילום: Associated Press

המיליארדר היהודי ביל אקמן, משקיע ומנהל קרן הגידור הניו יורקית Pershing Square, הודיע כי יחזיר למשקיעים 4 מיליארד דולר, לאחר שלא הצליח למצוא חברה שתתאים למיזוג עם חברת ה-SPAC שהקים. במכתב שנשלח לבעלי המניות אתמול (שני), הדגיש אקמן גורמים רבים, כולל תנאי שוק שליליים ותחרות חזקה מהנפקות מסורתיות (IPOs), שסיכלו את מאמציו למצוא חברה מתאימה למזג איתה את חברת ה-SPAC שלו.

חברות SPAC הן חברות שאין להן פעילות, והן מגייסות כסף בהנפקות בבורסה במטרה לרכוש חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל. עבור חברות פרטיות, מיזוג לחברות SPAC מהווה חלופה להנפקה רגילה בהגעה לשוק. הנפקות SPAC היו טרנד מרכזי בשוק ההנפקות בוול סטריט בין אמצע 2020 לתחילת 2021, אך מאז השוק התקרר מאוד. לפי נתונים שפורסמו לאחרונה, ברבעון השני רק 14 חברות הונפקו, וגייסו 1.6 מיליארד דולר - בחזרה לרמות של לפני 2020.

ביולי 2020 גייס ה-SPAC של אקמן כ-4 מיליארד דולר וחיזרה אחר משקיעים בולטים, החל מקרן הגידור Baupost Group, קרן הפנסיה הקנדית Ontario Teachers וחברת קרנות הנאמנות T. Rowe Price Group. כעת, לאחר מאמצים ממושכים, הודיע אקמן כי יפרק את חברת ה-SPAC: "למרות שהיו עסקאות שהיו בעלות פוטנציאל עבורנו בשנה האחרונה, אף אחת מהן לא עמדה בקריטריוני ההשקעה שלנו", הסביר אקמן.

למרות התחלה מבטיחה, חברות ה-SPAC כאמצעי השקעות ירדו משיאן. במהלך השנה האחרונה, חברות שהתמזגו עם SPAC הפגינו ביצועים גרועים, מה שאילץ משקיעים להתנער מעסקאות אלו. בשילוב עם השגחה רגולטורית קפדנית יותר וירידה בשווקי המניות, כלכלת ה-SPAC הושבתה כמעט לגמרי.

בפנייתו למשקיעים אמר אקמן כי "ההתאוששות המהירה של שוקי ההון והכלכלה שלנו הייתה טובה עבור אמריקה, אך מצערת עבור PSTH, שכן היא הפכה את שוק ההנפקות הקונבנציונלי למתחרה חזק ואלטרנטיבה מועדפת עבור עסקים איכותיים המבקשים לצאת להנפקה", והוסיף כי "חברות רווחיות באיכות גבוהה ובעלות צמיחה עמידה יכולות בדרך-כלל לדחות את העיתוי שלהן לצאת להנפקה עד שתנאי השוק יהיו נוחים יותר, מה שהגביל את מרחב העסקאות האיכותיות האפשריות עבור PSTH, במיוחד במהלך 12 החודשים האחרונים", אמר אקמן.