רשות ניירות ערך פשטה על משרדי יונט קרדיט, בעלי השליטה נחקרו

רשות ני"ע זימנה לחקירה ארבעה בכירים בחברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט, בהם בעלי השליטה שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר, בחשד לשימוש במידע פנים, זיוף והלבנת הון • הארבעה שוחררו בתנאים מגבילים •  לגבי שר האוצר לשעבר כחלון מסרו ברשות ני"ע: "כל הגורמים המעורבים ייחקרו ככל שישנה תשתית ראייתית"

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה גלויה נגד נושאי משרה בכירים ביונט קרדיט  בחשד לעבירות ניירות ערך והלבנת הון. במסגרת החקירה פשטו היום (ג') חוקרי רשות ניירות ערך על משרדי החברה וזימנו לחקירה ארבעה מראשי החברה: המנכ"ל שפוטר, צחי אזר; בעלי השליטה נוספים בחברה, שי פנסו ושלמה אייזיק; וכן את יצחק אביתר, שעל-פי החשד של רשות ניירות ערך ניהל בפועל את סניף יונט קרדיט בנצרת בו התגלו אי-הסדרים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. נציין כי הארבעה לא נעצרו בשום שלב והם שוחררו לאחר החקירה בתנאים מגבילים וכי עם תום חקירתו שוחרר אייזיק לבית.

השאלה הגדולה היא אם שר האוצר לשעבר, משה כחלון, שהתפטר בעקבות אי-הסדרים שהתגלו בחברה, יהיה גם הוא בין הנחקרים. מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה לנושא חקירת כחלון כי "רשות ניירות ערך אינה מתייחסת לענייני חקירות ומודיעין. כל הגורמים המעורבים ייחקרו ככל שישנה תשתית ראייתית".

על-פי החשד, הארבעה מעורבים בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, אשר הועברו לחברה הפרטית אשר, כאמור, אזר, אייזיק ופנסו הינם חלק מבעלי השליטה בה, או לטובת שימושיו הפרטיים של אזר שעל-פי ממצאי הבודק החיצוני ששכרה החברה נטל סכום של כ-70 אלך שקל מכספיה ולא דיווח על כך.

"על-פי החשד פעלו המעורבים במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה, בין היתר בנוגע לנכסים שלכאורה נמצאים בבעלותה, ובנוגע לעסקאות מהותיות שביצעה החברה במסגרתן הוצאו כספים מהחברה הציבורית שלא כדין וללא האישורים הנדרשים. פעילות זאת נעשתה בין היתר תוך רישום כוזב במסמכי החברה וזיוף מסמכים", הסבירו ברשות ניירות ערך בנספח לבקשה לשחרור בתנאים מגבילים שהוגש לבית המשפט.

בנוסף על-פי החשד, במהלך התקופה הרלוונטית, ביצע אזר עסקאות במניות החברה באמצעות חשבונו הפרטי וביחד עם אייזיק ופנסו גם בחשבון החברה הפרטית בה הם בעלי השליטה, וזאת תוך שימוש במידע פנים שהחזיקו באותו מועד בנוגע להתנהלות החשודה האמורה, שכללה אירועים מהותיים וחמורים שהתרחשו בחברה", הסבירו ברשות.

שבע עבירות בהן חשודים כל בעלי השליטה

ברשות ניירות ערך ציינו שבע עבירות בהן חשודים כל הארבעה, וכן עבירה של שימוש במידע פנים המתייחס לאזר, פנסו ואייזיק בלבד. יתר העבירות הן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; רישום כוזב במסמכי תאגיד; מרמה והפרת אמונים בתאגיד; גניבה בידי מורשה; זיוף והלבנת הון.

באשר לסיבות בגינן ביקשו ברשות ניירות ערך את התנאים המגבילים, נכתב כי "במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבותם של החשודים בביצוע עבירות שונות לפי חוק ניירות ערך, חוק העונשין וחוק איסור הלבנת הון. מעורבים נוספים נחקרו בקשר לפרשה זו, אך לנוכח היקף תיק החקירה, לא עלה בידי חוקרי מחלקת חקירות, מודיעין ומסחר ברשות ניירות ערך לסיימה", הסבירו ברשות.

לכן, הם ציינו, לצורך סיום החקירה, יידרשו חקירות ופעולות חקירה נוספות. "בשל חומרת העבירות והסנקציה החמורה הקבועה בגינן מתקיים במקרה דנן חשש ממשי לשיבוש הליכי חקירה, וכן חשש ממשי להימלטות מאימת הדין. לכן נבקש מבית-המשפט לשחרר את החשודים בתנאים מגבילים", נכתב בנספח.

התנאים המגבילים שהוטלו על הארבעה כוללים איסור יציאה מהארץ ל-180 יום תוך הפקדת הדרכון במשרדי רשות ניירות ערך, הפקדת ערבויות בנקאיות או מזומן בסך מאות אלפי שקלים וכן איסור יצירת קשר עם החשודים האחרים ב-30 הימים הקרובים.

יו''ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
 יו''ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

כ-50 מיליון שקל הועברו ליונט הפרטית ולא דווחו לציבור

בנוסף לאי-הסדרים שהתגלו ופורסמו עד היום, בשעות הערב הודיעה יונט קרדיט כי בהמשך לעסקה במסגרתה הקצתה החברה מניות של החברה הציבורית ליונט קרדיט הפרטית, בתמורה ל-50 מיליון שקל, כפי שאושרה באסיפת בעלי המניות של החברה, מבדיקות שבוצעו לבקשת הדירקטורים הבלתי תלויים בחברה עולה, לכאורה, כי במקביל לביצוע עסקת ההקצאה לבעלי השליטה, ביצעה החברה עסקאות, במסגרתן הועברו מהחברה ליונט הפרטית כ-50 מיליון שקל, במסווה של עסקאות הלוואה לצדדים שלישיים, אשר, כפי הנראה, לא אושרו כנדרש על-פי הדין ולא דווחו לציבור.

אי-הסדרים הכספיים ביונט קרדיט התגלו בסוף חודש מאי, ערב לפני שהחברה הייתה צריכה לדווח את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה. החברה מינתה בודק חיצוני, רו"ח עופר אלקלעי, וזה מצא כי בתחילת שנת 2021 העמידה יונט קרדיט הלוואות בסך של 37.2 מיליון שקל לקבוצת לווים, אך למרות התחייבות להתחיל בתשלומי הריבית שנה לאחר העמדת ההלוואה, לא שילמה קבוצת הלווים ולו תשלום ריבית אחד עד היום.

מבדיקת גלובס עלה, כי אותן הלוואות הן למעשה חלק מתיק אשראי שניהלה חברת יונט קרדיט הפרטית, ושנמכר לידי קבוצה המשתייכת למשפחת זועבי, ממשפחות העסקים המוכרות בנצרת. תמורת מכירת התיק הייתה אמור להגיע ליונט קרדיט בדרך של תשלומים חודשיים.

על-פי ההסכם, קבוצת הלווים הייתה צריכה להשיב ליונט מאות אלפי שקלים מדי חודש, אולם מתחילת 2022 לא הועברו לחברה כספים בצורה סדירה. למרות שביונט גילו כי הכסף לא מועבר זה מספר חודשים, עודכן דירקטוריון החברה בנושא אך רק בחודש מאי, בסמוך למועד שבו הייתה החברה צריכה למסור את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון. נזכיר כי אי-פרסום הדוחות הוא שהציף כלפי חוץ את סדרת האירועים והחשדות בגין המתרחש ביונט, שבמסגרתם הודיע באמצע חודש יוני יו"ר הדירקטוריון, שר האוצר לשעבר משה כחלון, על התפטרות מיידית מתפקידו.

מלבד אותו אשראי לקבוצת זועבי, שהשבתו נתונה כאמור בספק, המקור השני לכספים החסרים ביונט כיום נעוץ בפעילות ניכיון הצ'קים שלה, ומקורו בהמחאות שניתנו בסניף נצרת של החברה, אך שאינן בנמצא.

מדובר בהמחאות בסך של 10.6 מיליון שקל, אשר כמחצית מהן, כ-5 מיליון שקל, הינן הלוואות שניתנו על-פי הערכות ללווים המשתייכים למשפחת זועבי. לגלובס נודע כי ההלוואות החסרות ככל הנראה לא עברו באופן מסודר דרך ועדת האשראי של יונט קרדיט, והדבר בא לידי ביטוי גם בדוח של הבודק החיצוני שמינתה החברה.

תגובות: "חלק ניכר מהנושאים לא שוקפו בפני שלמה אייזיק בזמן אמת"

עו״ד ערן שחם-שביט, בא-כוחו של איש העסקים שלמה אייזיק, מסר בתגובה: "שלמה התייצב הבוקר במשרדי הרשות ופירט את הידוע לו מתוקף כהונתו כדירקטור בחברה. שלמה השיב לכל השאלות שנשאל. באופן כללי, אבקש להדגיש כי חלק ניכר מהנושאים כלל לא שוקפו בפני מר אייזיק בזמן אמת וחלק אחר מהנושאים הוא זה שדרש ודחף את הדירקטוריון לבדוק ולברר. שלמה ממשיך להאמין בחברה ובעסקיה והוא משוכנע שהחברה תחזור למסלול של הצלחה ורווחיות".

עו"ד גיל דחוח, המייצג את יצחק אביתר, מסר בתגובה: "בשעות החקירה האחרונות הוא הציג להם מסמכים ונתן תשובות לחוקרים ששכנעו אותם שאין צורך להשאיר אותו במעצר והם הסכימו לשחרור שלו נמשיך לשתף פעולה ולהסביר את הדרוש הסבר".

עורכי הדין רותי ליטבק, רמי קרן ומוטי ימין, המייצגים את שי פנסו, מסרו בתגובה: "שי זומן הבוקר לחקירה במשרדי הרשות, שיתף פעולה באופן מלא עם החוקרים והשיב על שאלותיהם. שי כופר בחשדות שהועלו כלפיו, והוא משוכנע כי עם התקדמות החקירה יתברר כי פעל כדין ולא בוצעה על-ידו כל עבירה".

*** חזקת החפות: הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.