מהמינוי ועד ההדחה: מאחורי הקלעים של פיטורי מנכ"ל שופרסל, לאחר חודשיים בלבד בתפקיד

בתוך חודשיים בלבד מרגע שמונה עופר בלוך למנכ"ל רשת שופרסל, הוא זכה למכתב תמיכה מהדהד מהדירקטוריון - ולמכתב זימון לשימוע מעליב ונבזי • מה הייתה השתלשלות האירועים שהביאה לאחת ההדחות הכי סוערות שנראו במשק הישראלי

עופר בלוך / צילום: יונתן בלום
עופר בלוך / צילום: יונתן בלום

כשעופר בלוך נכנס לתפקידו כמנכ"ל הטרי של שופרסל , אך לפני כחודשיים, הוא צפה אפשרות שזמנו קצוב: אם בגלל השתלטות גורם עסקי על הרשת המתנהלת כיום ללא גרעין שליטה; ואם בשל מינוי אפשרי ליו"ר של המנכ"ל המיתולוגי, איציק אברכהן, שלפני כחצי שנה הודח על ידי הדירקטוריון, בהובלת היו"ר הקודם יקי ודמני. לכן דאג בלוך לגדר עצמו בחוזה ההעסקה, כך שאם יוחלף ייהנה משכר של חצי שנה. גם הוא לא העריך שההדחה שלו תקרה מהר כל-כך ובאופן כה בוטה.

עד כמה בוטה? במקסימום. מה לא נכתב עליו במכתב שנשלח לו בשבוע שעבר ע"י הדירקטוריון: שהוא לא מנהיג, שהוא חסר מוטיבציה, שהוא לא "רעב", עסוק בטלפון בישיבות חשובות, לא משתתף בדיונים, לא בקיא בנתונים ולא "חי את החברה" - ואלה רק חלק מהטענות. מי שקורא אותו יכול בטעות לחשוב שמישהו חיפש נקמה. בינתיים מסתמן כי בין הצדדים מתגבש הסכם סיום העסקה במסגרתו יקבל בלוך 3 משכורות נוספות על מה שהובטח וכי הצדדים יסירו האשמותיהם ההדדיות.

בלוך כבר היה בסרט הזה עם שופרסל. בראיון שנתן לגלובס ערב כניסתו לחברה, בתחילת מאי, הוא הודה כי לא היה קל להתמודד עם הפרסומים שליוו את כניסתו, לפיהם הוא לא מתאים לתפקיד: "התקפות כאלה לא חוויתי מעולם", אמר. למרות שנכנס כברווז צולע היה נחוש להוכיח שדבר מכל מה שנאמר עליו איננו נכון. אלא שגם אחרי כניסתו לתפקיד המשיך בלוך להיות ברווז צולע: בעודו יושב על כס המנכ"ל המשיכו להתפרסם תדיר שמות מועמדים להחליפו. ללא ספק סיטואציה לא פשוטה למנכ"ל טרי.

איציק אברכהן מנכ''ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף
 איציק אברכהן מנכ''ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף

זו הסיבה שהדירקטוריון פרסם מכתב תמיכה בבלוך אחרי חודש ובו מתח היו"ר הזמני, רן גוטפריד, ביקורת על הפרסומים והבהיר כי לדירקטוריון אמון מלא במנכ"ל: "אנו עומדים כסלע איתן מאחורי תהליך הבחירה ומינויו של בלוך, כמנהל בעל ניסיון עשיר שיוביל את הקבוצה לאתגרים החדשים העומדים לפנינו, והוא זוכה לתמיכתנו המלאה", הדגיש. אלא שהסלע האיתן הזה התפורר תוך זמן קצרצר, ואותם דח"צים שתמכו בו פה אחד, כעת תמכו בהדחתו. מה גרם לארבעת הדח"צים של שופרסל - מיכל קמיר, איריס ילון שפירא, גדעון שור, ואלדד אברהם - לשנות את עמדתם ב-180 מעלות? "מכתב הזימון לשימוע נכתב בצורה צינית וזדונית", נכתב בתשובתו של בלוך למכתב הדירקטוריון, "כולו השמצות חסרות בסיס". הדבר היחיד שהשתנה, טען בלוך, הוא המינוי של אברכהן ליו"ר.

משימת חייו של אברכהן

נתחיל מההתחלה: בלוך, 63, מנכ"ל עתיר ניסיון, שמאחוריו רקורד של ניהול חברות כמו נייר חדרה, נטפים, יס וחברת חשמל, נבחר לתפקיד מנכ"ל שופרסל אחרי שגבר על כ-30 מתמודדים, בתמיכתו של היו"ר הקודם, ודמני, ועל אפם וחמתם של המוסדיים. הדירקטוריון אישר את בחירתו פה אחד. מועמדים אחרים כמו אורי קילשטיין ואורי וטרמן, בעלי ניסיון קמעונאי עשיר משל בלוך, לא עברו את הסינון. וטרמן, מנכ"ל רשת Be, היה הוא המועמד המועדף על אברכהן להחליף את בלוך, ושלשום הוא מונה לתפקיד מנכ"ל שופרסל

אורי ורטמן, מנכ''ל BE / צילום: איל יצהר
 אורי ורטמן, מנכ''ל BE / צילום: איל יצהר

בתשובתו למכתב החריף שנשלח לו, מפרט בלוך שורה של מהלכים בהם נקט לטענתו בתקופה הקצרה בה שימש כמנכ"ל: לדבריו יזם תיקון התוכנית השנתית של החברה ובה צעדי התייעלות משמעותיים, הקים צוות שבוחן את היבטי התחרות הנובעים מכניסת המתחרה הצרפתית, קרפור לשוק הקמעונאות בישראל, וגם ירד לשטח וביקר בעשרות סניפים.

כל הטוב הזה נגמר ב-21 ביוני, כשאברכהן, המנכ"ל המיתולוגי של הרשת אשר הוביל אותה להובלת השוק בעשור האחרון, נבחר לדירקטור, ובכך סלל את דרכו ליו"רות הדירקטוריון. למעשה, אברכהן הפך את בחירתו ליו"ר שופרסל למשימת חייו וכיתת רגליו בין הגופים המוסדיים בניסיון לשכנעם כי יצעיד את שופרסל בדרך הנכונה. "הוא הצליח לשכנע את המוסדיים שהוא הפלא השמיני בתבל", אומר בציניות גורם מקורב לנושא. "המוסדיים ביקשו ממנו לתקן את הנזקים שהוא עצמו עשה (הכוונה לתוצאות הלא טובות של שופרסל בשלהי כהונתו - ה.מ). הוא הסביר את זה בטענה שהיו"ר הקודם, יקי ודמני, לא נתן לו לעבוד, והדירקטוריון לא נתן לו לעבוד".

יקי ודמני, יו''ר שופרסל היוצא / צילום: יונתן בלום
 יקי ודמני, יו''ר שופרסל היוצא / צילום: יונתן בלום

בפני המוסדיים הציג אברכהן תוכנית אסטרטגית לניעור החברה ולשיפור תוצאותיה, אך הבהיר, שיוכל להוביל את החברה לחוף מבטחים רק אם יהיו לצדו ארבעת הדירקטורים המסוימים שאותם הוא רוצה: רון הדסי, שלמה זהר, משה אטיאס, ואילן רון. יחד איתם, ישיג רוב בדירקטוריון, כנגד ארבעת הדח"צים תומכי בלוך, ויוכל לממש את התוכניות.

שעון החול התהפך

חטאו הקדמון של בלוך הוא האמירה שלפיה יוכל לעבוד עם כל יו"ר, למעט עם אברכהן. ומרגע שדרכו של אברכהן ליו"רות נסללה - נדמה שהתהפך שעון החול על בלוך ולא עזר לו גם מקצה השיפורים שניסה לעשות. "אם אברכהן יחזור לשופרסל כיו"ר, ניפגש ונראה איך עובדים יחד", אמר בראיון לגלובס בו הודה כי ההתבטאות הייתה לא מוצלחת. אך זה לא עזר.

וזו אינה סברה, או השערה - הדברים כתובים שחור על גבי לבן במכתב: "הדירקטוריון התרשם כי השיח שהתקיים עמך בתחילת הדרך היה לקוי ולעומתי… בין היתר במסגרת הצהרתך קבל עם ועדה לפיה אתה תהיה מוכן לעבוד עם כל יו"ר שיבחר, למעט מר אברכהן". הדירקטוריון מתייחס לנסיונות ההתנצלות: "קיים ספק אם ניסיון ההתנצלות היה כנה" ומסכם כי בין בלוך לאברכהן קיים משבר אמון שאינו ניתן לגישור ו"יהא לו קושי משמעותי מכל בחינה שהיא לכונן יחסי עבודה תקינים עמך".

מסתבר כי טרם פרסום המכתב ניסה בלוך לדבר על ליבו של אברכהן: "האמת היא", מספר מקורב "שעופר דווקא היה בפגישה עם איציק בשבוע שעבר והביע רצונו להמשיך לעבוד יחד". מכאן ואילך הדעות חלוקות: האם אברכהן אמר לו שלא יוכל לעבוד אתו, או רק שיחשוב על כך. כך, או כך, אומר הגורם: "גם אם הם רוצים לפטר אותו, למה בצורה כזו? אפשר היה לקרוא לו, לדבר אתו, להסביר לו, לא ככה, בצורת מכתב שימוע בתפוצת נאטו, שבו הם כותבים דברים פשוט נבזיים".

נורה אדומה

אז מה השתנה בתוך חודש בעמדת הדירקטוריון שתמך ואז השמיץ? במכתב עצמו מנסים הדירקטורים להסביר כי הסכימו למינוי בלוך מתוך הבנה שימונה תחתיו גורם בעל ניסיון בתחום הקמעונאות, שיגשר על היעדר נסיונו בתחום. אלא שברבות הימים, טוען הדירקטוריון, התברר לו כי בלוך כלל אינו מתכוון למנות מישהו לתפקיד. לו היו יודעים מראש, הם טוענים, בלוך לא היה ממונה למנכ"ל.

בהמשך מכתבם, מונים הדירקטורים שלל סיבות מדוע הגיעו למסקנה שבלוך לא מתאים לתפקיד: "החברה מצויה היום בתקופה לא פשוטה וסובלת מטלטלות וחוסר איזון… החברה איבדה הון אנושי חשוב, תוצאותיה נסוגות לאחור והיא עלולה לאבד את המובילות שאפיינה אותה בעשור האחרון. בחודשים האחרונים בהם מלאת את התפקיד, ובהעדר מנהל לקמעונאות כאמור לעיל, התברר כי החברה אינה עולה על פסים מקצועיים מתאימים, לא הוצגו לדירקטוריון או להנהלה תוכניות ברורות".

בנוגע לתוצאות הכספיות ברבעון הראשון השנה ירדו הכנסות הקבוצה ב-7% והרווח הנקי נחתך ב-76.3% וכאמור החברה מתמודדת גם עם תחרות גדולה יותר, עם כניסתה של קרפור לשוק. לגבי גל העזיבות המדובר, ככל הידוע לגלובס, העזיבה היחידה בעת הזו הייתה של מנהל מחוז הצפון, יעקב סודרי, שעבר לעבוד אצל המתחרה החדשה קרפור והוחזר בשבוע שעבר הוחזר לשופרסל על ידי אברכהן. בלוך, במכתבו טען כי גל העזיבות התרחש דווקא בימי אברכהן: "הטענה על עזיבת הון אנושי ו'טירפוד' מינוי של אנשים ראויים, מופרכת גם היא. נזכיר כי שישה מנהלים בכירים עזבו את החברה בתקופת כהונתו של אברכהן".

עוד נכתב במכתב כי מאז מינויו של בלוך השתנו הנסיבות וכי "הדירקטוריון מצפה ממנהיג להתאים את עצמו למצב המשתנה ולא לקפוא… קיים גם חשש שאינך האיש המתאים שיכול להוביל את החברה להתמודד עם כל האתגרים שבפניה." במילים אחרות, לפי גרסת הדירקטוריון, כל תמונת המציאות השתנתה בתוך חודש אחד בלבד ולפיכך הם שינו לחלוטין את עמדתם. בלוך כינה במכתב התשובה שלו את התופעה בביטוי "דירקטוריון של מריונטות". אחרים, מקורבים לנושא, משלימים את ההסבר: "מנגנון השרידות".

אבל הם דח"צים, אי-אפשר לפטר אותם לאורך הכהונה שנמשכת שלוש שנים.

גורם הבקיא בנושא: "הם פחדו שאברכהן לא יאריך להם את המינוי ושהמוסדיים לא ירצו אותם במקומות אחרים (לשלושה מתוכם אפשר להאריך את המינוי, ה"מ). אברכהן יודע שהם הלכו מאחורי גבו, ועכשיו הם רוצים ליישר איתו קו. הבעיה היא שהם שכחו את סעיף 106 לחוק החברות, שאומר שדירקטור יפעיל שיקול-דעת עצמאי, ואם לא - יראו בזה הפרת חובת אמונים".

גורם בכיר בשוק ההון מוסיף, שתמיד כשיש הצבעות פה אחד, זה מדליק לו נורה אדומה שמדובר בהצבעה לא עניינית: "איך יכול להיות שכולם חושבים אותו הדבר אין אף אחד שחושב אחרת? זה צועק לשמיים". אגב הצבעה פה אחד היא גם זו שאישרה את מינויו של בלוך.

"פועלים לטובת שופרסל"

כיצד אם כן אפשר להסביר את הזגזוג של דירקטוריון שופרסל ביחסו לבלוך? יכול להיות שזו אחת הרעות החולות בחברות ללא גרעין שליטה? גורם בכיר בשוק ההון חושב כך ומזכיר שכאוס דומה אפשר היה לראות בחברות נוספות ללא גרעין שליטה כמו פז וכלל: "בסופו של דבר, אם מסתכלים על הבנקים, דווקא הבינלאומי, שהוא בנק עם גרעין שליטה הוא בעל התוצאות הטובות ביותר".

בארה"ב זה דווקא עובד לא רע.
"בארה"ב הרגולציה היא אחרת. בישראל הרגולציה לא מתאימה לכך". ואולם יש מי שמציעים פרשנות אלטרנטיבית, שעושה חסד עם הדירקטורים: "הם ראו שהמוסדיים רוצים את אברכהן", אומר גורם בכיר בשוק ההון, "לא היה להם מה ללכת נגד ההחלטה, אלא אם כן מדובר במינוי שאי ההתאמה שלו צועקת לשמיים, וזה לא המקרה. וכשאברכהן הסביר שהוא לא יוכל לעבוד עם בלוך, מבחינתם זה שיקול מנצח. בסופו של דבר, מנכ"ל ויו"ר שלא מסתדרים, זה אומר שיתוק בחברה".

אז מה עכשיו?
"אם אברכהן יצליח להביא את התוצאות שהבטיח, יורידו את הכובע בפניו. השאלה אם הוא יצליח."

מדירקטוריון שופרסל נמסר: "כל ניסיון לייחס לדירקטורים התנהלות לא ראויה שגוי, מטעה ומבוסס על נתונים לא נכונים. הדירקטורים מקבלים החלטות באחריות גדולה ובשיקול-דעת עצמאי, בהתאם לנסיבות ולאחר היוועצות במומחים ובחינת כל ההשלכות ורק לטובתה של שופרסל. בשום אופן לא נשקלים שיקולים אישיים. כתבה עיתונאית אינה המקום לפרט עניינים פנימיים של חברה ציבורית וניסיון להטיח האשמות לא מבוססות על עובדות פוגע בטובת החברה. קיים חשש כי גורמים שאינם מעוניינים בטובתה של שופרסל עומדים מאחורי הניסיון לפגום בעבודתם המסורה של הדירקטורים וחבל שכך".

עופר בלוך (63)

אישי: נשוי + 2, מתגורר בתל אביב
מקצועי: היה מנכ"ל חברת חשמל, מנכ"ל קבוצת נייר חדרה, נשיא ומנכ"ל נטפים, נשיא ומנכ"ל יס ומנכ"ל תשלובת החלב של תנובה. מנכ"ל שופרסל מזה חודשיים
שופרסל: שווי שוק כ-6 מיליארד שקל, מחזור של 14.8 מיליארד ש״ח ב-2021