מותג הרכב הפופולרי בישראל מעלה מחירים, והוא לא צפוי להיות האחרון

מחירי כלי הרכב החדשים ממשיכים לטפס, והפעם טויוטה מעדכנת את המחירונים כלפי מעלה • בתחילת השבוע פורסם בגלובס כי גם מותג הרכב הסיני GEELY מייקר שורת דגמים באלפי שקלים • יבואנים נוספים: עליית מחיר היא רק עניין של זמן

טויוטה מעלה מחירים, והיא לא היחידה / צילום: Reuters, Issei Kato
טויוטה מעלה מחירים, והיא לא היחידה / צילום: Reuters, Issei Kato

שער הדולר הנוסק, העלאת המחירים על ידי יצרני הרכב ועליית מחירי התובלה הימית ממשיכים לדחוף מעלה את מחירי כלי הרכב החדשים. השבוע הצטרפה למגמה גם טויוטה, שביצעה העלאת מחירים רוחבית בשיעור של 2%-3% בממוצע. כך למשל הדגמים טויוטה יאריס, הגרסה ההיברידית של הקרוסאובר ראב 4 וטיוטה קאמרי התייקרו בכ-5,000 שקל. כל גרסאות הקורולה התייקרו בכ-4,000 שקל וכף גם הקרוס-אובר CH-R. דגמי היוקרה של המותג היילנדר ולנד-קרוזר התייקרו בכעשרת אלפים שקל.

כפי שפורסם בגלובס, בתחילת השבוע בוצע ייקור גם במותג GEELY, שגם הוא מיובא על ידי יוניון. הקרוס-אובר החשמלי גיאומטרי C, שהוא הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל השנה, התייקר בשיעור ממוצע של כ-4%.

גם חברת לובינסקי עדכנה מחירים במחירון החדש, שפורסם בתחילת יולי. הייקור הממוצע נע סביב 2,000 שקל במכוניות הפרטיות. בין השאר התייקר ב-2000 שקל גם דגם הקרוס-אובר עם הנעת פלאג אין MG EHS, שהוא דגם הפלאג-אין הנמכר ביותר בקטגוריה שלו. הרכב עולה כעת כ-172 אלף שקל.

יבואנים נוספים, במיוחד כאלה שמשלמים ליצרנים בדולרים דוגמת המותגים הקוריאנים ומותגים שונים שמיובאים מסין, בוחנים להעלות את המחיר של חלק מדגמי המפתח בזמן הקרוב. גורם בכיר בענף אומר לגלובס כי "אנחנו מתמודדים מזה זמן עם העלאות מחיר תכופות של היצרנים עקב עליית מחירי הייצור. עד כה הן כמעט לא באו לידי ביטוי במחירונים בשל יציבות השקל. אולם כעת כאשר השקל נחלש בהתמדה מול הדולר הייקור הוא בלתי נמנע".

בנוסף מציינים בענף כי לאחרונה חל זינוק משמעותי גם במחירי ההובלה הימית בשל התייקרות חדה של הדלק. לדברי היבואנים מחירי הובלת רכב בים, בעיקר מהמזרח, התייקרו בקרוב ל-60% מתחילת השנה והעלות יכולה להגיע כיום לכ-10% ממחיר הרכב.

יצוין כי העלאת מחיר רוחבית ברבעון השלישי של השנה, להבדיל מהעלאת מחיר נקודתית בדגם בודד, היא נדירה מאד בשוק הרכב הישראלי. בעשור החולף בוצעו העלאות מחיר כאלה רק כתגובה לשינוי במדיניות המיסוי. המצב חריג במיוחד מכיוון, שרוב היבואנים מתמודדים כיום עם מלאים מצומצמים ורשימות התמנה ארוכות. כלומר העלאת המחירים רלוונטית במקרים רבים לכלי רכב, שיסופקו ללקוחות רק ב-2023 ומן הסתם עשויים להתייקר שוב בתחילת השנה הבאה. יצוין כי בינואר 2023 אמורה להתעדכן נוסחת החישוב של "המיסוי הירוק" ובהתאם תקטן הטבת המס על שורה של דגמי מפתח.