חברת הקריפטו הישראלית צלזיוס הגישה בקשה לפשיטת רגל

בחודש שעבר צלזיוס הקפיאה את כל הפעולות שנעשות בפלטפורמה שלה, כאשר היא האשימה את תנאי השוק הקיצוניים

דניאל לאון, חברת צלזיוס / צילום: איל יצהר
דניאל לאון, חברת צלזיוס / צילום: איל יצהר

חברת צלזיוס הישראלית-אמריקאית, אחד מבנקי הקריפטו הגדולים בעולם, הגישה בקשה לפשיטת רגל בבית המשפט בניו יורק, וכן היא מבקשת הגנה מפני נושים לפי צ'פטר 11. לצלזיוס יותר מ-100 אלף נושים. הבקשה מגיעה חודש לאחר שצלזיוס הודיעה על הקפאה של משיכות ופדיונות ללקוחותיה, אז הדגישה שהצעד נעשה על מנת לאפשר לה לעמוד בהתחייבויותיה ללקוחות, בהן התחייבויות לריבית של 15%-17% עבור פקדונות. צלזיוס מבקשת את ההגנה על מנת לייצב את עסקיה ולמקסם את הערך עבור כל מחזיקי העניין.

"הבקשה באה בעקבות ההחלטה הקשה אך הכרחית של צלזיוס בחודש שעבר להשהות משיכות, החלפות והעברות בפלטפורמה שלה כדי לייצב את עסקיה ולהגן על לקוחותיה", ציינו בחברה.

הבעיה הגדולה של צלזיוס היא שאת כספי הפקדונות של הלקוחות היא מינפה והשקיעה בהשקעות שונות לא נזילות, ולפני חודש, כאשר הלקוחות החלו לבקש את כספם, והחלה למעשה "ריצה אל הבנק", לא היה לה די כסף נזיל על מנת להשיב להם את כספם. בצלזיוס מסבירים את ההחלטה על ההקפאה, כך: "לקוחות שהיו הראשונים למשוך את נכסיהם היו מקבלים תשלום מלא, מה שמותיר לאחרים תביעות לא נזילות ופחות בטוחות".

צלזיוס שהוקמה על־ידי הישראלים דניאל לאון ואלכס מישינסקי פועלת בתחום ה־DeFI (דיפיי) - פיננסים מבוזרים. תחום זה מתיימר להיות "הבנקאות החדשה", וכך גם צלזיוס - החברה הישראלית הגדולה הפועלת בתחום - מיתגה את עצמה כבנק. היא מאפשרת ללקוחותיה לשים כספים בפיקדון ולצבור עבורם תשואה.

הכספים בפיקדון מופקדים במנגנון "סטייקינג" - כשהלקוח יכול לנעול את הכספים לזמן ארוך יותר, והתשואה שיקבל תהיה בהתאם. החברה הבטיחה תשואה של עד 17% לשנה על נעילת המטבעות למספר שנים. נדגיש כי לקוחותיה יכולים לנעול במנגנון הזה כל מטבע, אולם ניתנות הטבות למי שפועל במטבע שלה, CEL.

צלזיוס | תעודת זהות

תחום עיסוק: עוסקת בבנקאות קריפטו ומאפשרת פיקדונות והלוואות. הנפיקה את המטבע CEL
היסטוריה: הוקמה בשנת 2017 על ידי דניאל לאון ואלכס מישנסקי
נתונים: גייסה עד כה הון מקרנות השקעה לפי שווי של 3 מיליארד דולר. המטבע שלה רשם ירידה של 98% בשנה האחרונה