"ליהמן ברדרס של קהילת הקריפטו": כך מסקרת התקשורת בעולם את קריסת צלזיוס

גופי התקשורת הכלכלית המובילים בעולם מסקרים את השתלשלות נפילתה של חברת צלזיוס הישראלית, עד לאחרונה שחקנית מפתח בשוק בנקאות הקריפטו • FT פרסמו תחקיר על התנהלות בעייתית עם כספי המשקיעים, הכותרת של CNBC כינתה את החברה "ערוכה לקרב", וגם בלומברג, "וול סטריט ג'ורנל" ו-CNN פירטו באריכות על פשיטת הרגל

אלכס משינסקי, מייסד שותף ומנכ"ל צלזיוס / צילום: איל יצהר
אלכס משינסקי, מייסד שותף ומנכ"ל צלזיוס / צילום: איל יצהר

"צלזיוס, חברת הלוואות הקריפטו, מגישה בקשה לפשיטת רגל בניו יורק" - כך מכריזה הכותרת הראשית בדף הבית של ה"פייננשל טיימס" הבריטי. הכותרת מגיעה יום לאחר שהעיתון הכלכלי הוותיק פרסם דוח בעקבות תחקיר מקיף שביצע על התנהלות החברה ובכיריה עם כספי משקיעים: "משבר צלזיוס סומן כמקרה 'ליהמן ברדרס' של קהילת הקריפטו", כך כתב ה"פייננשל טיימס", ברמיזה ברורה לפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה של בנק ההשקעות, והוסיף כי צלזיוס "נפלה קורבן למכירת חיסול של מטבעות קריפטוגרפיים" בעקבות עליות הריבית.

התחקיר כולל ראיונות עם תריסר עובדי צלזיוס לשעבר, לקוחות, משקיעים ומנהלים בתעשייה, וכן בדיקה של מסמכים פנימיים, החושפים תמונה משובצת במספר דגלים אדומים. 

חברת הקריפטו הישראלית צלזיוס הגישה בקשה לפשיטת רגל
תחקיר FT על נפילתה של צלזיוס: הימורים עם כספי לקוחות והתנהלות מפוקפקת עם נכסי החברה
תביעה של בית השקעות נגד חברת הקריפטו צלזיוס טוענת להונאת פונזי   

"למרבה הצער, זה היה צפוי. זה היה צפוי. עם זאת, זה לא עוצר את החקירות שלנו. אנו נמשיך לחקור את החברה ולפעול כדי להגן על לקוחותיה, אפילו באמצעות חדלות הפירעון שלה", כך פרסמה רשת CNBC את מילותיו של ג'וזף רוטונדה, מנהל האכיפה במועצת ניירות הערך של מדינת טקסס, על הגשת פשיטת הרגל של צלזיוס.

הכותרת כינתה את צלזיוס "ערוכה לקרב" כשהודיעה על הגשת החברה בקשה לפשיטת רגל ולהגנה מפני נושיה: "חברת הקריפטו צלזיוס החלה בתהליך הגשת בקשה לפשיטת רגל לפי פרק 11 לאחר חודש של מהומה", נכתב. פרק 11 הוא מה שאמור להגן על החברה מ-100 אלף נושיה. 

"הנפגעת האחרונה מהתרסקות של 2 טריליון דולר" 

בבלומברג, הפסקה הפותחת תיארה את צלזיוס הקורסת "הנפגעת האחרונה מהתרסקות של 2 טריליון דולר, שחיסלה כמה מהשמות הגדולים בתעשייה וחשפה מאות אלפי משקיעים בודדים להפסדים חדים", בהתייחסות אל הטלטלה שאוחזת בשוק הקריפטו.

עוד הוסיפו בבלומברג כי "תהליכי פשיטת רגל יכולים להימשך זמן מה לפתור. לא ברור אם המשתמשים של צלזיוס יקבלו משהו. על-פי תנאי השירות שלה, הטיפול בנכסים הדיגיטליים של לקוחותיה במקרה של חדלות פירעון הוא 'לא מוסדר' ו'לא מובטח', מה שעלול לגרום ללקוחותיה להיחשב כנושים לא מובטחים". בבלומברג הוסיפו את מסמכי ההגשה לצד גרף המתאר את התפלגות נושיה של צלזיוס.

"ההגשה של פרק 11 בניו יורק באה בעקבות שבועות של ספקולציות בשוק לגבי צלזיוס, שבנתה את עצמה לאחת המלוות הגדולות בשוק מטבעות הקריטו, בטענה כי היא פחות מסוכנת מבנק ועם תשואות טובות יותר ללקוחותיה. אבל היא התרחבה יתר על המידה והציעה תשואות גבוהות למפקידי קריפטו תוך שהעניקה הלוואות גדולות מגובות בביטחונות מועטים, מה שמותיר לה הגנה קטנה במקרה של ירידה בשוק", כך הסביר "הוול סטריט גו'רנל". 

וב-CNN הוסיפו כי "'צלסיוס אינה מבקשת סמכות לאפשר משיכת לקוחות בשלב זה', מסרה החברה בהודעה לעיתונות ביום רביעי, והוסיפה כי היא הגישה שורה של בקשות לבית המשפט על-מנת לאפשר לה להמשיך את פעילותה במהלך הרגיל. לחברה יש 167 מיליון דולר במזומן, שיספקו נזילות לתמיכה בפעולות מסוימות במהלך תהליך הארגון מחדש".

כל גופי התקשורת התייחסו לכך שלא קיבלו מענה בבקשה לתשובה של צלזיוס, אך הביאו את הצהרתו הרשמית של אלכס משינסקי, מייסד שותף ומנכ"ל החברה: "זו ההחלטה הנכונה עבור הקהילה והחברה שלנו. אני בטוח שכאשר נסתכל אחורה על ההיסטוריה של צלזיוס, נראה את זה כרגע מכונן, שבו פעולה בנחישות ובביטחון שירתה את הקהילה וחיזקה את עתיד החברה".

כל גופי התקשורת המסקרים את המקרה של צלזיוס גם נותנים את הרקע לאירוע ומתייחסים אל תנאי השוק בו הוא מתרחש: "קריסת שוק הקריפטו השנה התגלגלה בין חברות קריפטו השזורות זו בזו ושלוות ומלוות זו לזו. מלוות קריפטו נוספת, Voyager Digital, ביקשה גם היא הגנה מפשיטת רגל בשבוע שעבר, כשהיא עומדת בפני מספר רב של משיכות לקוחות, לאחר שצלזיוס הקפיאה את חשבונותיה ולאחר הלוואת קריפטו בשווי של 650 מיליון דולר שהשתבשה. הלווה באותה הלוואה ללא ביטחונות היא קרן הגידור הקריפטו Three Arrows Capital, שחויבה בעצמה בפירוק.