באבזור, בממדים ובמחיר: סקודה פאביה עברה מהפך

סקודה פאביה משלבת בין ביצועים לשימושיות עבור משפחות צעירות • המכונית מרגישה פחות ספורטיבית ממקבילותיה, אך מפצה על כך בנוחות נסיעה מרשימה

סקודה פאביה 1.5 ליטר טורבו / צילום: יח''צ
סקודה פאביה 1.5 ליטר טורבו / צילום: יח''צ

המהומה שפוקדת בשנתיים האחרונות את תעשיית הרכב מכחידה פלחי שוק שלמים. אחד מהם הוא פלח הסופר-מיני, שהיה בעבר אחד מעמודי התווך של שוק הרכב באירופה ובאסיה. את מספר הדגמים החדשים שהושקו בפלח הזה מאז 2020 אפשר למנות על יד אחת, ולא נראה שהמצב הולך להשתנות משמעותית בשנתיים הבאות.

להכחדה המואצת יש כמה סיבות ובראשן המחסור המתמשך בשבבים. המחסור העולמי מאלץ את יצרני הרכב לתת עדיפות לפיתוח הדגמים הרווחיים ביותר, בדגש על תצורת קרוס-אובר, על חשבון הדגמים "העממיים" והזולים. סיבה נוספת היא השינוי בטעם הקהל, שנוהר בהמוניו לכל מה שנראה כמו רכב פנאי. קומץ דגמי הסופר-מיני שכן יוצאים כיום לשוק, עוברים שדרוג משמעותי באבזור ובממדים כדי להצדיק את המחירים הגבוהים.

תהליך דומה עברה סקודה פאביה החדשה, שעד לפני כשלוש שנים הייתה אחת הנציגות הבולטות בפלח המשגשג שכונה "סופר מיני בפחות מ-100 אלף שקל". מדובר בפלח שכמעט לא קיים יותר בישראל, וגם הפאביה החדשה מטפסת כיום למחוזות חדשים: הממדים גדולים יותר, האבזור מתקדם והמחיר, שמתחיל מ-115 אלף שקל לדגם 1 ליטר בסיס, נוסק עד למעלה מ-130 אלף שקל עבור דגם ה-1.5 ליטר המאובזר אותו לקחנו למבחן.

בולטת למרחקים

מבחינה חיצונית, הפאביה החדשה נוטשת את קווי המתאר הרבועים והמסורתיים של הדור הקודם לטובת מראה אירופאי מודרני עם פרופורציות מאוזנות, קפלי מתכת מתוחכמים בצדדים וחרטום נאה, שבמרכזו הגריל המוכר של סקודה ובצדדיו צמד פנסי LED מעוצבים.

הגרסה הבכירה בולטת למרחוק בזכות חישוקי חדישים גדולים ומושחרים וגג בצבע שונה מצבע גוף הרכב. גם דגמי הבסיס נאים, אם כי עיצובם פחות מושחז ודרמטי מאשר באחות סיאט איביזה.

תא הנוסעים אופייני לדגמי הדור החדש של קבוצת פולקסווגן. במרכז מערך הפיקוד של הגרסאות הבכירות ניצב כעת לוח מחוונים מבוסס LCD, הכולל תצוגה צבעונית חדה ושלל אפשרויות להתאמה אישית של הגרפיקה. לצידו ממוקם מסך מולטימדיה רחב עם תפריטי מגע גדולים, ובניגוד לחלק מדגמי הדור האחרון של הקבוצה, בפאביה החדשה יש כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה על המערכות השונות לטובת מאותגרי התוכנה.

בנוסף, ברכב יש מוט הילוכים נעים לאחיזה, שמחליף את המתג הזעיר שנמצא באחות הגדולה אוקטביה. את הנדסת האנוש הטובה משלימים תנוחת נהיגה מצוינת ושילוב של עמודי צד דקים וחלונות גדולים מקדימה ומאחורה, שמאפשרים לנהג להשגיח על הנעשה בסביבתו מבלי להיעזר בחיישנים היקפיים.

מרחב הפנים מרגיש מרווח באופן מפתיע, למרות בסיס גלגלים קצר יחסית. המושבים הקדמיים נוחים, יש מרחב לראש והעיצוב החכם של המושב האחורי מאפשר לאכלס בתוכו שני מבוגרים גבוהים מהממוצע. אולם, שלושה מבוגרים כבר ירגישו דחוקים.

כמקובל אצל סקודה, יש גם תא מטען גדול מהממוצע בקבוצה עם נפח של 343 ליטר - כ-50 ליטר יותר מאשר בדור היוצא. הגימור איכותי וההרכבה מצוינת, בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של קבוצת פולקסווגן. כמו כן, בידוד הרעשים טוב וסביבת הנהג מעוטרת בטקסטורות נאות ומודרניות. עם זאת, גם אם תחפשו היטב לא תמצאו בתא דיפוני פלסטיק רכים שמפנקים את האצבעות. המשטחים הנרחבים של פלסטיק נוקשה "עוברים" בדגמים עממיים וזולים, אך בטריטוריה של 130 אלף שקל ומעלה אפשר היה לצפות ליותר.

שבירת התדמית האפורה

הגרסאות הנפוצות והזולות יותר של הפאביה מגיעות עם מנוע 1 ליטר בהספק 110 כ"ס, שביצועיו הסבירים - תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות - יספיקו לרוב המשתמשים העירוניים הטיפוסיים. הגרסה הבכירה שלקחנו למבחן מצוידת במנוע 1.5 ליטר טורבו עם הספק מכובד של 150 כ"ס, שאותו פגשנו בשלל דגמים של קבוצת פולקסווגן. זהו מנוע חזק ועתיר מומנט, וכשהוא משודך למשקל עצמי של פחות מ-1.2 טון ולתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם תכנות נמרץ, מקבלים ערך מוסף ספורטיבי שחורג מהתדמית האפרורית והתכליתית של המותג.

התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת בשמונה שניות בלבד. המהירות נצברת בקצב נאה גם בשיפועים תלולים עם שלושה נוסעים בתא, ואין בעיה לשייט ברוגע על הכביש המהיר במהירויות של 130 קמ"ש ומעלה. במצב התכנות הספורטיבי התיבה האוטומטית מעלה ומורידה הילוכים בזריזות, ומי שיבחר במצב החסכוני וישמור על רגל קלה לא יתקשה להשיג כ-14 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי אמת, נתון מכובד בהחלט.

 
  

בתור האחות "הפרקטית" במשפחת הסופר-מיני של קבוצת פולקסווגן, זכתה הפאביה 1.5 לכיול שלדה מתון ורגוע יותר מאחותה הספורטיבית סיאט איביזה FR, שמצוידת באותו מנוע. זה בא לידי ביטוי בנטיית גוף מוחשית יותר בפניות מהירות ובהגה קצת פחות מדויק במצב ברירת המחדל. מצב התכנות הספורטיבי משפר את ההיזון החוזר, אם כי עדיין לא כמו באיביזה. אולם, למכונית עדיין יש אחיזת כביש טובה, לא מעט בזכות חישוקים רחבים שמצוידים בצמיגים ספורטיביים, והיציבות הכיוונית שלה מצוינת על הכביש המהיר תחת רוחות צד עזות.

הצד החיובי בפשרת הכיול הוא נוחות נסיעה טובה, ואף מהטובות שקיימות כיום בפלח, עם ספיגה מצוינת של מהמורות, פסי הרעדה ושברי אספלט שנפוצים על כבישי ישראל. ביחד עם הבידוד האקוסטי האיכותי, מקבלים מכונית נעימה גם לנסיעות עירוניות עצבניות וגם לנסיעות ארוכות ורגועות.

מענה לצרכי המשפחה

כאמור, הפאביה החדשה נושקת לטריטוריית מחירים גבוהה יותר מאשר הדור היוצא. המחיר שלה מתחיל ב-116 אלף שקל לדגם ה־1 ליטר ההתחלתי, ומגיע לכ-130 עד 136 אלף לדגם ה-1.5 ליטר טורבו עם רמת אבזור גבוהה.

אנחנו עוד זוכרים בגעגועים את הימים הלא מאוד רחוקים שבהם יכולנו לקנות בכסף הזה סקודה אוקטביה. אלא שאלה לא מחירים יוצאי דופן לפלח במציאות האינפלציונית של ימינו - וסביר להניח, שהם עוד יטפסו בחודשים הבאים. כך או כך, הפאביה 1.5 טורבו היא מכונית קומפקטית מודרנית, נוחה ונעימה, שתענה על רוב הצרכים השימושיים של משפחות עירוניות צעירות, פלוס בונוס של ביצועים נמרצים "עבור הנשמה".

חלק מהמתחרות

פיז'ו 208 1.2 ליטר טורבו
פיז'ו 208 החדשה עולה בין 126 ל-138 אלף שקל בהתאם לרמת האבזור. למכונית יש עיצוב צעיר ובעל נוכחות ומנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות. היא מעט קצרה וצרה מהסקודה ותא המטען שלה מסתפק ב-311 ליטר אבל תא הנוסעים מרווח ואיכותי ועתיר במערכות היי-טק.

פיז'ו 208 / צילום: יח''צ
 פיז'ו 208 / צילום: יח''צ

יאריס הייבריד 1.5
126 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של טויוטה יאריס הייבריד. המנוע הוא 1.5 ליטר ללא טורבו, שבסיוע מנוע חשמלי וסוללה מייצר 115 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות. צריכת הדלק הריאלית נושקת לכ-20 ק"מ לליטר ותא הנוסעים מספק מרחב סביר לארבעה ומצויד בשלל מערכות בטיחות ותצוגה עדכניות.

יאריס הייבריד 1.5 / צילום: יח''צ
 יאריס הייבריד 1.5 / צילום: יח''צ

הונדה ג'אז הייבריד
126 אלך שקל עולה הונדה ג'אז ההיברידית. להנעה אחראי מנוע 1.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים בהספק משולב של 109 כ"ס. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9.4 שניות והרכב מחזיר מעל 20 קילומטר לליטר. הממדים החיצוניים קטנים משל פאביה, אבל תכנון פנים חכם ורב תכליתי מספק חלל מרווח ושימושיות של מיניוואן עירוני.

הונדה ג'אז הייבריד / צילום: יח''צ
 הונדה ג'אז הייבריד / צילום: יח''צ