יש מחליף: אורי וטרמן מונה למנכ"ל שופרסל

אורי וטרמן נבחר ע"י יו"ר שופרסל איציק אברכהן למנכ"ל החברה. הוא יחליף את עופר בלוך, שהודח מהתפקיד • וטרמן, שנחשב למקורב במיוחד לאברכהן ולבן-טיפוחיו, כיהן בעשור האחרון כמנכ"ל 012 של פרטנר, כמנכ"ל SkyVision וכמנכ"ל רשת הפארם Be

אורי וטרמן / צילום: איל יצהר
אורי וטרמן / צילום: איל יצהר

יו"ר שופרסל איציק אברכהן הודיע על מינויו של אורי וטרמן למנכ"ל החברה, לאחר שהסתיימה כהונתו של עופר בלוך. בכך הגיעה לסיומה הסאגה בדרך לשובו של אברכהן לצמרת רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל.

מכתב השימוע של עופר בלוך נחשף: כך מנמקים בשופרסל את הדחתו 
מהמינוי ועד ההדחה: מה באמת קרה בין עופר בלוך לשופרסל 
התהפכו תוך חודש: מה שווה מילה של דירקטור בשופרסל | פרשנות

"אולי זה הדבר הכי בריא שיכול להיות לעסק", אמר בכיר בענף. "אברכהן חזר לספינה שהשיט היטב במשך עשור, וחזרתו כיו"ר יכולה להיות הדבר שיוצר בסיס טוב להמשכיות של תהליכים בהם התחיל, ככל שמנהלים את זה נכון. זה דווקא דבר שמאוד לא אופייני לצורת הניהול הישראלית, בדרך-כלל ממנים יו"ר חדש שהופך את כל ההיסטוריה".

לדבריו, "אין מה להספיד את שופרסל. המנכ"ל הכי טוב שהיה לשופרסל הפך להיות יו"ר. כל חברה הייתה רוצה יו"ר כזה שיכול להוביל את החברה. השוק סומך על איציק. אם צריך, הוא יאפשר לוטרמן חופש, ואם זה ילך לכיוון שהוא לא יאמין בו, הוא לא ייתן חופש. צריך לזכור שהאתגרים העומדים לפניו בתקופה זו הם לא פשוטים".

וטרמן (48) נכנס לפני כחמש שנים לתפקיד מנכ"ל Be, רשת הפארם שהקימה שופרסל על חורבותיה של רשת ניו-פארם. הוא נכנס לתפקיד ללא ניסיון כלשהו בתחום הקמעונאות ונחשב למקורב במיוחד לאברכהן. מדובר עבורו בקפיצת מדרגה ענקית - לנהל את רשת הקמעונאות הגדולה בישראל עם מחזור מכירות של 14.8 מיליארד שקל.

המינוי יאפשר לאברכהן להיות דומיננטי יותר

וטרמן לא היה הבחירה הראשונה. עוד לפני שאברכהן נבחר לשוב לרשת אותה עזב לפני כשמונה חודשים, האיש שייעד לעמוד לצדו בראש שופרסל היה היה אורי קילשטיין, שמונה בחודש שעבר לעמוד בראש קרפור בישראל ושכיהן לפני כן כמשנה למנכ"ל שופרסל וכסמנכ"ל הסחר והשיווק של הרשת. קילשטיין נחשב כמנהל מוערך וקרוב מאוד לאברכהן, ואחת הטענות שעלו כנגד בלוך מצד הדירקטוריון הייתה שהוא רואה בבלוך אחראי לכך שקילשטיין לא מונה לתפקיד מנהל הפעילות הקמעונאית ועבר למתחרה.

שמו של וטרמן עלה כמועמד מבטיח מיד לאחר מכן, בין היתר מפני שלוטרמן יש היכרות עמוקה עם שופרסל, ההנהלה והעובדים וכמובן היו"ר, ושוררים ביניהם יחסי אמון. וטרמן נחשב עאמור למקורב במיוחד לאברכהן ולבן-טיפוחיו. המינוי יאפשר לאברכהן להיות דומיננטי בכל הנוגע לניהול השוטף של הרשת ולהשיב אותה למקומה בראש הענף, לאחר שנה של טלטלות וזעזועים.

בראיון שנתן וטרמן ב-2019 לגלובס, בסמוך לכניסתו לתפקיד כמנהל Be, הוא נשאל עד כמה יהיה לו חופש ניהולי. "אנחנו חברה-בת", השיב. "אנחנו משפיעים ומושפעים משופרסל ומהווים חלק מהאסטרטגיה של הקבוצה. איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, הוא יו"ר Be, והוא הבוס שלי".

"אורי וטרמן הוביל את הקמתה של רשת Be ומנהל אותה בהצלחה מזה כחמש שנים. וטרמן הוביל למהלכים אסטרטגיים והישגים עסקיים מצוינים, רשת שבעברה הפסידה במשך יותר מ-25 שנים, שינתה את פניה והפכה למותג מוכר ומשמעותי בישראל", מסר אברכהן, יו"ר קבוצת שופרסל.

"אני מאמין בשם הדירקטוריון ובשמי כי מינויו של אורי וטרמן יוביל לביצוע מהלכים ארגוניים משמעותיים ויתרום רבות להמשך צמיחתה של החברה ולביסוסה כחברה המובילה בישראל גם בשנים הבאות. אני משוכנע שבזכות יכולותיו ובעבודה משותפת עם ההנהלה, העובדים והדירקטוריון, וטרמן יידע להוביל את הקבוצה לצמיחה בסביבה תחרותית ומאתגרת".

וטרמן מסר: "אני שמח ונרגש שנבחרתי להוביל את קבוצת קמעונאות המזון המובילה בישראל. מדובר באתגר, ואני מאמין שיחד עם דירקטוריון החברה, ההנהלה והעובדים המצוינים של קבוצת שופרסל, נשפר את יכולת הצמיחה של שופרסל, נתמודד עם התחרות והאתגרים שבדרך ונפעל להתרחבות משמעותית, לצד חיזוק תחומי הליבה ולהיות הבחירה הראשונה של כל בית בישראל. בהזדמנות זו אני מבקש להודות ליו"ר ולחברי הדירקטוריון על האמון והבחירה בי כמנכ"ל שופרסל".

בעשור האחרון כיהן וטרמן כמנכ"ל 012 של פרטנר, כמנכ"ל SkyVision וכמנכ"ל רשת Be. הוא בעל תואר שני בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית במינהל עסקים, והיה לוחם ומפקד ביחידה המובחרת שלדג. בעבר כיהן וטרמן כמנהל מרחב בלאומי קארד, כשהוקמה, כמנהל אגף לקוחות בפלאפון, ומשם עבר לאינטרנט זהב, שם נשאר תשע שנים, עד 2014.

"נצטרך להמציא את עצמנו מחדש"

במכתב ששלח לעובדי שופרסל, כתב וטרמן: "אני גאה ונרגש לפנות אליכם לראשונה כמנכ"ל של קבוצת הקמעונאות הגדולה והמובילה בישראל. לפני כחמש שנים, לאחר שורת תפקידים בכירים בחברות תקשורת, הייתה לי הזכות להצטרף לקבוצה כמנכ"ל הראשון של רשת Be.

"הכרתי מקרוב את המאמץ ואת המסירות של כל עובדת ועובד במשפחת שופרסל, בסניפים ובמטה, וזאת גם ובעיקר בתקופה של משבר רפואי לאומי ועולמי שכמותו לא הכרנו. גם אז הוכחנו שוב על מה ולמה שופרסל היא הבחירה הראשונה של כל בית בישראל. לאחרונה הארגון עבר טלטלה, אך זו כבר מאחורינו. זו השעה לשנס מותניים ולטפס יחד לפסגות חדשות.

"אתגרים גדולים לפנינו, אם זו התחרות - ותחרות היא דבר מבורך שמחייב אותנו להישאר דרוכים ולהשתפר לטובת ציבור הצרכנים; ואם זו הכלכלה העולמית והישראלית רוויית סימני השאלה. אין לי ספק כי יחד עם פיתוח מנועי הצמיחה והתשתיות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר, אבל בעיקר הודות למשאב האנושי שלנו, נדע גם הפעם להתעלות לגודל השעה ולשרת נאמנה את הישראליות והישראלים.

"נצטרך להמציא את עצמנו מחדש, לגלות בעצמנו כוחות חדשים וכל הזמן להמשיך להתפתח ולהתחדש למען לקוחותינו. אני מבקש להודות לחברי הדירקטוריון על האמון שנתנו בי ומצפה בכיליון-עיניים לשלב זרועות ולכתוב ביחד - הנהלה, עובדים ושותפים - פרק נוסף בקורות שופרסל".