זה כבר לא מפתיע, אבל עדיין מקומם: הפוליטיקאים ממשיכים לבזבז את הכסף שלנו על קמפיינים מיותרים

דוח מבקר המדינה מציג התנהלות רשלנית של פוליטיקאים בכספי ציבור • גירעונות הסיעות מגיעות ל-128 מליון שקלים • וגם: בימים שבהם מספידים את ההייטק הישראלי, איירון סורס מספקת תפנית מרעננת

כמה קמפיין הבחירות עולה לנו? / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ
כמה קמפיין הבחירות עולה לנו? / צילום: מארק ישראל סלם - הארץ

מצוין

לא בועה: התקווה שהביאה איירון סורס

לפני שנה החלה חברת איירון סורס  להיסחר בוול סטריט לפי שווי של 11 מיליארד דולר. שלמה דברת, מאבות ההייטק הישראלי, שותף מייסד של קרן ההשקעות ויולה ומהמשקיעים הראשונים בחברה, הצהיר באותם ימים שאיירון סורס עומדת להיות חברה ישראלית "בקנה מידה גלובלי" וש"צמיחת החברה רק בראשיתה".

זה כבר לא יקרה. מי שהאמין לנבואות של דברת, שעשה בעצמו סיבוב ענק על החברה, איבד מאז ההנפקה 80% מכספי ההשקעה. איירון סורס גם לא תהיה חברה גלובלית, כי דווח השבוע שהיא תתמזג לתוך חברת יוניטי האמריקאית. ועם כל זאת, בימים שבהם רבו המספידים של ההייטק הישראלי ובכלל, מוכרחים לחזור לפרופורציות ולראות פה דווקא בשורה מצוינת לענף ולכלכלה הישראלית. עסקת מיזוג שמשקפת לאיירון סורס שווי של 4.4 מיליארד דולר - בהחלט לא מחיר לנזיד עדשים זול ו-74% מעל מחיר המניה בחודש האחרון.

אז נכון, הנבואות של דברת קרסו במהירות. אבל כך קרסו גם הנבואות שהכריזו שחברות הצמיחה הישראליות התרוממו לשחקים על אוויר חם בלבד. וגם זו נחמה.

בלתי מספיק

מתי הקופה הציבורית הפכה להפקר?

מידי חודש מקבלת מאיתנו מדינת ישראל כ-40 מיליארד שקל תשלום מסים המגיעים לקופה הציבורית, ואנחנו נאלצים לסמוך על הפוליטיקאים שלנו שהם יחלקו את אותה עוגה ענקית בזהירות ובתבונה, ואם אפשר גם שידאגו שהיא תמשיך לתפוח.

אבל הדוח שהוציא השבוע מבקר המדינה על התנהלות המפלגות השונות בתוך הקופה הפרטית שלהם - גם היא למעשה בעיקר כסף ציבורי - מוכרח להזכיר לנו עד כמה התנהלות הפוליטיקאים שלנו רשלנית ומופקרת. זה לא באמת מפתיע אף אחד, כמו רוב הדוחות שמוציא מבקר המדינה, אבל זה מקומם בכל פעם מחדש.

לפי הדוח, בעקבות מערכות הבחירות החוזרות ונשנות, הצטברו גירעונות הסיעות על חשבון הקופה הציבורית בסכום של 128 מיליון שקל, לאחר שהוצאות הסיעות השונות הסתכמו רק במערכת הבחירות האחרונה בכ-233.8 מיליון שקל. למה? כי אפשר. כי מוכרחים לבזבז כמה שיותר על עוד סרטון, ועל עוד קמפיין מיותר, שמוכרים לנו בעיקר סיסמאות ופופוליזם. כי כולנו נשלים להם את הבור, שהם חופרים לנו ולעצמם.