הרוגים בספרד ובפורטוגל, מצב חירום בבריטניה: אירופה מתמודדת עם גל חום קיצוני

הרשויות באנגליה פירסמו את אזהרת החום החמורה בהיסטוריה, בפורטוגל ובספרד גבה החום הכבד השבוע את חייהם של מאות בני אדם לצד שריפות שכילו שטחי יער גדולים, ובאיטליה הממשלה הכריזה על מצב חירום בחמישה אזורים בשל התייבשות נהר פו • גל חום כבד במיוחד פוקד את אירופה, והמומחים מזהירים: זו רק ההתחלה

שריפת יער שפרצה בשבוע שעבר במחוז ג'ירונד שבצרפת בשל החום הכבד / צילום: Associated Press, SDIS 33
שריפת יער שפרצה בשבוע שעבר במחוז ג'ירונד שבצרפת בשל החום הכבד / צילום: Associated Press, SDIS 33

פעמיים בתוך חודש אחד: מפורטוגל, לספרד, צרפת וקרואטיה, גל חום כבד ממשיך לפקוד חלקים נרחבים באירופה, גובה חיי אדם וגורם לנזק רב לרכוש ולשדות חקלאיים. השבוע, צפוי החום הכבד להגיע לאנגליה, שם פרסמו הרשויות "אזהרה אדומה קיצונית", אזהרת החום החמורה בהיסטוריה, לקראת זינוק הטמפרטורה ל-40 מעלות ביום שני הקרוב. בממלכה מזהירים כי ייתכן שהשבוע ייתרחש היום החם בהיסטוריה של המדינה.

מומחים מזהירים כי שינויי האקלים דוחפים את הטמפרטורות לקיצון שנה אחר שנה, לטווחים שטרם נחזו במדינות השונות, וכי לאי-פעולה להפחתת פליטות גזי החממה עלול להיות מחיר כבד יותר ככל שיחלפו השנים.

שריפות כילו שטחי יער גדולים והובילו לפינוי של אלפי אנשים מבתיהם בפורטוגל ובספרד, והרשויות בשתי המדינות מדווחות על כ-300 מקרי תמותה עודפת בזמן גל החום הקטלני. בתחנת המדידה בפינהו שבפורטוגל, זינקה הטמפרטורה ל-47 מעלות צלזיוס, הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז החלו המדידות באזור. גם באזורים אחרים במדינה ובאזורים רחבים בדרום ספרד זינקה הטמפרטורה לטווח של 38-45 מעלות, ועשרות שריפות יער פרצו בשתי המדינות. את הלהבות ליבו רוחות חמות עזות שנשבו באזור, והובילו להתפשטות נרחבת שלהן.

בפורטוגל פונו מבתיהם יותר מ-700 בני אדם, וכמה עשרות בתים נהרסו בשל השריפות. בצפון המדינה, טייס נהרג כאשר מטוס כיבוי האש שלו התרסק באזור פוז קואה, סמוך לגבול ספרד. השריפות החריבו השנה 75 אלף דונם של אדמה בפורטוגל - השטח הגדול ביותר מאז קיץ 2017, אז סבלה פורטוגל משריפות הרסניות שבהן נהרגו כ-100 בני אדם. שריפות פוגעות באזורים באזור ז'ירונד בצרפת, שם פונו יותר מ-12,000 בני אדם, כשכ-3,000 כבאים מנסים לשלוט בלהבות הכבדות. בדרום ספרד, ליד קוסטה דל סול, נאלצו כ-2,300 בני אדם לנוס מפני שריפה שהתפשטה באזור.

האקלים היבש ביותר מזה 1,200 שנה

גל החום הכבד בפורטוגל ובספרד פוקד את המדינות כשהן שרויות בבצורת ארוכה, ומתמודדות עם האקלים היבש ביותר שידעו ב-1,200 השנים האחרונות. 70% מהמים שצורכת פורטוגל מקורם בנהרות הזורמים גם בספרד, כאשר בספרד ישנו מחסור במים במאגרים. 97% מהאזורים בשטח פורטוגל מצויים ב"בצורת חמורה", כך לפי ההגדרות, רק דרגה אחת מהקטגוריה הגרועה ביותר של השירות המטאורולוגי - "בצורת קיצונית".

לבצורת ולגל החום הכבד ישנה השפעה קשה על החקלאות המקומית. חקלאים רבים נאלצים להתמודד עם סחורה שנפגעה קשות והושלכה לאשפה, ובשווקים מחירי הפירות והירקות עלו בשל כך. רודולפו פריירה, חקלאי מקומי העוסק בשיטות גידול בנות קיימא במשק Papafigosbio, מספר לגלובס כי "גל החום הנוכחי בפורטוגל גרם לאובדן ייצור רב, כמו למשל עגבניות שהתקשו להתמודד עם החום. כיום, חקלאות שעושה שימוש במים מעטים היא מאתגרת מאוד. בשנה האחרונה ירד גשם רק לימים ספורים, ובמהלך הקיץ גלי החום מתארכים. הבצורת יכולה להימשך מספר חודשים, מה שמקשה מאוד על הקציר השבועי שלנו".

עגבניות במשק Papafigosbio שנפגעו מגל החום / צילום: באדיבות רודולפו פריירה
 עגבניות במשק Papafigosbio שנפגעו מגל החום / צילום: באדיבות רודולפו פריירה

תוצרתו של פריירה מגודלת על ידי שימוש בעקרונות הפרמקלצ'ר, מה שמקל על התוצרת להתגונן בפני חלק מהלשכות גל החום והבצורת. "הגידולים הרגישים לחום גדלים לאורך קווי עצים המספקים להם צל. למשל, עצי תאנה. המערכת שלנו מאוזנת אקולוגית וביולוגית, ומהווה כלי רב עוצמה להסתגלות לאירועי מזג אוויר קיצוניים. בריאות הקרקע, בשל אי השימוש בחומרי הדברה, אף היא מפחיתה תופעות שליליות. אנחנו בוחנים חלופות לגידולים ובוחנים יבולים עמידים יותר לחום, כדי להפחית את השפעת שינויי האקלים שעוד ילכו ויחריפו".

באיטליה ובבריטניה הכריזו על מצב חירום

באיטליה, לגל החום מצטרפת בצורת ארוכת חודשים, המאיימת על התבואה וגובה מחיר כבד מהכלכלה המקומית. הממשלה האיטלקית הכריזה על מצב חירום בחמישה אזורים בשל התייבשות נהר פו - הנהר הארוך ביותר במדינה, שבאזורים מסוימים יבש כמעט לחלוטין. לפי הרשויות, מדובר באירוע האקלימי הגרוע ביותר מאז שנת 2003 במדינה, ובמחסור המים החמור ביותר שידע האזור מזה 70 שנה.

נהר פו. מדובר במחסור המים החמור ביותר שידע האזור מזה 70 שנה / צילום: Associated Press, Antonio Calanni
 נהר פו. מדובר במחסור המים החמור ביותר שידע האזור מזה 70 שנה / צילום: Associated Press, Antonio Calanni

המשבר מאיים על התפוקה החקלאית ומכביד את הלחץ האינפלציוני הגובר. כ-15% מהיבולים - מדובדבן למשמש, אורז וחיטה נפגעו באופן קשה במיוחד, ולפי ההערכות, המחסור במים לחקלאות כבר הוביל לנזק בשווי 3 מיליארד יורו. בשל התנאים האקלימיים הקשים, נאלצה המדינה להפריש 36.5 מיליון יורו בכספי סיוע לאזורים מוכי הבצורת, למרות שכלכלתה מצויה במצב קשה, עם חוב המהווה כ-150% מהתמ"ג. ההשפעה של המשבר האקלימי על איטליה נאמדת ב-2 מיליארד יורו בשנה עד 2030 ו-5 מיליארד מ-2030 ועד 2050.

השבוע צפוי החום הכבד להכות בממלכה הבריטית. במדינה הוכרז מצב חירום לאומי בשל אזהרת חום קיצוני ב"צבע אדום", לראשונה. הטמפרטורה עשויה לזנק ל-40 מעלות במנצ'סטר, יורק, לונדון והאזור כבר ביום שני הקרוב, וכדי לצמצם נזק בחיי אדם, נערכות הרשויות להאטה משמעותית של הפעילות במדינה ולשיבושים באורחות החיים. כך למשל, מהירות קווי הרכבת תוגבל, חלק מבתי הספר לא יפעלו או ייסגרו מוקדם בשל היעדר מערכות מיזוג - שאף אינן קיימות בעסקים רבים ובבתים במדינה, וגם בחלק מבתי החולים תדולל פעילות שאיננה הכרחית.

אירועי ספורט יבוטלו ועל הכבישים יפוזר חול, כדי למנוע מצב שבו האספלט יגיע לטמפרטורה לוהטת, עד כדי סכנת המסה. בשנת 2020, נרשמו באנגליה כ-2,500 מקרי תמותה עודפת בשל גלי החום המסוכנים. לפי הערכת הצלב האדום, מספר מקרי מוות הקשורים לחום במדינה ישלש עצמו בתוך 30 שנה. עבור הממלכה, בדומה למרבית העולם, משבר האקלים אינו עניין עתידי. שבעה מתוך 10 הימים החמים ביותר בבריטניה התרחשו מאז שנת 2003. שמונת חודשי יוני החמים ביותר שנרשמו בעולם מתרחשים כולם בשמונה השנים האחרונות. יוני 2022 תופס את המקום השלישי.

החום הכבד אף מוביל להכבדה בפליטת המזהמים לאוויר

גלי החום באירופה כבר עלו בתדירות ובעוצמתם במהלך ארבעת העשורים האחרונים, ומחקר שפורסם החודש מצא שהשינויים מתרחשים מהר יותר ביבשת מאשר במקומות אחרים בעולם, כולל אזורים הנחשבים ל"הוט ספוט", כמו מערב ארצות הברית. גל חום באירופה ב-2003 הוביל למותם של 15,000 בני אדם בצרפת, רבים מהם תושבים מבוגרים שחיו בבתים ללא מיזוג אוויר.

גל החום הנוכחי הוא השני שפוקד את היבשת מאז תחילת הקיץ. הראשון התרחש בחודש יוני, מוקדם מהרגיל. מדעני אקלים מסבירים כי גלי החום כבר הפכו תכופים יותר, חזקים יותר, קטלניים יותר וארוכים יותר בגלל שינויי האקלים שנגרמו על ידי האדם. העולם כבר התחמם בכ-1.1 מעלות צלזיוס מאז החל העידן התעשייתי והטמפרטורות ימשיכו לעלות לטווח מסוכן, אלא אם כן ממשלות ברחבי העולם יבצעו קיצוצים חדים בפליטות גזי החממה (כ-45% מגזי החממה בעשור הנוכחי).

לא רק באירופה גובה החום הכבד מחיר. גם בסין, מתמודדים התושבים עם גל חום משמעותי. 86 ערים פרסמו אזהרת חום כבד. את שנגחאי, העיר עם מספר התושבים הגדול ביותר בסין - כ-25 מיליון, פוקד גל חום שלישי, והטמפרטורות מזנקות ליותר מ-40 מעלות צלזיוס בצל - הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז החלו המדידות באזור.

החום הכבד נמשך ימים ארוכים, כאשר במשך חמישה ימים, פרסמו הרשויות שלוש התרעות אדומות על כוננות לגל חום קיצוני (מאז שנת 1837, הוכרז מצב דומה רק 17 פעמים). החום הכבד מגביר את הביקוש למיזוג אוויר, וכך צריכת החשמל בסין הגיע ביום שלישי האחרון לשיא של 1.2 מיליארד קילוואט. מרבית צריכת החשמל במדינה מתבססת על מקורות אנרגיה מזהמים, וכך החום הכבד אף מוביל להכבדה בפליטת המזהמים לאוויר ולסיכון בריאותי מוגבר לאוכלוסייה.