ההתנקשות בשינזו אבה הזינה את תעשיית הפייקים. אספנו מהבולטים

למה נרצח רה"מ היפני לשעבר? אין לזה קשר לקורונה, וגם לא להילארי • המשרוקית של גלובס 

פוסט הפייק שפורסם בפייסבוק 'יש לי מידע שיכול להביא למעצר של הילארי קלינטון' (שינזו אבה)
פוסט הפייק שפורסם בפייסבוק 'יש לי מידע שיכול להביא למעצר של הילארי קלינטון' (שינזו אבה)

הרצח של ראש ממשלת יפן לשעבר, שינזו אבה, עורר גלי זעזוע במדינתו ובעולם כולו. השימוש החריג בנשק חם במדינה שבה חוקי הבעלות על נשק כזה הם מן הנוקשים בעולם, בתוספת המניע הלא ברור, עוררו כמעט באופן מיידי גל של שמועות וספקולציות לגבי מה שאירע. אספנו כמה מהטענות הבולטות.

המניע לרצח. תאוריה אחת שנפוצה ברחבי העולם היא שאבה נרצח בגלל מדיניות הקורונה שלו. "רה"מ (לשעבר) שנרצח לא מילא אחר הוראות הפורום הכלכלי העולמי (WEF)", טען פוסט אינטסגרם ויראלי בארה"ב. "הוא לא חייב בחיסונים, שלח 1.6 מיליון מנות חיסון בחזרה ונתן לאנשים איברמטקין. נשמע הגיוני עכשיו?" הפוסט זכה לתפוצה גם בהודו ואיטליה. בקרואטיה גם נפוץ פוסט שתלה את ההתנקשות בכך שאבה ריכך את תגובתו לקורונה.

לפי אתר בדיקת העובדות האמריקאי Politifact, יפן אכן החזירה בספטמבר 2021 1.63 מיליון מנות חיסון מבית מודרנה, אבל לא בגלל חוסר אמונה בחיסון, אלא בגלל שטעות אנוש בזמן הייצור הפכה את המנות הללו לפגומות. יפן עשתה שימוש ביותר מ-280 מיליון מנות, מה שמגמד את אותן 1.63 מיליון מנות. ומה לגבי האיברמטקין? התגובה היפנית לקורונה לא כללה שימוש בתרופה הזו, ונראה שהמקור לטענה הזו הוא בפוסט קונספירטיבי מאוקטובר 2021 בבלוג של האל טרנר, שדרן רדיו המזוהה עם הימין הקיצוני.

קונספירציה אחרת נגעה להילארי קלינטון. זו כללה צילום מסך של ציוץ שלכאורה צויץ על ידי אבה עצמו, ובו נכתב: "יש לי מידע שיכול להביא למעצר של הילארי קלינטון". אלא שכפי שהראו ברויטרס, פרטי החשבון האמיתי של אבה שונים מאלו של החשבון שבצילום המסך. בברזיל נפוצה השמועה שהמתנקש פעל בגלל יחסיו של אבה למשטר הסיני, במיוחד בשאלת טייוואן. כדי לחזק את הטענה, הציגו את המתנקש כמעריץ של צ'ה גווארה. גם לטענה הזו, כפי שהראו בארגון הברזילאי Lupa, אין שחר. קשר אחר לסין הוצע על ידי מומחה שהופיע בטלוויזיה הממלכתית של רוסיה. הוא טען שהאמריקאים התנקשו באבה מאחר שסירב להפוך את יפן לבסיס צבאי לטובת מלחמה בסין. כפי שהראו באתר בדיקת העובדות האמריקאי Polygraph, לא הוצגו שום ראיות לטענה הזו.

אז מה כן המניע? באתרים רבים בעולם, ובהם אתר הבדיקת העובדות ההודי The Quint הסבירו כי המתנקש, טטסויה ימאגמי, טען בחקירתו שהחליט לפעול בגלל קשר שהיה קיים לטענתו בין אבה לקבוצה דתית שמקורה בדרום קוריאה. זו ניצלה לטענתו את אמו, וגרמה לקריסה כלכלית של משפחתו.

פוטו-רצח. סוג אחר של פייק שנפוץ ברחבי העולם נוגע לזהות המתנקש. השם טטסויה ימאגמי כבר פורסם בעיתונות, אבל זה לא הפריע לאומת האינטרנט להפיץ תמונות וזהויות של אנשים אחרים. כך, למשל, ביוון, צרפת ובברזיל הפיצו תמונות של מעצב משחקי הווידאו הידאו קוג'ימה. בארה"ב הפיצו שהמתנקש הוא סמקוזי הידייקו, "פעיל פוליטי קיצוני ידוע וחבר ביאקוזה", בתוספת תמונות. בפועל, התמונה היא של סאם הייד, קומיקאי אמריקאי.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

בדיקת Politifact על קונספירציית הקורונה

בדיקת רויטרס על קונספירציית הילארי קלינטון