לקראת שתלי קרנית מלאכותיים? שיתוף פעולה חדש מתגבש בתחום הדפסת האיברים

פרסייס ביו, שפועלת בתחום הדפסת האיברים, הודיעה על שיתוף פעולה בפיתוח ומסחור שתלי קרנית עם חברת Zeiss הגרמנית, שעוסקת ברפואת עיניים • החברות יפתחו יחד שתלי קרנית המבוססים על רקמה ביולוגית מודפסת • עד היום גייסה פרסייס ביו 24 מיליון דולר

ד''ר אריה באט, מנכ''ל Precise Bio / צילום: איל יצהר
ד''ר אריה באט, מנכ''ל Precise Bio / צילום: איל יצהר

חברת פרסייס ביו (Precise Bio) הודיעה על שיתוף פעולה בפיתוח ומסחור שתלי קרנית עם ענקית תחום רפואת העיניים, חברת זייס (Zeiss) הגרמנית. על פי תנאי ההסכם, זייס תשקיע סכום ראשוני בחברת פרסייס ותממן את הפיתוח של שני מוצרי השתלת הקרנית של החברה. בתמורה היא תקבל את זכויות המסחור הבלעדיות עבור המוצר. פרסייס מסרה בעבר שיש לה שיתוף פעולה עם חברת רפואת עיניים בינלאומית, אך כעת ההסכם הורחב וכולל גם השקעה, וניתן גם לחשוף את שם החברה.

פרסייס הוקמה ב-2015 על ידי אריה באט, בעבר בכיר בחברת אורבטק ולאחר מכן יזם בתחום ההדפסה התלת-ממדית לעולמות הגרפיקה והתעשיה. בהדרגה הבין באט כי טכנולוגיות ההדפסה יכולות להתאים להדפסת איברים, וחבר לאחד המומחים המשמעותיים בתחום, פרופ' אנתוני עטאללה מבית הספר לרפואה Wake Forest בארה"ב, וכן שי סוקר, מומחה לרפואה רגנרטיבית מאותו מוסד.

מוצר לקרנית של פרסייס ביו / צילום: באדיבות החברה
 מוצר לקרנית של פרסייס ביו / צילום: באדיבות החברה

הדפסה של קרנית היא המוצר הראשון של החברה, והיא נבחרה כי הרקמה היא פשוטה יחסית והאזור נגיש ומבודד משאר הגוף. הביקוש לקרניות להשתלה הוא גדול מאוד, ויש מחסור משמעותי בקרניות מתרומה להשתלה. פרסייס מפתחת שני מוצרי קרנית: גם קרנית דומה לזו הטבעית, וגם קרנית משופרת שנועדה לפצות על הפרעת ראיה בשם קרטוקונוס. המוצר הבא שלה הוא רשתית מלאכותית, מוצר מסובך בהרבה שכן הרשתית מתקשרת עם מערכת העצבים של העין. המוצרים מבוססים על תאי קרנית מתרומה, שעוברים ריבוי במעבדה ויכולים לאחר מכן לשמש בקרניות רבות.

פרסייס היא אחת החברות "לדוגמה" שנתנה רשות החדשנות, כאשר בחרה לתמוך באופן מיוחד בתחום ה-Bioconvergence. מדובר בתחום שבו ביולוגיה פוגשת סוגים שונים של הנדסה, ובמקרה הזה את תחום ההדפסה התלת-ממדית.

המוצר עדיין אינו מאושר לשיווק והחברה בונה עם ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, את תוכנית הניסויים שתיקח בחשבון את כל המאפיינים של המוצר הייחודי. בעבר מסרה החברה כי הניסוי יחל סביב 2021, אך ככל הנראה הדרישות היו מחמירות מן המתוכנן, וכעת נראה כי הניסויים יחלו ב-2024.

עד היום גייסה החברה 24 מיליון דולר מקרן אאורום של מוריס קאהן, שמואל פרחי
ומשקיעים פרטיים נוספים. ההשקעה של זייס במסגרת ההסכם הזה, היא השקעת עוגן בסבב הגיוס אליו יוצאת החברה.

דר' יואן ס. תומסון, נשיא החטיבה למיכשור רפואי עבור רפואת עיניים של זייס: "ההשקעה בפרסייס ביו מתווספת לפורטפוליו המוביל שלנו בתחום הפתרונות לקרנית".

אריה באט, מנכ"ל ומייסד-שותף של פרסייס ביו: "ההסכם מחבר בין מעמדה של זייס כמובילה עולמית בתחום העיניים ובין הטכנולוגיה הייחודית של פרסייס ביו".