מהמרת על המתחרה: ננו דיימנשן רכשה מניות סטרטסיס בשווי של כ-150 מיליון דולר

ננו דיימנשן עתירת המזומנים הפכה לבעלת המניות הגדולה ביותר עם 12.1% מסטרטסיס, הפועלת כמוה בשוק מדפסות התלת-ממד • מקורבים לרוכשת: "לא מדובר במהלך השתלטות" • סטרטסיס הצליחה לעבור לרווח נקי Non-GAAP ברבעון הראשון. ואיך הביצועים של ננו דיימנשן?

הדפסה בתלת-ממד של חברת סטרטסיס / צילום: יח''צ
הדפסה בתלת-ממד של חברת סטרטסיס / צילום: יח''צ

חברת מדפסות התלת-ממד ננו דיימנשן  מצאה יעד מפתיע לחלק מהכסף הרב שצברה בגיוסי ההון בשנתיים הקודמות: החברה מדווחת על החזקה של 12.1% ממניות חברת סטרטסיס , ששווי השוק הנוכחי שלהן 152 מיליון דולר. הרכישה הופכות את ננו לבעלת המניות הגדולה בסטרטסיס - יותר מקרן ARK של קת'י ווד (שמחזיקה בשתי החברות).

סטרטסיס היא יצרנית ישראלית של מדפסות תלת-ממד. היא מתמקדת בפולימרים ולקיחתם לעולם הייצור - לא רק הדפסת אבטיפוס. מקורבים לננו דיימנשן טוענים כי לא מדובר במהלך השתלטות עויינת.

ננו דיימנשן עוסקת בהדפסות תלת-ממד בעיקר של רכיבים אלקטרוניים. החברה גייסה סכום עתק של קרוב ל-1.5 מיליארד דולר בסדרת הנפקות בתקופת שיא הבועה של מניות הטכנולוגיה (מסוף 2020 עד תחילת 2021), ורכשה מאז מספר חברות קטנות. בקופתה נותרו עוד מעל מיליארד דולר, סכום גבוה משווי השוק של ננו דיימנשן בנאסד"ק, שהוא כ-860 מיליון דולר (לאחר ירידה של כ-80% במניית החברה מהשיא אשתקד).

סטרטסיס, המנוהלת על ידי יואב זייף, נסחרת בשווי גבוה יותר של 1.26 מיליארד דולר לאחר ירידה מינורית של 5% בשנה האחרונה. בראיון לגלובס לפני כשנה וחצי הצהיר זייף כי "נהיה חברה שהביאה את הדפסות התלת-ממד לייצור המוני. משימה גדולה, אבל מרתקת. תלת-ממד זה העתיד".

מנכ"ל ננו דיימנשן: "מטרת הרכישה - בניית השקעה אסטרטגית"

לפי הודעת ננו דיימנשן על ההחזקה במניות סטרטסיס, "עם הכנסות של 521 מיליון דולר ב-2020 ושל 607 מיליון דולר ב-2021, סטרטסיס היא מובילה עולמית בתחום מדפסות התלת-ממד של פולימרים, אקוסיסטם של תוכנה ורכיבים לפי ביקוש. היא מאפשרת ללקוחות לעצב מוצרים תוך גמישות בייצור ובהקשר של שרשרת האספקה".

יואב שטרן, יו"ר ומנכ"ל ננו דיימנשן, אמר: "המטרה של ננו דיימנשן ברכישת מניות סטרטסיס היא בניית השקעה אסטרטגית בחברה מובילת שוק, מבוססת היטב בסגמנט השוק שלה, בזמן שהטכנולוגיות המשבשות של ננו דיימנשן מספקים לבעלי המניות ערך עם צמיחה מואצת. לפיכך, משקיע בננו דיימנשן יהיה מהערך של פנייה לשווקים שהם 'אוקיינוס כחול' (אסטרטגיית יצירת שווקים חדשים) ובנוסף מאפסייד אסטרטגי בדמות ההשקעה בסטרטסיס, שלה טכנולוגיות בוגרות ויציבות".

שטרן ציין שננו דיימנשן עשויה להגדיל או להקטין את ההחזקה שלה בסטרטסיס, בכפוף לתנאי השוק ולגורמים כלכליים אחרים.

רווח נקי צנוע לסטרטסיס, הפסד גדול לננו דיימנשן

סטרטסיס רשמה ברבעון הראשון הכנסות של 163 מיליון דולר והפסד נקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) בסך 20.9 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, סטרטסיס הציגה רווח נקי רבעוני צנוע של 1.2 מיליון דולר, שהם 2 סנטים למניה, לעומת הפסד נקי Non-GAAP של 3.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 8.1 מיליון דולר, למעלה מפי שניים מהרבעון המקביל.

לעומתה, ננו דיימנשן מציגה תוצאות פיננסיות בוסריות למדי: ברבעון הראשון של השנה הסתכמו הכנסות ננו דיימנשן ב-10.4 מיליון דולר (בדומה להכנסות ב-2021 כולה) וההפסד הנקי שלה עמד על 33.7 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 19.2 מיליון דולר. במהלך הרבעון הראשון רשמה ננו דיימנשן הוצאות בסך 10.1 מיליון דולר בגין תגמולים הוניים לעובדים.

בשנת 2021 עמד ההפסד הנקי על 201 מיליון דולר, בעיקר בשל הפחתות חשבונאיות בסך 140 מיליון דולר. ב-2020 דיווחה ננו דיימנשן על הפסד של כ-48 מיליון דולר.

במצגת שפרסמה ננו דיימנשן בתחילת השנה היא ציינה כי אסטרטגיית הרכישות שלה נועדה לסייע לחברה לייצר סינרגיות ללקוחות שלה, להאיץ את פעילות המחקר והפיתוח עם טכנולוגיות נוספות, ולהגדיל את היכולות שלה בשרשרת האספקה.

עו"ד עודד הר אבן מפירמת עורכי הדין Sullivan & Worcester Tel Aviv מלווה בעסקה את חברת ננו דיימנשן.