תחנות כוח | בלעדי

באוצר לא מחכים למשרדי הפנים והאנרגיה: בוחנים הקמת תחנת כוח חדשה

ההתרעות על מחסור עתידי בחשמל וסירוב השרים לתמוך בהקמת תחנות כוח, הובילו את החשכ"ל לבחון יציאה למכרז על הקמת תחנה במרכז • זאת, לאחר האישור שניתן בוות"ל ובהתבסס על גורמי המקצוע

תחנת הכוח בחדרה / צילום: Shutterstock
תחנת הכוח בחדרה / צילום: Shutterstock

באגף החשב הכללי בוחנים בימים אלה את האפשרות לצאת למכרז על הקמת תחנת כוח באזור המרכז, בדומה למכרז שפורסם רק בחודש שעבר על הקמת תחנה באתר שורק. הסיבה: התרעות חוזרות על מחסור בחשמל עד ל-2030 במרכז הארץ, ודחיינות פוליטית שמעבירה את תכנון משק החשמל לאחריות הממשלה הבאה שתוקם.

בעבר היו החלטות ממשלה שהיוו בסיס ליציאה למכרזים, אך בעקרון האישור של הממשלה שניתן בוות"ל הוא מספיק לחשכ"ל ליציאה לדרך. וכך, בהיעדר החלטת ממשלה באופק שוקלים בחשכ"ל להוציא מכרז למי מהמתמודדים שכבר יבוא עם תא השטח המתאים להקמת התחנה באזור המרכז, בהתבסס גם על אישור הממשלה ועל חוות-דעת של גורמי המקצוע.

גם ראשי הערים מפעילים לחץ פוליטי

ברקע לייאוש של גורמי התכנון ומשרד האוצר, עומדת דחייה של חודשים בקידום החלטת ממשלה להקמת שתי תחנות כוח שיספקו חשמל לגוש דן. מאז תחילת השנה האזרחית, דוחה שרת הפנים איילת שקד את האפשרות להביא בפני ועדת שרים לענייני פנים את הצעת הוות"ל שתיעדפה את הקמת תחנות החשמל במרכז הארץ, בצפון ובדרום. זאת, מהחשש שההצעה תיפול בהצבעה בשל התנגדות השרים.

אכן, לשקד אין את הרוב להעביר את ההחלטה כלשונה. שרת האנרגיה קארין אלהרר מתנגדת להקמת תחנות חדשות במרכז ודוחפת להקמת תחנות צמודות דופן או להרחבת התחנות בחדרה או באשקלון. אלא שאלו לא יוכלו לספק את החשמל לאזור המרכז, משום שנדרש להרחיב את קווי ההולכה. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מתנגדת להקמת תחנות מטעמים סביבתיים, והשר זאב אלקין מתנגד אף הוא. מאחורי הקלעים גם יו"ר כחול לבן בני גנץ, תושב ראש העין, הודיע לשריו כי עמדת המפלגה להתנגד לתחנה שעשויה לקום בסמוך לעיר.

מאחורי רשימת הסיבות של השרים מופעל לחץ פוליטי אדיר שחולף על פני ממשלות ושרים. ראשי הערים במרכז, מכל המפלגות, דורשים מנבחרי הציבור למסמס את ההחלטה. העובדה שהבחירות שוב מתקרבות ודאי לא מסייעת להשתחרר מהלחצים הפוליטיים שמתגברים.

ממכתבים של מנהל מערכת החשמל הארצית סמי תורג’מן לחשב הכללי מצטיירת תמונת מצב עגומה. גם יו"ר מטה התכנון שלומי הייזלר מתריע בפני משבר אנרגיה חמור אם ההחלטה לא תקודם. בשיחות סגורות אומר הייזלר כי "חייבים לפעול מהר ולאשר תחנות כוח במרכז, אחרת נמצא את עצמנו במשבר חשמל חמור כבר בעשור הקרוב".


"פוטנציאל לבעיה באזור המרכז ב־2030"

תורג’מן מצידו כותב על "פוטנציאל לבעיה במרכז ב-2030", לאחר שבחוק ההסדרים האחרון הוחלט לבטל את התוכנית להקמת תחנת רידינג בתל אביב, ובהחלטת ממשלה שהעביר לפני כן שר האנרגיה יובל שטייניץ נקבע שעד 2030, 30% מהאנרגיות בישראל יהיו מתחדשות.

אם את האנרגיות המתחדשות מייצרים בדרום או בצפון ורשת ההולכה תהיה עמוסה מספיק בהובלתם למרכז, לא ניתן יהיה להעמיס עליה ייצור נוסף מאותם אזורים. הגדלת רשת ההולכה תידרש לעבודה בת למעלה מעשור. לפי נתוני נגה, כדי לאפשר את ההספק שיידרש לאזור המרכז בעוד מספר שנים יידרש לבנות שתי יחידות שיספקו 600-770 מגה ואט באזור המרכז: שורק ותחנה נוספת - קסם או ריינדיר.

במשרד הפנים הביעו השבוע חשש מהעובדה שתכנון משק החשמל מתעכב, אלא שלטענתם הבאת החלטת הוות"ל להצבעה בוועדת שרים, ללא הוודאות שתעבור, תסיג לאחור את כל ההתקדמות שנעשתה עד כה. כך, דה פקטו, כששקד רואה שהאפשרות להעביר את ההחלטה אפסית היא מעדיפה להשאיר אותה על שולחנה.

על פי החלטת הוות"ל מסוף 2021 יקודמו התחנות הבאות על פי הסדר הבא: שרון, קסם, אשקלון, חדרה ורותם. עמדת חברת החשמל כפי שהוצגה בדיוני הוועדה הייתה שהנכון ביותר להקים את שתי התחנות במרכז כדי לא להתמודד עם בעיית ההולכה.