כבר לא לכל כיס: הקרוס החדש של סוזוקי מפתיע בעיצוב, אך גם במחיר

ל–S CROSS החדש של סוזוקי יש מראה מודרני ומנוע חסכוני יותר ביחס לדגם הקודם • אלא שלשידרוגים יש מחיר, והרכב מתרחק מטריטורית העלות ה"עממית"

סוזוקי S CROSS הנעה קדמית / צילום: יח''צ
סוזוקי S CROSS הנעה קדמית / צילום: יח''צ

בפברואר אשתקד פרש היו"ר של סוזוקי מוטור היפנית, אוסאמו סוזוקי, כשהוא בן 91 ואחרי קדנציה של כ-40 שנה בתפקיד. היו"ר היוצא הפך את החברה הקרויה על שמו מיצרנית רכב יפנית קטנטנה שמוכרת בעולם בעיקר בזכות האופנועים שלה, לחברה גלובלית שמוכרת כ-1.6 מיליון כלי רכב בשנה בהודו ומעל 200 אלף באירופה. אולם, למרות הצמיחה והשינויים בתעשייה, החברה נשארה מעוז של שמרנות יפנית עיקשת, שנאמנה לערכיה המסורתיים.

סוזוקי נותרה אדישה לטרנד המיזוגים של יצרניות קטנות לתוך קבוצות ייצור רכב ענקיות, נצמדה באדיקות לנישות המצומצמות בהן היא פועלת, שמרה על אותם דגמים היסטוריים, הקפידה לפתח את המנועים "בתוך הבית" והתעלמה מטרנדים אופנתיים כמו מכוניות חשמליות.

אלא שבשנים האחרונות מתחילים גם קברניטי סוזוקי הקשישים להבין שהעולם והשוק משתנים במהירות. במרץ השנה הודיעה החברה שתשקיע מעל מיליארד דולר בפיתוח מכוניות חשמליות, והשבוע חברה לטויוטה לצורך פיתוח של כלי רכב מסחריים חשמליים קטנים להובלות עירוניות. במקביל, בימים אלה סוזוקי מעדכנת את דגמי הבנזין המסורתיים שלה, והדגם האחרון שעבר את הטרנספורמציה הוא ה-S CROSS, אחד מלהיטי המכירות של סוזוקי בישראל.

 
  

שפע של חלל

מבחינה חיצונית, הרכב עבר קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לקודמו. הממדים הכלליים לא השתנו, אך העיצוב העגלגל דמוי סטיישן המוגבהת, שאפיין את הדגם מאז הושק ב-2013, ננטש לטובת מראה של קרוס-אובר אמיתי, שמזכיר קצת דגמים של טויוטה.

החרטום נראה רבוע וקשוח יותר, הגריל הקדמי הארכאי עם "השיניים" הבולטות והמוכספות פינה את מקומו לרשת מושחרת ומודרנית, ונוספו פנסי הייטק מתוחכמים למראה. הכנפיים הקדמיות והאחוריות נראות רבועות וחסונות, פרופיל הצד די זקוף והדלת האחורית מעוטרת בשלל פנסים ומחזירי אור רוחביים על פי צו האופנה. ביחד עם חישוקים גדולים ונאים וקשתות גלגלים מודגשות, נדמה כי הרכב גדול ממדיו האמיתיים ומסווה היטב את העובדה שהוא מבוסס הנדסית על קודמו.

גם תא הנוסעים עבר עדכון והתאמה, אם כי יותר במתינות. לוח המחוונים האנלוגי שומר על המראה המסורתי של סוזוקי עם שני שעונים עגולים גדולים, כשביניהם צג דיגיטלי. זאת, בנוסף למסך מולטימדיה גדול שתומך במערכות הפעלה סלולאריות, אבל מתאפיין בגרפיקה די קטנה ושמרנית ובתגובה איטית יחסית ללחיצה.

כראוי לחברה שרבים ממנהליה הבכירים נושאים בכיסם תעודת "אזרח ותיק", הנדסת האנוש פשוטה, קלה להתמצאות וכוללת מתגים פיזיים לשליטה על כל המערכות החיוניות. פתחי האוורור מעוצבים גם בצורה שמרנית, יש שפע של חללי אחסון שימושיים בסביבת הנהג והראות טובה גם בלי סיוע של מצלמות היקפיות. ערכת הבטיחות האקטיבית מציעה את כל האלמנטים המקובלים וזה בהחלט שדרוג מבורך.

ה-S CROSS היוצא היה רכב מרווח, ונראה כי הדגם החדש מתעלה על כך. סף הכניסה לתא ממוקם בגובה שמתאים לבני כל הגילאים, המושבים הקדמיים מרווחים עם המון מרחב ראש גם לנוסעים גבוהים, ומאחור יכולים שני מבוגרים למתוח את רגליהם די בחופשיות. המושב האחורי ממוקם גבוה יחסית, ולכן מציע מרחב ראש סביר בלבד.
תא המטען מכיל נפח מכובד של 440 ליטר ומאורגן בצורה שימושית, אם כי הדלת האחורית כבדה מאוד ודורשת מאמץ פיזי לא מבוטל.

חומרי הדיפון נוטים ברובם לכיוון של פלסטיק נוקשה בגווני אפור ושחור. מדובר באלמנט קצת מאכזב ברכב, שמטפס כיום לרף מחיר שאפתני. מנגד, רמת הגימור היפנית המפורסמת נוכחת בכל מקום, והניסיון מלמד שתאי הנוסעים של סוזוקי לא מתפרקים גם אחרי מאות אלפי קילומטרים.

לא לנהגים ספורטיביים

בחרטום ממוקם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין בהספק שמסתייע במערכת היברידית "קלה" של 48V עם סוללה סמלית, שתפקידה המרכזי להפחית את הפליטה ולשפר את צריכת הדלק. אמנם, היא מתגברת את ההספק בתנאים מסוימים, אך ברוב המקרים היא פועלת ברקע, בצורה כמעט בלתי מורגשת. המנוע עצמו שקט יחסית ומייצר מומנט מכובד בסיבובי מנוע נמוכים.

לא תתקשו להאיץ בעליות תלולות או לצאת במרץ מהרמזור, וגם שיוט במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מתבצע ללא קושי רב. גם צריכת הדלק טובה ותוכלו להשיג 15 ק"מ לליטר ללא בעיה. עם זאת, התחושה המעודנת נפגמת קצת על ידי התכנות של תיבת ההילוכים האוטומטית שמשהה את העברת הכוח, ולעיתים מתאפיינת בהיסוס מסוים בהורדות ההילוכים. מצב הספורט מחדד את התגובה, אבל גם "מורח" את ההילוכים לסל"ד גבוה יותר מהנחוץ.

נוחות, לא חדות נהיגה

סוזוקי מכירה היטב את סדרי העדיפויות של לקוחות וגם הקרוס-אובר החדש מכויל בעיקר לטובת נוחות ופחות לטובת חדות נהיגה. ההיגוי קליל ולא מספק לנהג הרבה יותר מדי מידע בפניות הדוקות, אך ניכר שהמאבק בהגה שאפיין את הדגם היוצא - נוטרל. יש גם כמות לא מבוטלת של נטיית גוף על כבישים מתפתלים, אבל המתלים סופגים היטב בורות ומספקים נוחות נסיעה טובה בעיר ובשבילי עפר מחורצים. בשורה התחתונה, מדובר ברכב ידידותי עבור נהגים ללא שאיפות ספורטיבית.

טרם יצא לנו לפגוש בדגם בעל ההנעה הכפולה של הרכב. אך בהתחשב במוניטין העבירות והעמידות של רכבי הכביש-שטח של סוזוקי, ייתכן שה-S CROSS יפתיע לטובה ביכולת הנסיעה שלו מחוץ לאספלט. הרי הדגם בעל ההנעה הקדמית מילא ללא קושי את משימת הדילוג על מדרכות גבוהות.

ה-S CROSS החדש של סוזוקי בהחלט מהווה קפיצת מדרגה חשובה למותג, אך למרבה הצער הוא רשם קפיצת מדרגה לא מובטלת של כששת אלפים עד עשרת אלפים שקלים. מחיר הרכב נע כיום בין 141 ל-151 אלף שקל לדגם עם ההנעה הקדמית ועד 160 אלף שקל לדגם בעל ההנעה הכפולה.

הוא מאבד את התווית של "יפנית עממית ונגישה" שאפיינה תמיד את סוזוקי, ומתמודד כעת עם כמה דגמי "מיינסטרים" מבוססים ומהונדסים היטב מרחבי העולם. אולם, עם מוניטין חסין כדורים, סביר להניח שהקהל הנאמן שלו ילווה אותו מעלה בטיפוס.

חלק מהמתחרות

סקודה קאמיק 2022
144 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של קאמיק עם מנוע 1.5 ליטר טורבו. העיצוב עבר רענון, תא הנוסעים מצויד במערכות מולטימדיה ומרווח לאור בסיס גלגלים של 2.64 מ'. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים והרכב מאיץ מאפס ל־100 ב־8.2 שניות.

סקודה קאמיק 2022 / צילום: יח''צ
 סקודה קאמיק 2022 / צילום: יח''צ

סיטרואן C4 טורבו בנזין
146 אלף שקל עולה גרסת הבנזין. העיצוב ספורטיבי, תא הנוסעים מרווח ומתקדם והשלדה נוחה ומכוילת היטב. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו־בנזין שמייצר 130 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. יש גם גרסת דיזל וגרסה חשמלית.

סיטרואן C4 טורבו בנזין / צילום: יח''צ
 סיטרואן C4 טורבו בנזין / צילום: יח''צ

מיצובישי ASX
140 עד 153 אלף שקל עולה ה־ASX. בסיס הגלגלים באורך 2.67 מ' מספק תא נוסעים מרווח, אך תא המטען מסתפק ב־387 ליטר. המנוע הוא 2 ליטר בנזין ללא טורבו, שמייצר 148 כ"ס ועביר את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה.

מיצובישי ASX / צילום: יח''צ
 מיצובישי ASX / צילום: יח''צ