הבשורה הנדירה של הרכבת ותמימות הדעים המטרידה בבנק ישראל

תנועת הרכבות בין נתניה לבנימינה תופסק בשבוע הבא, מה-24 ביולי ועד ה-30 בחודש, אבל אלה בראש ובראשונה בשורות טובות • וגם: לא חשוב מה אתם חושבים על בנק ישראל, על גובה הריבית הרצוי ועל הדרכים להיאבק באינפלציה, יש משהו מטריד בתמימות דעים מושלמת שמציגים חברי הוועדה המוניטרית • כוכבי השבוע 

רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל / צילום: שלומי יוסף

מצוין: כאוס חיובי ברכבת

בשבוע הבא, מה-24 ביולי ועד ה-30 בחודש, תופסק תנועת הרכבות בין נתניה לבנימינה, מה שאומר שלא יהיו כלל רכבות שייסעו בין חיפה לתל אביב ומאות אלפי נוסעים יתקעו בפקקים הבלתי נגמרים בכבישי ישראל.

ואף על פי כן, קחו נשימה עמוקה ותבינו שאלה בראש ובראשונה בשורות טובות. בדיוק כמו הכאוס שנגזר ללוות את תושבי תל אביב בשנים הקרובות, בעקבות העבודות על הקמת קווי הרכבת הקלה. בדיוק כמו הכאוס שנקווה מאוד שייגזר בעשור הקרוב על תושבי גוש דן, אם המטרו אכן יתקדם כמצופה ויחלו העבודות על חפירת 109 התחנות.

במקרה של רכבת ישראל, מדובר בשיתוק רכבות שנועד לעבודות על פרויקט המסילה המזרחית - זו שתנוע על הציר המזרחי בין חדרה ללוד, דרך ראש העין ושדה התעופה (מה שיקצר את הדרך גם לירושלים). כאוס שנועד להפוך אותנו, מתישהו ובאיחור נוראי, למדינה נורמלית. במדינה שלא מעיזה לגזור על הציבור גזירות לטווח קצר, אף שתועלתן מרובה לטווח ארוך, מדובר בהחלט בבשורה נדירה ומעודדת.

בלתי מספק: הפה היחיד של בנק ישראל

השבוע פורסמו דיוני הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, לקראת ההחלטה להעלות את הריבית בתחילת חודש יולי. מסתבר כי "כל ששת חברי הוועדה סברו שיש להעלות את הריבית ב-0.5%, לרמה של 1.25%". סיכומים קודמים מגלים כי גם בהחלטה שהתקבלה במאי, "כל ששת חברי הוועדה סברו שיש להעלות את הריבית ב-0.4%, לרמה של 0.75%".

כנ"ל גם באפריל, "כל ששת חברי הוועדה סברו שיש להעלות את הריבית ב-0.25%, לרמה של 0.35%". גם בשתי ההחלטות הנוספות בנוגע לריבית בשנת 2022, בפברואר ובינואר, היתה תמימות דעים מלאה: "כל ששת חברי הוועדה סברו שיש להותיר את הריבית ללא שינוי, על רמה של 0.1%".

ולא חשוב מה אתם חושבים על בנק ישראל, על גובה הריבית הרצוי ועל הדרכים להיאבק באינפלציה, יש משהו מטריד בתמימות דעים מושלמת כזו. בכך שלא נמצא אפילו חבר ועדה אחד שיערער מעט את הקונצנזוס ב'איפכא מסתברא'. מישהו שיכריח את הכלכלנים המוכשרים הללו לחשוב עוד קצת, לפני שהם מיישרים קו עם כל חבריהם סביב שולחן הדיונים.