למרות פיזור הכנסת: הממשלה תאשר מינויים בישיבתה הקרובה

באישור היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, יצביעו השרים ביום ראשון על מינוי חברים לוועדת שירות המדינה ולמועצה לביקורת סרטים • ימינה ביקשה למנות מחדש את מתן כהנא לשר הדתות, אך נתקלה בסירוב של מרצ בשל הווטו שהטילה על מינוי יוסי ביילין ליו"ר רשות הטבע והגנים

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

למרות פיזור הכנסת, המשלה ממשיכה במינויים בשגרה: בישיבת הממשלה שתתקיים ביום ראשון בבוקר יצביעו השרים על מינוי חברים לוועדת שירות המדינה ולמועצה לביקורת סרטים באישור היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.

על פי סדר היום שהופץ אמש (ה') לשרים, בעקבות התפטרות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר הירש והחילופים בלשכת המנכ"ל יש למנות מחדש שני חברים לוועדת שירות המדינה מתוך 11: את נעמה שולץ כמנכ"לית משרד רה"מ ואת מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש לתפקיד הפנוי. זאת אך שעל פי חוק שירות המדינה, הוועדה תוכל לפעול גם אם פחת מספר חבריה.

מטעם הייעוץ המשפטי צורפה חוות דעת שמכשירה את המינויים. למעשה בכל אחת מהחלטות הממשלה עליהן יצביעו השרים מצורפת חוות דעת זהה שמעלה את הקושי שבמינויים בממשלת מעבר אך לבסוף מתירה את אותה ההחלטה.

"קבלת החלטות בעת הזו מחייבת איזון בין חובת איפוק בעשייה של הממשלה היוצאת לבין הצורך בעשייה ובשמירה על רציפות הפעילות הממשלתית", נכתב בחוות הדעת ובסופה נכתב: "יצוין כי ההצעה אינה כובלת את את הממשלה הבאה שתוכל למנות מנהלים כלליים אחרים בהתאם לרצונה. נוכח האמור אנו סבורים כי אין מניעה משפטית לקבל את ההחלטה גם בתקופת בחירות".

החלטה נוספת עליה יצביעו השרים היא בדבר חברים למועצה לביקורת סרטים שיביא שר התרבות חילי טרופר, שישה מינויים סך הכל. לתפקיד היו"ר מועמד משה חזוט ולחברי המועצה מועמדים: אלברט גבאי, שלהבת חסדיאל, חיה רשף, אנה שניידר ורובין שנקין אלכסנדר.

המועצה אחראית לצפות בכל הסרטים המוקרנים בישראל ולסווגם לגילאים אך כיום חברות בה שתיים בלבד והיא לא יכולה לתפקד. המועצה החדשה תכהן ארבע שנים, הרבה אחרי פיזור ממשלת המעבר, אלא שלטענת הייעוץ המשפטי בשל העובדה שתהליך המינוי החל לפני פיזור הכנסת ניתן להשלים אותו כעת.

ללא זיקה פוליטית לשרי הממשלה

"לאור חובת הריסון החלה על ממשלה בתקופת בחירות יש קושי בקידום מינויים בתקופה זאת", נכתב עוד בחוו"ד וכן צוינה העובדה כי לחברים הנבחרים אין זיקה פוליטית למי משרי הממשלה לפי הצהרתם. בשל העובדה שהמועצה לא יכולה לתפקד יש דחיפות במינוי המועצה נכתב עוד על ידי הייעוץ המשפטי במשרד התרבות והספורט והממשלה תשלים את התהליך עם הצבעה ביום ראשון חרף היותה ממשלת מעבר.

מינוי נוסף שביקשה הממשלה לעשות נתקע בשל קשיים פוליטיים דווקא ולמרות שהתקבל אישור מהיועצת המשפטית לממשלה. בתמיכת ראש הממשלה לפיד ביקשו בימינה למנות מחדש את מתן כהנא לשר הדתות ובמרצ הסכימו לתמוך במינוי רק בתמורה לשחרור מינויו של יוסי ביילין מטעמה של השרה תמר זנדברג ליו"ר רשות הטבע והגנים. אלא שנכון לכתיבת שורות אלו בימינה סרבו להסיר את הווטו, ומינויו של כהנא ירד מהשולחן.