בכירה בבנק לאומי: המשבר בהייטק מעצים את היתרון בלעבוד אצלנו

אביבית קליין, סמנכ"לית משאבי אנוש בבנק לאומי, מספרת שגם במוסד יציב כמו בנק, מרגישים את השינוי בשוק העבודה ואת תחלופת העובדים הגבוהה • על הקושי בגיוס: "התחרות שלנו על טאלנטים היא מול בנקים אחרים וגם מול חברות טכנולוגיה"

אביבית קליין, סמנכ''לית משאבי אנוש בבנק לאומי / צילום: כדיה לוי
אביבית קליין, סמנכ''לית משאבי אנוש בבנק לאומי / צילום: כדיה לוי

מסלול הקריירה שלי

"התחלתי אי אז בשנות התשעים. מיד אחרי האוניברסיטה נקלטתי במסלול ניהולי בלאומי. התחלתי כפקידת קבלה בסניף מגדל העמק. רוב התפקידים שלי בתחילת הדרך היו במערך הכספים, ואז יצאתי לשליחות של שנתיים במיאמי מטעם הבנק. שם כיהנתי כמנהלת קשרי לקוחות פרטיים בשלוחה שלנו. כשחזרתי לישראל, זה כבר היה למגוון תפקידי מטה. האחרון שבהם, לפני התפקיד הנוכחי, היה ראש מערך לקוחות פרמיום. לפני כשנתיים עברתי מהצד העסקי לניהול המשאב האנושי, עולם שהכרתי לאורך השנים, גם אם מהצד השני. הרי אי-אפשר לנהל עסקים בלי לנהל אנשים".

מערכת הבנקאות

"יש תופעות כמו ההתפטרות הגדולה, או כפי שהסוציולוגים אוהבים לכנות אותה - ההתפכחות הגדולה, שמובילות לתחלופת עובדים בתדירות גבוהה. אנחנו מוסד יציב, ואני לא יכולה להגיד שאני מרגישה את השינויים כמו שנכתב עליהם בכותרות, אבל הם לא פוסחים עלינו. יש שינוי בתפיסה של מה זו עבודה, ולפעמים זה דווקא לטובה. יש אתגר בגיוס, כי התפיסות לגבי השקעה ומספר שנות עבודה באותו מקום משתנות. מעבר לשוק המשתנה, יש גם בשוק הבנקאות תמורות ושאלות - כמו לאן הולכת הופעת הבנקאות הפתוחה והפינטקים. אנחנו צריכים לראות איך מתאימים את העובדים למקום שאנחנו רוצים להגיע אליו. היום, הבנק הופך להיות חברת טכנולוגיה. אם עד היום הייתי צריכה יותר נותני שירותים, אני יודעת שבשנים הקרובות אצטרך לתת דגש גדול יותר לאנשי דאטה, אנשי טכנולוגיה שיוכלו לתת מענה דיגיטלי ללקוח. גם בהיבט של המוצרים וגם בצריכה, יש שינוי שדורש התאמה".

קריירה

"העולם שהכרתי כשנכנסתי למסלול ניהולי פחות רלוונטי היום. אם בעבר ההתפתחות הייתה מתפקיד של פקיד עד ראש חטיבה, היום ההתפתחות יכולה להיות רוחבית. הרבה פעמים שואלים אותי איך יכול להיות שאני כל-כך הרבה שנים בבנק. אני תמיד עונה שבכל שלוש שנים אני משנה תפקיד. העובדה שיש מגוון תפקידים ומסלולים מפצה על זה. עכשיו למשל יש לנו כ-8,000 עובדים, וברור לי שבעוד שלוש שנים לא כולם יעשו מה שהם עושים היום. לכן עליי להכשיר אותם כבר עכשיו לתפקיד שאני רוצה שהם ימלאו בעוד שלוש שנים. בנקאי שעבד עד היום בסניף מגדל העמק, מחר הוא יוכל להיות דאטה אנליסט בחטיבת האסטרטגיה. לפני כחודש הסתיים קורס, על חשבון הבנק, שבו הכשרנו את מי שנמצא מתאים לתפקיד טכנולוגי".

הייטק

"אנחנו אולי לא חברת הייטק, אבל כן רואים בעצמנו חברת טכנולוגיה. המירוץ אחר טאלנטים היה גם לפני שדיברו על משבר, ובטח ובטח שעכשיו כשיש טאלנטים שמחפשים עבודה, זה מעצים את היתרון של עבודה אצלנו על עבודה בחברת הייטק. המשבר שחווים בחברות הייטק יקרה פחות אצלנו. עובדים מחפשים יציבות ויותר מזה - עניין. סטארט-אפ מציע משהו אחד, אבל בבנק יש הרבה ורסטיליות. התחרות שלנו על טאלנטים היא מול בנקים אחרים וגם מול חברות טכנולוגיה".

הצעות שכר

"הצעת הערך שלנו מבחינת שכר ותגמול היא גבוהה. אנחנו בהחלט יכולים להציע שכר שמתחרה בשכר של חברות הייטק. מעבר לזה יש לנו מסלולי פיתוח ותוכניות ייעודיות לשימור טאלנטים. למשל, הקמנו אקדמיה טכנולוגית. הבנו שלעובדים חשוב להתפתח ולהתעדכן כל הזמן, והאקדמיה שלנו מוציאה מאות קורסים דיגיטליים בכל מיני פלטפורמות, גם ייעודיות שלנו".

חוויית עובד

"כעסק אתה מבין עד כמה האנשים חשובים לקידומו, ולכן חשוב להשקיע בעובדים. העובד מבחינתי הוא לקוח. חשוב לשמר אותו ולדאוג שיהיה מרוצה, שירגיש חלק מהארגון, שיבוא כל בוקר עם דרייב ויעריך את המקום שהוא נמצא בו. לפני שנה וחצי קם ענף חוויית עובד, שעוסק בשאלה איך ליצור חוויית עובד מיטבית. זה כולל ספורט, well being ולמידה. למשל, יש פלטפורמה לפיתוח אישי שנקראת 'להתחדש'. כל עובד יכול לעשות קורס אימון, גישור או שיווק דיגיטלי. זה מחוץ לשעות העבודה ובעלות מסובסדת שלנו. דוגמה אחרת היא 'נקודת טעינה' - פלטפורמה שבה מכשירים עובדים לעמוד בפני קהל ולהרצות בפני עובדים אחרים על עיסוקים בחייהם הפרטיים. אני מדי פעם אומרת בטעות לקוח במקום עובד, וזה לא במקרה. מבחינתי זה כמו לדאוג ללקוח. לקוח יהיה מרוצה אם העובד מרוצה".

גיל

"חתך הגילים בבנק נמצא בתמהיל משתנה. הוא לא נעשה צעיר באופן דרמטי, אבל כן רואים את המגמה לכך ברמה מסוימת".

עבודה היברידית

"כארגון שיש לו ועד עובדים, חתמנו על הסכם מסודר שלפיו יום בשבוע לפחות עובדים מהבית. ראינו שזה win win לכולם. כל עובדי המטה כבר עובדים כך, ועכשיו אנחנו בפיילוט לעובדי הסניפים. היות שהצריכה של הבנקאות היא פחות בסניפים ויותר בדיגיטל, זה אפשרי".

להוציא מהלקסיקון

"אני לא אוהבת את המונח משאב אנושי. המילה משאב שייכת לעולם של פעם. כמי שחוותה את התחום מהצד השני, אני זוכרת שפעם קראו לתחום 'המנגנון', אחר-כך כוח-אדם'. אני מעדיפה לקרוא לתחום 'אנשים'".

אישי: בת 52, גרושה ואם לשלושה השכלה: תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במינהל ומדיניות ציבורית ותק: 28 שנים בבנק לאומי וכשנה וחצי בתפקיד סמנכ"לית משאבי אנוש מספר עובדים: כ־8,000