ברקע הירידה בתאבון לשבבי מחשוב ענן, גוגל מציגה ירידה בהכנסות

אלפאבית פספסה את התחזיות בדוחות הרבעון השני, וחברת האם של גוגל הציגה הכנסות שהסתכמו ב-69.69 מיליארד דולר ורווח של 1.21 דולר למניה • האנליסטים בשוק צפו הכנסות של 69.9 מיליארד דולר ורווח של 1.28 דולר למניה

סונדאר פיצ’אי, מנכ"ל גוגל / צילום: Associated Press, sering Topgyal
סונדאר פיצ’אי, מנכ"ל גוגל / צילום: Associated Press, sering Topgyal

אלפאבית, חברת האם של גוגל, פרסמה הלילה (ג') לאחר סיום המסחר את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2022. החברה החמיצה את תחזיות האנליסטים ודיווחה על רווח של 1.21 דולר למניה על הכנסות של 69.69 מיליארד דולר. האנליסטים חזו כי הכנסות גוגל  יסתכמו ב-69.9 מיליארד דולר והרווח למניה יעמוד על 1.28 דולר. לפי הדוחות, הכנסות הענן עומדות על 6.26 מיליארד דולר, נמוך מהערכות האנליסטים - 6.41 מיליארד דולר.

גוגל נחשבת אומנם ליציבה יותר שבין חברות האינטרנט הנשענות על הכנסות מפרסום - בהן גם סנאפ ומטא - אך היא איננה חסינה מפני ההאטה העולמית. האנליסטים צפו כי הכנסותיה ימשיכו לעלות, אך לאט מבעבר. בין השאר בגלל השפעות האינפליציה וההאטה הכלכלית על העלייה בהוצאות הפרסום, ירידה בתאבון למחשוב ענן והתחרות הגוברת עם טיקטוק בזירת הווידאו. חקירת הגבלים עסקיים בארה"ב שעלולה לחייב את גוגל למכור כמה חטיבות, מטילה צל על המנייה שלה. המשקיעים בשוק ההון אמנם הורידו את מחיר המניה של גוגל ביממה לאחר הדיווח המאכזב של סנאפ, אך גוגל נחשבת לחברה יציבה יותר ממנה, הנשענת על הכנסות מחשיפה לפרסום של אוכלוסייה רחבה, ועל שליטה במכשירי קצה באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד. סנאפ, לעומתה, פונה לקהל צרכנים צעיר שכוח הקנייה שלו מצומצם יותר.

גוגל סובלת אומנם מירידה בהוצאות הפרסום בעקבות האינפלציה, קיטון כח הקנייה של הצרכנים וההאטה הכלכלית, אך נהנית עדיין מהשלכות היציאה מהקורונה שהביאה עמה זינוק בפרסום מתחומי התיירות והתעופה. בנוסף, השפעות האיפול על איסוף מאפייני משתמשים שהטילה אפל על אפליקציות אייפון פוגעות בעיקר במטא ומבריחות יותר מפרסמים לעבר גוגל, אשר לה, כאמור, שליטה גבוהה יותר על מכשירי הקצה. לטענת האנליסטים, משבר האיפול של אפל על אפליקציות האייפון נמצא רק בראשיתו.

גוגל היא שחקנית הענן הציבורי השלישית בגודלה אחרי אמזון ומיקרוסופט, והקיטון בצמיחה במכירותיה בתחום מעיד על המשך התקררות בשוק שנמשכת זה מספר רבעונים. ירידה בצמיחה בתחום זה אינה מגמה שולית: עד כה מהווים מוצרי הענן של שלוש חברות הענק את מנוע הצמיחה העיקרי שלהן. בשנות הקורונה של 2020-2021 נעה הצמיחה בהכנסות הענן של גוגל בין 46% ל-52%. כעת, חוזים האנליסטים קצב צמיחה של 38.6% עד סוף השנה. באשר לרבעון השני, חזו האנליסטים צמיחה של 37.9% בהשוואה ל-53.9% ברבעון המקביל אשתקד.

יוטיוב הפכה לנקודת התורפה של גוגל

נקודת התורפה של גוגל בשוק הפרסום נמצאת בעסקי הווידאו שלה - יוטיוב. הכנסות חברת הווידאו ירדו משמעותית ברבעון הקודם בשל התחרות הגוברת עם טיקטוק, וסיפקו אכזבה רבה לאנליסטים. יוטיוב השיקה אמנם את "שורטס", פורמט סרטונים קצר המתחרה בטיקטוק כבר לפני שנה, אך הציפיות של האנליסטים היו נמוכות מלכתחילה, וחזו צמיחה בהכנסות שתגיע ל-7% בלבד, בהשוואה לצמיחה של 14% בדוחות הרבעון הקודם. יוטיוב דיווחה ביוני על קהל חודשי של 1.5 מיליארד משתמשים בסרטוני שורטס, אך החברה טרם השלימה את מערכת פרסום הייעודית לפלטפורמה. בית ההשקעות קוואן (Cowen) סקר צעירים בני 18 עד 24 וגילה ירידה של 40% במספר המשיבים שמודים בכך שיוטיוב היא פלטפורמת הווידיאו הנצפית ביותר על ידם, ובשל כך, הקטין את תחזית הצמיחה בהכנסות יוטיוב ברבעון ל-7%.

בשבוע האחרון הצטרפה גוגל לרשימת החברות המקפיאות גיוסי עובדים חדשים, לאחר מייל שנשלח מהמנכ"ל סונדאר פיצ'אי בו הוא מורה לעובדים ולמנהלים לנהוג באחריות תקציבית ולדבוק בעיקר. החברה הודיעה כי תקפיא גיוסים חדשים למשך שבועיים, למעט תהליכי גיוס שכבר הגיעו לשלב מתקדם.

על פי TipRanks, חברה ישראלית שפיתחה פלטפורמה המספקת למוסדות פיננסיים ולמשקיעים קמעונאיים ניתוחים ודירוגים פיננסיים מבוססי בינה מלאכותית, לזכות מניית גוגל (GOOGL) עומדות כעת 84 המלצות קנייה מאנליסטים שונים, ללא המלצות מכירה. מחיר היעד של המניה על פי כלל האנליסטים עומד על 156.7 דולר, שמייצג רווח פוטנציאלי (אפסייד) של כ-26%.