פטור ממס עד 300 דולר? ליברמן בוחן מהלך לפתיחת שוק הקניות אונליין מחו"ל

שר האוצר אביגדור ליברמן הנחה את רשות המסים לבדוק אפשרות של העלאת תקרת הפטור ממע"מ על קניות מאתרים בחו"ל, מ-75 דולר ל-300 דולר • העלאת תקרת הפטור לא דורשת חקיקה, אולם בגלל תקופת הבחירות, נדרש אישור של היועמ"ש

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

האם שר האוצר אביגדור ליברמן עומד לצאת בבשורה דרמטית לציבור הצרכנים רגע לפני הבחירות? ליברמן הנחה את רשות המסים לבחון את הגדלת תקרת הפטור ממע"מ על קניות אונליין מאתרים בחו"ל ביבוא אישי, העומדת כיום על 75 דולר, ל-300 דולר.

מדובר בשינויי דרמטי שיפתח עבור הצרכנים הפרטיים את שוק הקניות אונליין מאתרים בינלאומיים באופן נרחב הרבה יותר מזה הקיים היום, וצפוי להגדיל את הצריכה אונליין. כיום נדרשים הרוכשים מאתרים בחו"ל לשלם מע"מ בסך 17% בכל רכישה מעל 75 דולר מאתרים בינלאומיים. 

באירופה ביטלו את הפטור ממע"מ על קניות באתרים מחו"ל. למה בישראל הוא עדיין קיים? 

בהנחיה שהעביר למנהל רשות המסים, ערן יעקב, ביקש ליברמן לבחון האם ניתן לבצע את המהלך באופן דיפרנציאלי בענפים מסוימים שבהם ישנם שווקים ריכוזיים ומחירים מופרזים, ומבלי לפגוע בתעשייה המקומית. בין היתר מכוון השר לענף הטואלטיקה, שבו המחירים גבוהים, ואין תעשייה מקומית. הכוונה היא הגדלת התחרות והורדת מחירים בשווקים שבהם נגבים מחירים מופרזים כיום, בשל השליטה של היבואנים הגדולים ביבוא של מוצרים אלה.

מדובר במהלך שאינו מצריך חקיקה ולכאורה יכול להתבצע בחתימה של השר על צו להעלאת התקרה בלבד, ואולם בימים של בחירות, שבהם השרים מנועים משימוש במעמדם על-מנת לבצע קמפיין בחירות, המהלך הזה נדרש לעבור ביקורת שיפוטית אצל היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה.

בלשכת שר האוצר בוחנים את ההיתכנות המשפטית של המהלך, אך מעריכים כי היוזמה, שמכוונת נגד יוקר המחיה ואינה מצריכה חקיקה ראשית, לא אמורה להיתקל בהתנגדות מצד היועצת המשפטית לממשלה.

לדברי רו"ח יגאל רופא, שותף, מנהל מחלקת המסים פאהן קנה, "הפטור המוצע של שר האוצר, שמתייחס ליבוא של מוצרים במגזרים שייקבעו, יגדיל כמובן את התחרות באותם התחומים וצפוי לגרום להוזלה משמעותית. כמובן שהאתגר העיקרי יהיה לקבוע אילו מהמגזרים יזכו לחסות תחת הפטור האמור, וכיצד יהיה ניתן לאכוף זאת ברמה המעשית, שכן הפטור יינתן רק לענפים מסוימים ולא לכלל הענפים".

בעוד בלשכת השר מדברים על מהלך שאמור להקל על יוקר המחיה ובתשובה טובה לכל הצרכנים הפרטיים שכיום נאלצים להגביל את קניותיהם אונליין לאור תקרת הפטור, או לפצל קניות - יש מי שטוען כי מדובר במהלך קלאסי של "כלכלת בחירות," וכי ליברמן מנסה לקנות את לב הצרכנים-הבוחרים.

נזכיר כי רק לפני כשנה, ביוני 2021, הוצגה בפני שר האוצר הצעה לבטל לחלוטין את הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט מאתרים בינלאומיים. ההצעה הועלתה על-ידי מנהל רשות המסים, ערן יעקב, במסגרת הדיונים לגיבוש תקציב 2021-2022 וחוק ההסדרים, אך לא הבשילה לכדי הצעת חוק ולא נכנסה לטיוטות חוק ההסדרים. 

"פגיעה בעסקים הקטנים המקומיים" 

עו"ד טלי ירון-אלדר, נציבת מס הכנסה לשעבר, אומרת כי "הפטור ממס קנייה איננו מוצדק. הרצון להוריד את יוקר המחיה הביא כאן להצעה שתגרום לפגיעה משמעותית בעסקים הקטנים המקומיים. הם יצטרכו להתקיים בשוק שאיננו הוגן, כאשר הם מחויבים במס, בעוד מתחריהם בחו"ל פטורים ממנו.

"כדי להוריד את יוקר המחיה יש מגוון כלים מיסויים אחרים שבהם ניתן להשתמש, ואשר לא פוגעים בעסקים קטנים, כמו למשל הורדת מס רוחבית באמצעות נקודות זיכוי או הורדה של מיסי הבלו.

"העסקים הקטנים חשובים לכלכלה, ולא עליהם צריך להפיל את נטל יוקר המחיה. גם בעולם, הכיוון הוא ביטול של פטורים כאלה - ולא הגדלה שלהם".