התחדשות עירונית בת"א: "הבניין התחיל להתפורר. העירייה המליצה לחזק אבל לא חייבה אותנו"

הבניין ברחוב בצלאל 9 בתל אביב נהרס לאחרונה • לשמונה הדירות שהיו בבניין יתווספו עוד 15 דירות בתמהיל משתנה • דירות בשטח 108 מ"ר נמכרות בכ-7.8 מיליון שקל

התחדשות עירונית  ברחוב בצלאל 9 תל אביב / הדמיה: AA STUDIO
התחדשות עירונית ברחוב בצלאל 9 תל אביב / הדמיה: AA STUDIO

סיפור הפרויקט: השכונה נמצאת ברובע 4 בצפון הישן של תל אביב והרחוב ממוקם בין רחובות בלוך ודוד המלך וקרוב לכיכר רבין ולבית החולים איכילוב.

"הגענו למקום הזה כי אני עובדת באיכילוב והילדים שלי למדו בבית ספר יסודי 'היובל' שגם הוא נמצא באזור", אומרת פרופ' דבורה בלומנטל, בעלת דירה בבניין, שרכשה את הדירה שנים מספר לפני שתהליך התמ"א התחיל. "עליתי לארץ ב־2005 והתגוררתי באזור עד שרכשתי את הדירה שלי בבניין הזה ב־2013. שילמתי עבורה כ־3 מיליון שקל.

"הבניין משנות ה־50 לערך והיו בו בסך הכול שמונה דירות - בקומת קרקע ועוד שלוש קומות. לפני הריסתו, חצי מהדיירים היו שוכרים, שחלקם שכרו לתקופות ארוכות, ולצידם היו בעלים שהתגוררו בעצמם בדירות".

התחדשות עירונית ברחוב בצלאל 9 תל אביב / הדמיה: AA STUDIO
 התחדשות עירונית ברחוב בצלאל 9 תל אביב / הדמיה: AA STUDIO

בלומנטל מספרת שהדירה שלה עברה שיפוץ, אולם התשתיות בבניין היו ישנות. לדבריה, "היו בבניין נזילות מים ופיצוצים בדודי השמש, והיו נזילות מהגג שהשפיעו בעיקר על הדירות בקומות העליונות. גם כלפי חוץ היו סדקים והיינו צריכים לחזק את התשתיות כי הבניין התחיל להתפורר. פה ושם העירייה המליצה לחזק, אבל לא חייבה אותנו לעשות זאת והתמ"א הגיעה בעיקר בעקבות הרצון שלנו - הדיירים".

מה את ממליצה למי שמתחיל פרויקט דומה?
"שהדיירים יבחרו את עורך הדין ולא לקבל אחד שהיזם מקצה. בפרויקט שלנו החלפנו עורכי דין כשהבנו שהם לא היו רציניים. לא הייתה להם מוטיבציה לקדם את האינטרס שלנו וזה עלול לפגוע בתמורות".

התמורה ליזם: 15 דירות בתמהיל מגוון הכולל דירות 4 חדרים, שני מיני־פנטהאוזים בני 3 חדרים ופנטהאוז קומתי בן 6 חדרים.

התמורה לבעלים: תוספת של כ־3 מ"ר לעומת הדירה המקורית, עלייה בשתי קומות, מרפסת בשטח של 14 מ"ר, ממ"ד וחניה פרטית.

מחירי שיווק: דירות 4 חדרים, 108 מ"ר, עם שתי מרפסת בשטח כולל של כ־14 מ"ר, נמכרות בכ־7.8 מיליון שקל.

לו"ז: היתר בנייה התקבל בדצמבר 2021, הבניין הישן נהרס באמצע יולי 2022.