משלוח חיטה ראשון מאוקראינה צפוי לצאת מחר לדרך

שיירה שתכלול 16 אוניות משא ובהן חיטה צפויה לצאת מנמל אודסה השבוע • מדובר בייצוא החיטה הראשון לאחר ההסכם בין אוקראינה לבין רוסיה • על ביטחון האוניות יפקחו נציגים מרוסיה, אוקראינה, טורקיה והאו"ם • הציפייה היא כי המשלוח, אם יגיע ליעדו בבטחה, ישיב את מחיר החיטה לרמתו טרם המלחמה

שדה חיטה בדרום אוקראינה / צילום: Associated Press, AP Photo
שדה חיטה בדרום אוקראינה / צילום: Associated Press, AP Photo

יצוא החיטה הראשון לאחר ההסכם בין אוקראינה לבין רוסיה צפוי לצאת מנמל אודסה מחר (ב'). כך הודיע אברהים קאלין, דוברו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. לפי המדווח בתקשורת הטורקית, מנמל אודסה תצא שיירה שתכלול 16 אוניות משא.

מטה הפיקוח המשולב אשר הוקם באמצע השבוע שעבר באיסטנבול, וכולל 20 נציגים בחלוקה שווה בין רוסיה, אוקראינה, טורקיה והאו"ם - יפקח על ביטחון השיירה שצפויה להגיע ביום רביעי למים הכלכליים של טורקיה באמצעות כטב"מים ולוויינים.

לאחר שמחיר החיטה הגיע ל-12.78 דולר לבושל (יחידת מידה שמשמשת למדידת נפח של סחורות יבשות בתפזורת) ב-17 במאי - הוא ירד אל מתחת לרף ה-10 דולר ב-21 ביוני ולא עלה מעליו מאז. מחירו הנוכחי הוא כ-9.4 דולר לבושל, והציפייה היא כי משלוח ראשון בטוח ומועיל יוריד את המחיר לטווח של כ-8.5 דולר לבושל - כפי שהיה בטרם פלישת רוסיה לאוקראינה.

לאורך זמן תידרש בחינה גם של סוגיית יצוא החיטה מרוסיה, שהייתה בעצמה גורם משמעותי בשוק בטרם פלישתה לאוקראינה. לפי נתוני משרד החקלאות הרוסי, היקף קציר החיטה ברוסיה ירד עד ה-29 ביולי ב-11 מיליון טונות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לפי הערכות, כאשר שוק התבואה מתפקד באופן שגרתי רוסיה ואוקראינה מהוות יחד 30% מכלל יצוא החיטה בעולם, 20% מיצוא התירס ו-76% מיצוא החמניות. לכן, התקווה היא שהתוכנית שאם תצלח תוביל ליצוא יותר מ-25 מיליון טונות חיטה אוקראינית - תוביל לירידת מחירי המזון בעולם.

"טורקיה משתמשת בדרך הדיפלומטית כדי לפתח את הקשרים האסטרטגיים בין אוקראינה לבין רוסיה בתקופה רגישה זו, ובמטרה שלה גם להגביר את 'העוצמה הרכה' של טורקיה באזור ולשפר את התדמית שלה מול המערב", אומרת לגלובס העיתונאית האזרבייג'נית שעובדת בטורקיה, סעידה זהידובה. "בתור חברת נאט"ו, אנקרה דאגה במסגרת פעילות זו לחידוש אספקות החיטה למדינות המזרח התיכון ואפריקה".

זהידובה מציינת כי ענף החקלאות תופס כיום מקום מרכזי באזור כולו. "אזרבייג'ן מתכוונת להדק את שיתוף הפעולה עם שותפים שיכולים לספק לה מענה טכנולוגי, ולסייע בפיתוח האגרו־טק", מספרת זהידובה שמציינת כי "העמקת שיתוף הפעולה עם ישראל נתפסת כנכס גדול בנושא זה".

בה בעת, דווקא בלבנון מתרחשת דרמה של ממש שבה מעורבת אוקראינה. הספינה "לאודיסאה" שעליה הועמסו שעורה וקמח חיטה שחשודים כגנובים מאוקראינה הוחרמה בנמל טריפולי. כך הודיע התובע הכללי בלבנון, ע'סאן עואיידת. לפי השגרירות האוקראינית בביירות, קמח החיטה והשעורה הועמסו על הספינה בעיר פאודוסיה שבחצי האי קרים, אשר נמצא תחת כיבוש רוסי כבר ממרץ 2014. מקור הסחורה על הספינה שעגנה בלבנון ביום רביעי האחרון, לפי האוקראינים, הוא מהאזורים זפורוז'יה, מיקולאייב וחרסון בדרום-מזרח אוקראינה.

למעשה, האוקראינים מאשימים את רוסיה בגניבת חצי מיליון טונות משלושת המחוזות הללו. "הספינה תישאר מעוכבת עד שתסתיים החקירה על מקור הסחורה", מסר התובע הכללי הלבנוני לסוכנות "בלומברג". מה שמגביר את החשד בנוגע לספינה הזו הוא זהות הבעלים שלה: חברת סוריה מאר (Syria Mar Shipping Ltd), שנמצאת תחת עיצומים אמריקאיים מאז שנת 2015 בשל קשריה לנשיא סוריה בשאר אסד. לכן, ככל הנראה תיבחן מעורבות ממשלות רוסיה וסוריה כאחד במשלוח שעל הספינה.