תחבורה ציבורית | שאלות ותשובות

כמה תצטרכו לשלם מעכשיו, מי יהנה ומי יפסיד מהרפורמה? כל מה שכדאי לדעת על השינויים בתעריפי התחבורה הציבורית

הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית נכנסה לתוקפה הבוקר: הנסיעות הבודדות התייקרו, אך ההנחות לאוכלוסיות ייעודיות גדלו • במשרדי הממשלה "בונים" על 300 מיליון שקל שייחסכו בעקבות המהלך ויועברו לתגבור שירות התחבורה הציבורית • אז איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אוטובוס של אגד. בסך-הכול התעריפים מתייקרים / צילום: שלומי יוסף
אוטובוס של אגד. בסך-הכול התעריפים מתייקרים / צילום: שלומי יוסף

החל מהבוקר (ב') נכנסת לתוקף הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, שנקראת "דרך שווה".

כמה עולה כעת נסיעה בודדת בתחבורה הציבורית?

נסיעה בודדת באוטובוס, רכבת קלה, מטרונית, רכבלית וכרמלית עולה כעת החל מ-5.5 שקלים. נסיעה בודדת ברכבת משתנה על פי המרחק והיא מתחילה מ-9 שקלים. בנסיעות הבודדות מדובר בהתייקרות, לעיתים משמעותית. קודם לכן באמצעות הנחת הערך הצבור נוסעים יכלו לטעון את כרטיסי הרב קו שלהם בסכום כסף ולקבל 20% הנחה. הטבה זו בוטלה כאמור.

למה ביטלו את הנחת הערך הצבור?

במשרד התחבורה טוענים כי מחיר הנסיעה אמור היה לעלות בעקבות התייקרות הדלק (שמאז המדינה סבסדה אותה) ל-6.5 שקלים, ולכן הרפורמה "סופגת" את ההתייקרות. אלא שגם לפני כן במשרד התחבורה רצו לבטל את הנחת הערך הצבור, שתוביל לחיסכון של 200 מיליון שקל מדי שנה. ואולם נוסעים רבים שהתרגלו לשלם באמצעותו כי כרטיסי החופשי חודשי לא מתאימים לאופי נסיעותיהם יצטרכו לשלם יותר.

כמה יעלה חופשי חודשי?

זה תלוי איפה אתם גרים. ביישובים שקרובים למטרופולינים המחיר הוא 225 שקל ובערים פריפריאליות 99 שקל. החופשי חודשי תקף רק לכלי התחבורה הציבורית שאינם רכבת וכדי לרכוש כרטיס שכולל גם נסיעות ברכבת תצטרכו להוסיף כסף.

איך מחושבים התעריפים החדשים?

עד כה, בערים רבות שילמו מחירים שונים לפעמים מבלי שהרציונל מובן ולעיתים ניתנו הנחות מפליגות ליישובים מסוימים. הרפורמה החדשה קבעה שישה תעריפים שייקבעו על פי מרחק.

התעריף הצהוב הוא למרחק של 0-15 ק"מ ומחיר האוטובוס והרכבת יהיו המחירים המינימלים שנקבעו (5.5 ו-9 בהתאמה). במרחקים אלו חופשי יומי יעלה 12.5 שקל ואם תרצו לנסוע גם ברכבת במסגרתו אז 18 שקל. אם תרצו לשדרג את המנוי לכזה שכולל גם רכבת, המחיר יעלה 255 שקל.

יתר התעריפים מחושבים אף הם על פי מרחק, וכרטיס חופשי חודשי כולל רכבת יכול להגיע גם ל-610 שקל למרחק הגדול ביותר וכרטיס אוטובוס למרחק של מעל 225 ק"מ יעלה 68.5 שקל.

מי זכאי לנסוע בחינם?

נסיעה בחינם בתחבורה הציבורית אפשרית היום לכל אדם מעל גיל 75.

מי זכאי להנחות?

אזרחים ותיקים מגיל 65 ועד לגיל 75 זכאים להנחה של 50%. גם ילדים ונוער עד גיל 18 זכאים להנחה דומה, כך שכרטיס חופשי חודשי לנסיעות אוטובוס לילד יעלה 49.5 שקל ובעיר מטרופולינית 112.5 שקל. הנחה לאנשים עם מוגבלות ולמקבלי הבטחת הכנסה תוגדל מ-33% ל-50%. ההנחות לסטודנטים נשארות בתוקף והם יוכלו להנות מ-33% הנחה על הטענת כסף לכרטיס ו-50% הנחה על חופשי סמסטריאלי שנתי.

האם הרפורמה מייקרת את תעריפי התחבורה הציבורית?

אמנם ההנחות לאוכלוסיות ייעודיות גדלו כמו גם נסיעות חינם לבני 75 ומעלה, אך בסך-הכול התעריפים מתייקרים - בעיקר אלו שברכבת וכן אלו שבנסיעות שאינן קבועות, בעקבות ביטול הנחת הערך הצבור. בסך-הכול, במשרדי הממשלה "בונים" על 300 מיליון שקל שייחסכו בעקבות הרפורמה ויועברו לתגבור שירות התחבורה הציבורית.