צ'ק פוינט צומחת בהכנסות, אבל ההשקעה במו"פ פגעה ברווחיות

הכנסות חברת אבטחת הסייבר רשמו את הצמיחה הגבוהה ביותר מאז 2015, אולם השקעה במו"פ ובהגדלת המכירות פגעה ברווחיות • החברה סיפקה תחזיות לרבעון השלישי, ומאבדת גובה בוול סטריט • המנכ"ל גיל שויד: "הדרישה לסייבר תמשיך להיות חשובה, אבל לא הסייבר ולא צ'ק פוינט חסינים לאירועים בכלכלה העולמית"

גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף
גיל שויד, מנכ”ל ומייסד צ’ק פוינט / צילום: שלומי יוסף

חברת אבטחת המידע והסייבר צ'ק פוינט  מסכמת את הרבעון השני של 2022 עם צמיחה חזקה בהכנסות, אולם גם עם ירידה צפויה ברווחים נוכח הרחבת השקעותיה במו"פ ובמכירות, לצורך האצת הצמיחה בהכנסות. החברה סיימה את הרבעון השני עם הכנסות של 571 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

לדברי צ'ק פוינט, מדובר בשיעור הצמיחה הגבוה ביותר שרשמה החברה מאז שנת 2015. מנועי הצמיחה העיקריים של החברה הן ההכנסות ממוצרים ודמי מנוי, שצמחו ברבעון השני ב-13% ל-343 מיליון דולר. שיעור הרווחיות הגולמית של החברה ירד ברבעון השני ל-86.9% מההכנסות, לעומת 88.7% ברבעון המקביל אשתקד.

בחברה הסבירו כי התייקרות חומרי הגלם והבעיות בשרשרת האספקה הובילו לתוספת רבעונית של כ-10 מיליון דולר בעלויות הייצור והשילוח במגזר המוצרים, הכולל פתרונות אבטחה משולבים של חומרה ותוכנה.

כך נדרשה צ'ק פוינט להקריב 2% מהרווחיות לטובת האפשרות לספק את המוצרים ללקוחות כמעט ללא עיכוב, כאשר העיכובים בשוק כולו נאמדים בכשישה חודשים. להערכת החברה התייקרות זו אומנם זמנית במהותה, אולם אינה צפויה להסתיים במחצית השנייה של 2022, והיא תמשיך להשפיע על התוצאות לפחות עד תחילת 2023. 

 
  

פועלת להאצת ההכנסה לשיעור דו-ספרתי

בנוסף, פועלת החברה השנה להאיץ את הצמיחה בהכנסות לשיעור דו-ספרתי, באמצעות הגדלת כוח האדם בתחומי המו"פ והמכירות. בהתאם לכך, ברבעון השני צמחו הוצאות המחקר והפיתוח ב-27.9% ל-86.3 מיליון דולר, ואילו הוצאות השיווק והמכירות קפצו ב-14.6% ל-170.6 מיליון דולר. גם לכך השפעה על רווחיותה: ברבעון השני ירד הרווח התפעולי ב-6% ל-209 מיליון דולר, ואילו הרווח הנקי הצטמצם ב-6.7% ל-174 מיליון דולר.

בניכוי הוצאות בגין תגמולים הוניים והוצאות נוספות שאינן במהלך העסקים הרגיל של החברה, הציגה צ'ק פוינט רווח נקי שלא על פי כללי החשבונאות (Non-GAAP) של 1.64 דולר למניה ברבעון השני. יש לציין כי תוצאות החברה היו ברף הגבוה של תחזיותיה המוקדמות, וגם עקפו את ממוצע תחזיות האנליסטים.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת נשחק ברבעון השני ב-19.7% ל-212 מיליון דולר, וזאת בין השאר עקב עלויות של 47 מיליון דולר שנרשמו בגין עסקאות לגידור הכנסות הנקובות במטבעות שאינם דולר אמריקאי. את הרבעון השני סיימה צ'ק פוינט כאשר בקופתה מזומנים בשווי של 3.68 מיליארד דולר, וזאת לאחר שהשקיעה במהלכו 325 מיליון דולר ברכישה עצמית של מניותיה. טרם פרסום הדוחות נסחרה צ'ק פוינט לפי שווי של 15.6 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה בכ-8% מתחילת 2022. 

גיל שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, הביע שביעות רצון מתוצאות הרבעון, וסיפר כי "ברבעון האחרון גדלו מתקפות הסייבר ב-32% בעוד שהתקפות מתקדמות כמו תוכנות כופר גדלו ב-59%, נתונים הצפויים להערכתו להמשיך ולייצר דרישה למוצרי אבטחה מתקדמים, המסבירה "מדוע אבטחת סייבר היא כל כך קריטית כדי לשמור על העולם שלנו".

בישראל נרשמה עלייה של 56% במתקפות, כאשר הסקטורים שחוו את ההתקפות הרבות ביותר היו תחומי הביטוח, החינוך והתקשורת. לדברי שויד, התוקפים מחפשים את נקודות החולשה, ואילו בתחום הביטוח קיימות גם חברות קטנות שלא תמיד יכולות להשקיע כמו בארגונים גדולים, כדוגמת הבנקים.

"התוקפים מחפשים את המקומות שקל להיכנס אליהם, ומשם מתרחבים", הדגיש שויד. בנוגע להשפעת ההאטה בכלכלה העולמית על המכירות בסקטור כולו, אמר שויד כי "הדרישה לסייבר תמשיך להיות חשובה, אבל לא הסייבר ולא צ'ק פוינט חסינים לאירועים בכלכלה העולמית".

מיזוגים ורכישות על חשבון הנפקה לציבור

במקביל, העריך שויד כי חברות בתחום הסייבר יפנו כעת יותר לפעילות בתחום של מיזוגים ורכישות על חשבון ניסיון הנפקת מניות לציבור, וזאת לנוכח המצב בשווקים הפיננסיים: "זה תמיד מאתגר למצוא את החברות המתאימות לרכישה ואנחנו בהסתכלות קבועה למציאת המטרות הנכונות. אני בטוח שבטווח הבינוני והארוך נמצא יותר הזדמנויות", אמר שויד.

בהתייחסו למצב שוק העבודה במגזר ההייטק, אמר שויד כי החברה ממשיכה לגייס עובדים: "בתחום הפיתוח, שזה בישראל, גייסנו מהר מהצפוי והגענו לתוכנית שלנו כבר בתחילת השנה. אנחנו צופים שנמשיך לגייס. השוק קצת משתנה, אבל הוא עדיין קשה. צריך לזכור שאנשים טובים תמיד קשה למצוא. זה האתגר העיקרי".

הנהלת צ'ק פוינט אשררה את תחזיותיה ל-2022 כולה, וסיפקה תחזית לרבעון השלישי של השנה, שלפיה יסתכמו ההכנסות בטווח של 555-585 מיליון דולר ואילו הרווח למניה (Non-GAAP) יעמוד על 1.6-1.72 דולרים. עד כה, חזו האנליסטים בממוצע הכנסות של 566 מיליון דולר ורווח של 1.71 דולרים למניה.