עליית הריבית מדרבנת את גיוסי האג"ח הקונצרניות בת"א

הגיוסים הסתכמו ביולי ב-8.6 מיליארד שקל - כמעט מחצית גייסו חברות הנדל"ן • קבוצת עזריאלי בלטה עם גיוס שלוש סדרות אג"ח בהיקף של 3 מיליארד שקל

חברות הנדל''ן בלטו בגיוסי החוב / אילוסטרציה: Shutterstock
חברות הנדל''ן בלטו בגיוסי החוב / אילוסטרציה: Shutterstock

העלייה המסתמנת בסביבת הריבית מגבירה את המוטיבציה של חברות הנדל"ן והגופים הפיננסיים לבצע גיוסי חוב, כך עולה מנתוני חברת דירוג האשראי מידרוג לסיכום חודש יולי. בחודש שחלף נרשמה ירידה של 27% בהיקפי הגיוסים ביחס ליולי אשתקד - שהיה עמוס יחסית בפעילות גיוסים - והם הסתכמו ב-8.6 מיליארד שקל.

כשמנטרלים את הגיוסים שביצעו המוסדות הפיננסיים, קרי חברות הביטוח והבנקים, הסתכמו גיוסי החוב ביולי ב-5.8 מיליארד שקל, צניחה חדה של 49% ביחס לחודש המקביל אשתקד. מי ששמרו על שוק הגיוסים תוסס היו חברות הנדל"ן, שגייסו ביולי חוב ב-4.1 מיליארד שקל, 71% מהסך שגויס (בניכוי החברות הפיננסיות).

אולם גם הבולטות של סקטור הנדל"ן בגיוסים פחתה, והם ירדו ביחס לחודש המקביל ב-26% בהיקף החוב שגויס. חברת הקניונים והנדל"ן המניב הגדולה בישראל, קבוצת עזריאלי , הייתה אחראית למרביתו, כשהנפיקה שלוש סדרות אג"ח בהיקף של 3 מיליארד שקל.

עוד בלט ביולי גיוס של בנק לאומי , שהנפיק סדרת אג"ח דולרית בסך חצי מיליארד דולר (כ-1.7 מיליארד שקל). הגיוס של לאומי מצטרף לגיוסי המערכת הפיננסית, שסייעו לאושש את שוק החוב מתחילת השנה.

בשבעת החודשים הראשונים נרשמה עלייה של 43% בכלל גיוסי החוב ביחס לתקופה המקבילה ב-2021, ל-50 מיליארד שקל. במידרוג מסבירים כי העלייה בהיקפי הגיוסים נבעה מהצפי להמשך העלאות ריבית על ידי בנק ישראל בשנה הקרובה. ביולי הזה טיפסה הריבית במשק ל-1.25%.

אבי שטרנשוס, מנכ"ל מידרוג, ציין כי "הרקע להיקפי הגיוסים הגבוהים מתחילת השנה נובע מהצפי להמשך העלאות ריבית מצד בנק ישראל ומתחזית הריבית של חטיבת המחקר של בנק ישראל, שצפויה להיות בעוד כשנה ברמה של 2.75%, אשר צפוי להוביל להמשך גיוסים גם בחודשים הקרובים".