וורן באפט השקיע בענקית הרכב הסינית הזו, כעת היא מגיעה לישראל

יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD תשווק בישראל החל מספטמבר ותתחרה ישירות מול טסלה, מול GEELY ובפלח היוקרתי של השוק • ארבעה אולמות תצוגה בפריסה ארצית ייפתחו החל מספטמבר הקרוב, הראשון בפתח תקווה

תצוגה של BYD בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
תצוגה של BYD בבייג'ינג / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

יבואנית הרכב "שלמה מוטורס", בעלות משותפת של קבוצת "שלמה" וקבוצת אלייד, תחל לשווק את כלי הרכב הפרטיים של יצרנית הרכב הסינית BYD החל מסוף הרבעון השלישי של השנה, כפי שנחשף בגלובס. החברה, שבה מושקעת גם ברקשייר האתווי של היזם וואן באפט, היא היצרנית הגדולה בעולם של כלי רכב עם הנעה אלטרנטיבית ואחת המובילות בתחום ההנעה החשמלית. החברה פעלה בעשור האחרון בישראל בתחום האוטובוסים החשמליים.

היבואנית צפויה לפתוח ארבעה אולמות תצוגה בפריסה ארצית. הראשון צפוי להיפתח בפ"ת עם הגעת המשלוח הראשון של כלי הרכב בחודש ספטמבר. האולם בחיפה ייפתח בהמשך אותו חודש, בעוד האולם בירושלים יפתח באוקטובר ואולם נוסף בבאר שבע יחל לפעול בדצמבר.

במקביל, עם תחילת השיווק, צפויה החברה להשיק אתר ידידותי למשתמש, אשר יכלול אפשרות להזמנת רכב און ליין. למנהל המותג בישראל מונה ג'קי אביב, שהיה עד כה מנהל המותג של סקודה בקבוצת צ'מפיון. יצוין כי כלי הרכב של BYD יגיעו לישראל עוד לפני רוב מדינות אירופה, שבהן החשיפה הרשמית מתוכננת רק לקראת תערוכת פאריס באוקטובר.

עד כה שיווקה BYD את כלי הרכב הפרטיים החשמליים שלה בגוש האירופי בנורבגיה והתמקדה במסחרית חשמלית קלה ובקרוס-אובר חשמלי גדול ומפואר בשם TANG, שמתומחר מול דגמים כמו אאודי Q7 איטרון. בשבועות האחרונים מינתה החברה סוכנים גם בהולנד, שוודיה וגרמניה.

בגלים הראשונים אמורים להגיע לשוק האירופי ולישראל עוד שלושה דגמים חשמליים מלבד הדגם TANG, שכולם מתבססים על הפלטפורמה החשמלית המודולרית החדשה והמתקדמת של החברה.

מתחרה ישירה בטסלה 3

היוקרתית ביניהן היא מכונית סדאן-מנהלים חשמלית, שמיועדת להתחרות ישירות בטסלה 3. המכונית, שמכונה בסין SEAL ובחלק משווקי היצוא ATTO 4, היא באורך 4.8 מ' עם בסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. היא מוצעת בשלוש גרסאות הנעה: מנוע יחיד עם הספק של 201 או 308 כ"ס ועם שני מנועים והספק כולל של 523 כ"ס. גרסת הבסיס מצוידת בסוללה של כ-61 קילוואט עם טווח של עד 550 ק"מ בתקן הסיני ואילו הגרסאות החזקות יותר מצוידות בסוללה של 82 קילוואט וטווח של 650 או 700 ק"מ בתקן הסיני. הטווח בתקן האירופי טרם פורסם. המחיר בסין מתחיל בכ-33 אלף דולר לדגם הבסיס בהשוואה לדגם הבסיס של טסלה 3, שעולה בסין 42 אלף דולר.

דגם SEAL. מכונית מנהלים חשמלית. תתחרה ישירות בטסלה 3 / צילום: יח''צ יצרן
 דגם SEAL. מכונית מנהלים חשמלית. תתחרה ישירות בטסלה 3 / צילום: יח''צ יצרן

בפלח העממי של שוק החשמליות אמורה להגיע מכונית האצ'בק קומפקטית המכונה בסין "דולפין" . אורכה 4.1 מ', בסיס הגלגלים שלה הוא באורך 2.7 מ' והיא מצוידת במנועים בהספק של עד 177 כ"ס ובסוללה של 45 קילוואט עם טווח של עד 400 ק"מ. המחיר בסין נע סביב 18 אלף דולר.

החשמלית הקומפקטית המרווחת DOLPHIN. תציע אלטרנטיבה זולה / צילום: יח''צ יצרן
 החשמלית הקומפקטית המרווחת DOLPHIN. תציע אלטרנטיבה זולה / צילום: יח''צ יצרן

הדגם שמיועד לרכז את עיקר המכירות הוא קרוס-אובר משפחתי שמכונה בשווקי היצוא ATTO 3 ומיועד להתחרות בישראל בדגמים פופולריים דוגמת "גיאומטרי" של GEELY ו-MG ZS של סאייק. אורכו 4.45 מ', אורך בסיס הגלגלים שלו 2.72 מ' ודגם היצוא הבכיר שלו מצויד במנוע בהספק 200 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט, שמספקת טווח של עד 420 ק"מ בתקן WLTP. כל הדגמים מגיעים עם חבילת בטיחות מתקדמת ובחלק משווקי היצוא עם אחריות מקורית ל-7 שנים ולסוללה 7 שנים או עד 160 אלף ק"מ.

קרוסאובר חשמלי משפחתי ATTO3. יתחרה בפלח הגדול של השוק / צילום: יח''צ יצרן
 קרוסאובר חשמלי משפחתי ATTO3. יתחרה בפלח הגדול של השוק / צילום: יח''צ יצרן

היבואנית תנסה לייבא מלאי משמעותי של כלי הרכב לפני עליית מס הקנייה על רכב חשמלי שצפויה בינואר, אך לא ברור האם היצרנית תוכל לעמוד במשימה לאור עודפי הביקוש לרכב חשמלי בכל העולם.