הטריק הסודי שכל מי שמתכונן לראיון עבודה חייב להכיר

מכל שאלה מתקילה בראיון עבודה ניתן להפיק תועלת באמצעות סיפור מוצלח • אבל איך בכלל מספרים סיפור? תתחילו בלחשוף את הכישלנות ולהיפטר מהצורך להרשים • כך תהפכו מעוד מועמדים ברשימה למרואיינים בלתי נשכחים

הרווארד בגלובס. המועמד הטוב ביותר הוא מי שיודע לספר סיפור / צילום: Shutterstock
הרווארד בגלובס. המועמד הטוב ביותר הוא מי שיודע לספר סיפור / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

קלסי שורר

עורכת בכירה ומאמנת כתיבה ב-Round Table Companies, המוציאה לאור ספרי מנכ"לים ובכירים בעולם התעסוקה

לפני המגפה, ואני מתכוונת הרבה לפני, קניתי חליפה יפהפייה בצבע אפור פחם עמוק עם בטנת משי רכה. זו הייתה חליפת הראיונות שלי.

באותם ימים סיימתי תואר שני באמנויות והאמנתי שהרושם הראשוני תלוי לחלוטין בנראות שלנו ובאופן שבו אנחנו מציגים את עצמנו. וזה נכון, אבל רק במידה מסוימת. בסופו של דבר, בחדר הראיונות, הייצוגיות הזו לא אומרת הרבה מעבר.

כמובן, צריך לדעת לדבר באופן אינטליגנטי ותמציתי, ורצוי לבטא את הכישורים והניסיון המתאימים לתפקיד. ובכל זאת, כשהבטתי על החליפה החביבה שלי במראה, שכחתי בתמימותי שהרושם הראשוני נובע ממקום עמוק בהרבה: ראיון מוצלח למעשה תלוי בסיפור נהדר.

 
  

מכל שאלה מתקילה של המראיין ניתן להפיק תועלת באמצעות סיפור מוצלח. ההבנה כיצד לספר סיפור אותנטי על עצמך באופן שמותיר חותם, באופן שמאפשר למעסיק הפוטנציאלי שלך לראות אותך באמת - היא המפתח לבלוט.

לכולנו יש סיפור לספר. בין אם התגברנו על מכשול או למדנו מטעויות, העבודה שלנו מאלצת אותנו לצלול פנימה ולהעלות את הגיבור הפנימי שבנו אל פני השטח. אבל איך מציירים את התמונה הזו? כיועצת סטוריטלינג בתחום העסקי, התפקיד שלי הוא לעזור לאנשים אחרים לשתף את הסיפורים האותנטיים שלהם (וגם עברתי מספר לא מבוטל של ראיונות עבודה בעצמי).

אז מה למדתי? שסיפור נהדר לוקח את הקהל למסע שבו יש התחלה, אמצע וסוף ברורים. בסיפור טוב הגרסה הקודמת שלך נתקלת באתגר שמאלץ אותך ללמוד, לצמוח ובסופו של דבר לעשות משהו שונה (ההתחלה), שגרם לך לקבל החלטה שלעולם לא היית מקבל לפני כן (האמצע). לפעמים הצלחת. לפעמים נכשלת. כך או כך, למדת שיעור, שרדת אתגר ויצאת כגרסה חזקה יותר של עצמך (הסוף).

ההתחלה: מה לספר?

אז איך בונים את הסיפור? הצעד הראשון הוא לבחור אירוע שהותיר בך חותם מתמשך. כל אחד מאיתנו מתמודד עם אתגרים בעבודה. המשימה היא לפרק כמה מהרגעים האלה (מה שמעטים מאיתנו עושים) ולתרגל כיצד לחלוק אותם בצורה מרתקת וכנה.

אולי הצלת את היום כשלא שתקת מול אי צדק, אולי הצלחת לשמר לקוח עם רעיון נפלא. אולי תמכת בקולגה במהלך יום קשה. ואולי פה ושם נכשלת ולקחת צעד אחורה תוך שזיהית את הטעויות שלך, וכתוצאה מכך אתה איש מקצוע חזק ומחושב יותר.

זכרו שכולנו אנושיים: גם אם לא תמיד אנחנו מחסלים את המפלצת - זה לא אומר שאנחנו לא גיבורים. כשאתם חושפים בפני המראיינים סיפורי הצלחה וכישלון כאחד - זה לא ממצב אתכם כחלשים, אלא רק עוזר לכם להתבלט כמועמדים עם אינטליגנציה רגשית ומודעות עצמית.

כמובן, נסו לבחור רגע שיתאים לכישורים הנדרשים ולשאלות שאתם צפויים להיתקל בהן.

האמצע: אמנות האנקדוטות

השלב הבא הוא לתבל את הסיפור בפרטים קטנים, כך שהוא ייצרב בזיכרון של המראיין. כמו שאומרים, "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". הכניסו לתוך הסיפור שפע של פרטים ייחודיים על עצמכם ועל המסלול שעברתם. סביר להניח שבאופן הזה תזכו להתעניינות של ממש, ופחות לתגובות מוכנות מראש.
לדוגמה, אל תציינו רק שזכיתם בפרס או הגעתם להישג מאתגר - אלא נסו לעניין את המראיין בפרטים מעשירים. שאלו את עצמכם מראש: מה הקרבתם כדי להשיג את הפרס הזה? איך הרגשתם כשהתמודדתם עם האתגר? מי עמד לצדכם ותמך בכם? או שאולי בכלל הייתם צריכים להתמודד לבד?

הסוף: אתם לא דמות מדיסני

המטרה בשיתוף הסיפור היא לא להציג את עצמכם כמדהימים כל הזמן. הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות הוא לצאת גיבורם חד ממדיים כמו בסרט דיסני (מה שסביר להניח כל המועמדים עושים).

כדי להותיר רושם אמיתי, אתם צריכים להציג את דמותכם באור מלא. כשאתם משלימים עם הטעויות ומאפשר לחולשות להיראות, אתם מתבלטים לטובה. הפגיעות משדרת למראיין שלא תופיעו לעבודה כל יום בהעמדת פנים שהכל תמיד מדהים. וזה גם משליך על הקולגות: פתאום, המראיין שלך יכול להירגע כי הוא מדבר עם בן אדם ולא קריקטורה. ראיון מוצלח הוא ראיון בלתי נשכח. פגיעות היא בלתי נשכחת.

אז תרשו גם לי להיות פגיעה לרגע. חליפת הראיונות ההיא שהזכרתי קודם? היא אף פעם לא השיגה לי עבודה. הופעתי לראיונות איתה, אבל לא באמת הופעתי. פחדתי לחשוף את האני האמיתי שלי לזר בצד השני של השולחן.

אבל עם הזמן למדתי שחשוב להיחשף, בדיוק כמו שחשוב לראות איך המראיין מגיב לפגיעות. אם הוא לא מגיב בעין יפה, תוכלו לוותר על ההזדמנות בידיעה שהעבודה הזו לא בשבילכם. וכך, במקום להתקבל ולבלות שנים בניסיון להפוך התאמה גרועה לטובה, תוכלו להפנות את האנרגיה להתאמה האידיאלית.

© Harvard Business School Publishing Corp