מעצבת התיקים והנעליים שחזרה מניו יורק לתל אביב: "הייתי בדיסנילנד למעצבים, פה מתייחסים אלינו כמו ילדים"

אלן רובן, מתגוררת ביפו, בת 51 ובזוגיות • בעלת המותג ELLEN RUBEN וחנות בשוק הפשפשים • " אין בישראל איגוד או ייצוג למעצבי אופנה. אנחנו חלשים מול הרשויות הממשלתיות והעירוניות בכל מה שקשור למסים ואי תמיכה בעסקים מתחילים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אלן רובן, בעלת המותג ELLEN RUBEN וחנות בשוק הפשפשים / צילום: איליה מלינקוב
אלן רובן, בעלת המותג ELLEN RUBEN וחנות בשוק הפשפשים / צילום: איליה מלינקוב

הדרך של אלן רובן בעולם עיצוב התיקים והנעליים התחילה בניו יורק כפרק ב' של קריירה. עוד לפני כן, היא עבדה כעורכת וידאו פרילנסרית. "יום אחד נפל לי האסימון והבנתי שאני לא במקום הנכון. הייתי כבר בת 29 ובלי לחשוב פעמיים עזבתי הכל, בלי כמעט אריזות ובלי דרמות. נסעתי לחברים בשיקגו לשלושה שבועות ומשם המשכתי לבד לניו יורק עם 100 דולר בארנק. עדיין לא ידעתי מה אני עושה שם או מה אני מחפשת אבל ידעתי שלא סתם עזבתי ונתתי לעצמי את הזמן".

ההתחלה החדשה הייתה מרגשת, והיא הפכה את האתגרים הקשים לכאלו שקל לצלוח. "שום דבר לא נראה לי קשה מדי אז. גמעתי את העיר, הכרתי אנשים, מקומות, בן זוג והיו לי מלא חוויות חדשות וצבעוניות. הגעתי ל־PARSONS, בית־ספר לעיצוב, נרשמתי והתחלתי ללמוד. עפתי באוויר. קניתי מכונת תפירה ביתית והתחלתי לשחק עם חומרים. היצע החומרים והאביזרים בניו יורק היה כל כך גדול ושונה מכל מה שאפשר לדמיין. זה כמו דיסנילנד למעצבים.

"בהתחלה עשיתי הכל לבד בבית ומכרתי לחברים ולכמה חנויות אזוטריות בעיר, אבל תוך זמן קצר זה נהיה עניין והבנתי שאני צריכה עזרה. מצאתי יצרן שעובד בעבודת יד כמו פעם והעברתי לו מודלים שחנויות רצו".

אחרי 6 שנים בניו יורק, והרבה לחץ מצד אמא והבן זוג שהיה בישראל, היא החליטה לחזור לארץ. אחרי ההלם הראשוני שתקף אותה, היא התאפסה די מהר ופתחה שוב את העסק שלה, הפעם בישראל. "לאט לאט התגלו הקשיים: שוק שעובד בשיטת קונסיגנציה, אין איגוד או ייצוג למעצבי אופנה. בחוסר האיחוד הזה אנחנו חלשים מול הרשויות הממשלתיות והעירוניות בכל מה שקשור למסים ואי תמיכה בעסקים מתחילים, בכל המובנים.

"זה כאילו אנחנו לא נחשבים ולא חשובים ולכן אין שום הקלות על מנת לעזור לנו לגדול. לדוגמה עסק בתחילת דרכו שפותח חנות צריך לשלם ארנונה ממוצעת של 2,500־3,000 שקל. או לדוגמה עסק עצמאי שמשלם מסים, מע"מ וביטוח לאומי, לא יכול לקבל דמי אבטלה במידת הצורך ולא החזר על ימי מחלה. שלא לדבר על הבנקים שמתייחסים אלינו כמו ילדים שלא מבינים מה הם עושים ובהתאם לכך גם מה שאנחנו מקבלים או בעצם לא מקבלים מהם".

אחרי 15 שנה בשוק, ועם חנות אונליין וחנות פיזית, לאלן יש תובנות. "ברור לי שהכיוון הוא לא לנסות לגדול לעוד חנויות או סניפים, ובטח שלא לעבוד בסיטונאות כי זה רק יחליש אותי כלכלית. מה שהחלטתי לעשות זה לפתוח את 'מאחורי הקלעים' של העסק ללקוחות".

כשאלן אומרת 'מאחורי הקלעים' היא מתכוונת לסדנה שפתחה לעיצוב וייצור ארנק קלאצ'. הסדנה מתקיימת במתכונת אישית של זוגות או שלישיות, של חברות, אחיות, אמא ובנות וכיו"ב, שיכולות להגיע ולהיחשף לאיך העסק נראה, לשמוע את הסיפור האישי שלה והכי חשוב, להכין לעצמן בעבודת יד קלאצ' ולקחת אותו "להשוויץ לחבר'ה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il