גרמניה מתכוננת לחורף בלי גז: מחשיכה מבני ציבור וחוזרת לפחם

גרמניה מקדמת שורה של צעדים משמעותיים על מנת לחסוך באנרגיה לקראת החורף, בעקבות המחסור החריף בגז המיובא מרוסיה • אלא שלמרות החיסכון הצפוי, לחלק מהמהלכים יש השלכות עסקיות, כלכליות, סביבתיות ואפילו פנים־פוליטיות

כיפת הזכוכית בבניין הרייכסטאג. מוארת כעת בלילות בחסכנות / צילום: Reuters, Annegret Hilse
כיפת הזכוכית בבניין הרייכסטאג. מוארת כעת בלילות בחסכנות / צילום: Reuters, Annegret Hilse

חושך חלקי ירד על הפרלמנט הגרמני השבוע: כיפת הזכוכית המוארת שהוספה למבנה הרייכסטאג ההיסטורי - שנועדה לסמל את השקיפות של הדמוקרטיה הגרמנית החדשה - מוארת כעת בלילות בחסכנות, על מנת לחסוך בחשמל. כ־200 מבני ציבור נוספים ברחבי בירת גרמניה אינם מוארים יותר כלל אחרי חצות: עמוד הניצחון המפורסם של ברלין, הקתדרלה של העיר ומבנה העירייה ליד אלכסנדרפלאץ. זהו רק צעד אחד מההיערכות של גרמניה כולה לחורף הקרוב, בו צפוי להיות מחסור קריטי בגז לתעשייה, לחשמל ולחימום, ובה נקראים כל התושבים לחסוך כבר כעת אנרגיה בכל אמצעי שברשותם.

מקלחות קצרות ולבוש חם במקום חימום

"האם אנחנו יכולים לעשות זאת?", תהו בשבועון הגרמני "די צייט" בסוף השבוע האחרון, על רקע איור של משפחה היושבת לבושה במעילים ובכובעים ומצטופפת על הספה בביתה. הגרמנים נקראים לחסוך אנרגיה בכל דרך אפשרית - לבדוק את האיטום של החלונות לקראת החורף, להתקלח בזריזות בלבד כדי לחסוך מים חמים, להתלבש חם מהרגיל ולהוריד את טמפרטורת החימום הביתי בכמה מעלות.

גם ברמה המערכתית, חברות־דיור גדולות המנהלות עשרות אלפי דירות הודיעו כי לא יאפשרו חימום ללא הפסקה בבניינים שבבעלותן, בריכות שחייה הודיעו על הפסקת המקלחות החמות בהן, ובפרלמנט הגרמני (בונדסטאג) הופסקה השבוע הזרמת המים החמים. המחוקקים הגרמנים ישטפו את ידיהם במים קרים בלבד.

המטרה הגרמנית היא לחסוך כמה אנרגיה שניתן, משום שרוסיה מאותתת לגרמניה באופן עקבי כי זה עומד להיות חורף קשה מאוד. בשבוע שעבר הפחיתה חברת "גזפרום" הרוסית את אספקת הגז דרך צינור "נורד־סטרים 1" ל־20% מהקיבולת בלבד. כעת, נפח הגז העובר בצינור הוא הנמוך ביותר מאז 2008. מחירו, עם זאת, זינק משמעותית והוא חוצה את קו ה־200 אירו למגה־ואט שעה באופן עקבי בימים האחרונים. גרמניה לא רק מתמודדת עם מחסור חריף בגז, אלא גם עם ההשלכות הכלכליות של תשלומי־עתק בעבור המעט שמסופק.

 
  

השאלה הפתוחה היא כיצד גרמניה תצליח להתמודד עם המצב הזה. מדובר בכלכלה התלויה ביותר בגז רוסי, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא היסס להשתמש בעבר באנרגיה כבנשק. גרמניה התייצבה באופן ברור לצד אוקראינה מאז הפלישה הרוסית, והבהירה חד־משמעית כי ברגע שתצליח למצוא תחליפים מתאים, היא לא תרכוש בעתיד גז רוסי.

גרמניה מספקת נשק לצבא אוקראינה, ונמצאת במקום גבוה ברשימת "המדינות הלא־ידידותיות" של רוסיה. אנליסטים מחברות בינלאומיות העריכו השבוע כי גרמניה תקלע למיתון מיידי אם רוסיה תסגור את ברז הגז. השאלה היא רק בכמה יצנח התמ"ג הגרמני. ברבעון האחרון, למשל, כבר רשמה גרמניה צמיחה של 0%.

הבהלה לפחם חוזרת? חברות האנרגיה בכוננות

לצד המאמצים לחינוך־בזק של הציבור לחסוך אנרגיה, והניסיונות הנואשים להשיג גז מונזל (LNG) מכל מקור אפשרי, נעשים גם כמה מהלכים במגזר העסקי. התעשייה הגרמנית כבר מתכוננת למשטר קיצוב בחודשים הקרובים, וכל חברה יצרנית מנסה להשמיש במהירות תנורים המשתמשים בדלק או בפחם. בחלקן הדבר אפשרי, משום שהן עברו לשימוש בגז רק בשנים האחרונות, עם העמקת התלות של גרמניה בגז הרוסי שסופק לה בזול ועם ההבטחה לחנוך צינור חדש להובלת גז רוסי ("נורד סטרים 2", שהושעה נכון לעכשיו).

חברות דשנים, חברות מוצרי ניקוי, חברות מזון ואחרות מפרסמות מדי יום תוכניות לעבור חזרה לדיזל או לפחם, ומנסות להשיג כמויות עתק שלהם.

למאבק הגרמני לשרוד את החורף הקרוב יש גם היבטים פנים־פוליטיים. שר האוצר הגרמני, כריסטיאן לינדנר, מהמפלגה הליברלית המייצגת בעיקר את המגזר העסקי, דחף בימים האחרונים את משרד הכלכלה בראשות רוברט האבק מ"הירוקים" להודיע על הפסקה טוטאלית של ייצור חשמל מגז, מה שיפנה את המשאב במחסור לתעשייה.

הכרזה דרמטית כזו עשויה לגרור אפילו את הארכת חיי הכורים האטומיים המשמשים לייצור חשמל מעבר לסוף השנה הנוכחית - כפי שתוכנן מראש - או את הגברת השימוש בפחם מזהם לייצור חשמל. משרד הכלכלה סירב לעשות זאת, ואמר כי בכמה מדינות מחוז ייצור חשמל מגז הוא "קריטי". המצב חמור במיוחד בבוואריה, לפי משרד הכלכלה. כ־15% מהחשמל בגרמניה מיוצר כיום באמצעות טורבינות המונעות בגז.

"זה לא יקרה במשמרת שלנו" , אמרה ראשת מפלגת "הירוקים" בראיון בסוף השבוע. בעוד "הירוקים" עדיין מתנגדים להמשך פעילות הכורים האטומיים, חזרה לפעולה בסוף השבוע תחנת ייצור חשמל ראשונה מפחם. רוברט האבק אמר שמדובר ב"רע במיעוטו", אך הודה כי הדבר יפגום במטרות צמצום פליטות הפחמן הדו־חמצני של גרמניה. הוא הבטיח כי הדבר ייעשה רק לטווח הקצר.

תחנות נוספות צפויות להתחבר לרשת החשמל בחודשים הקרובים, כשהן חוזרות לפעילות אחרי חודשים או שנים של חוסר פעילות. כעת, מקימה גרמניה גם במהירות בזק טרמינלים לגיזוז LNG בים הצפוני, ומשקיעה באנרגיות מתחדשות.

ארגונים ומוסדות מצטרפים למאמץ

בינתיים, גם ארגונים ומוסדות מכל התחומים מתגייסים למאמץ. אוניברסיטת פרייבורג, למשל, הודיעה לתלמידיה ולסגל כי תאריך בשבועיים את חופשת החורף כדי להימנע מהחימום העז הדרוש בינואר. התלמידים יילמדו מהבית באופן מקוון במידת הצורך, או שיחכו להשלמות אחרי החזרה ללימודים. כמו עשרות ארגונים, מוסדות ועיריות אחרות בגרמניה, גם היא גם הודיעה כי החימום בחורף הקרוב בבניינים יהיה צנוע בלבד, ובגרמניה מדברים על טמפרטורה מקסימלית של 19 או 20 מעלות בלבד.

בשלב הנוכחי, הצעדים הללו וולונטריים בלבד. מחירי העתק שחברות גרמניות משלמות על הגז הטבעי עדיין לא גולגלו במלואם לצרכנים. כסנונית ראשונה, חברת האנרגיה "ריין־אנרג'י" הודיעה השבוע כי תקפיץ את המחירים ביותר מפי שניים, והדבר אינו כולל תשלום נוסף של 100 אירו למשק בית כפי שהחליטה הממשלה בחודש שעבר.

חברות אנרגיה אחרות צפויות להודיע בקרוב על צעדים דומים, ומשקי בית הונחו "לשמור בצד" אלפי אירו להוצאות על חימום, בהנחה שיהיה מספיק גז לטובת הדבר. כמו כן, בחנויות האלקטרוניקה מדווחים על הסתערות על קניית מחממים חשמליים, במיוחד בגלל החשש כי הזרמת המים החמים תיפסק. מומחים הזהירו מהפסקות חשמל בחורף הקרוב כתוצאה משימוש מסיבי במחממים אלו.