מנכ"לים זונחים את הגישה החברמנית עם הופעת סימנים להתקררות הכלכלה

כשהתחזיות מתקדרות, מנהלי חברות מחזירים דרישות ברורות, בדיקה של רמת הביצועים ומקצצים בפינוקים כמו ספלים וחולצות

מנכ''לים מקשיחים עמדות בזמן שהכלכלה מראה סימני התקררות / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes
מנכ''לים מקשיחים עמדות בזמן שהכלכלה מראה סימני התקררות / אילוסטרציה: Shutterstock, fizkes

עידן המנכ"לים הנחמדים עובר מן העולם.

מנהלי תאגידים שבילו שעות ארוכות בזמן המגיפה במענה על שאלות בפגישת כל העובדים, שלחו הודעות מרגיעות לחברי צוות והקרינו דימוי רך יחסית, משנים את הטון עם הופעת הסימנים לכך שהכלכלה נעשית גרועה יותר.

מנכ"ל חברת האם של גוגל אמר לעובדים בחודש שעבר לעבוד "יותר מתוך תחושה של דחיפות, להיות יותר ממוקדים, ויותר רעבים ממה שהיינו בימים יפים יותר". מנכ"ל פלטפורמות מטא מארק צוקרברג אמר בסוף יולי שהחברה חייבת לעבוד באופן יותר אינטנסיבי "ואני מצפה לראות אותנו מצליחים לעשות יותר עם פחות משאבים"; גם מהנדס בכיר בחברה אמר למנהלים לאחרונה לזהות ולסנן עובדים המציגים ביצועים גרועים.

חוץ מתחום הטכנולוגיה, מנכ"לים מזהירים מזמנים קשים יותר, ואחרים אומרים לעובדים לשקול מחדש הוצאה על נסיעות, ארוחות עסקיות או אפילו פינוקים מהחברה כמו חולצות וספלים.

השינוי במסר משקף את החרדה הגוברת בשדרות הניהול לגבי הכיוון אליו פונה הכלכלה. סקר שפורסם ביוני על ידי Conference Board, חברת החוקרת חברות גדולות, מצא שרוב המנכ"לים חושבים שמיתון מגיע או כבר הגיע. כשמנהיגי החברות חוששים מירידה, הדיבור וההתנהגות שלהם משתנים, כך אמרו מנהלים בכירים, דירקטורים ויועצים לחברות.

"בזמנים הטובים, אנו רוצים למקד אנשים בהיבטים של צמיחה", אמרה אלן קולמן, יושבת ראש של חברת ההדפסה בתלת מימד Carbon Inc ולשעבר מנכ"לית דופונט. "אבל כשהכלכלה נראית בדרך לירידה, זה עניין בסיסי: איך אני שומרת על מזומנים? איך אני ממקדת את העובדים לצאת ממה שזה לא יהיה כשהם חזקים יותר?".

מנכ"לים אולי רוצים לתאם צוותים באופן טוב יותר או לגרום להם להגיע למשרד כדי לקבוע סדר עדיפויות, כך אמרה - בניגוד לימים מוקדמים במגיפה בהם הטיפו מנהלים לגמישות, הציגו הטבות חדשות לתמיכה בעובדים או הכירו שוב ושוב בקשיים שהעובדים ניצבים מולם.

כעת, "אני שומעת ממנכ"לים שונים אומרים שהגיע הזמן לדיבור קצת יותר קשוח", אמרה קולמן.

האם העובדים יחזרו לעבוד מהמשרד?

מנהלים רבים לא אהבו עבודה מרחוק מההתחלה ונמאס להם להסתיר את זה, אומרים יועצים ומנהלים. באופן פרטי, חלק מהמנהלים הבכירים אמרו שהסיכוי לירידות בכלכלה ייתן להם מנדט רחב יותר להורות לעובדים לחזור למשרדים. בשיחת רווחים עם משקיעים בשבועות האחרונים, הדגישו מנהלים גם את יכולתם להותיר את העלויות נמוכות או להסיר את האבק מהטקטיקות שיישמו בירידות קודמות בכלכלה, אם יהיה בכך צורך.

ג'פרי בראון, מנכ"ל הבנק המקוון וחברת השירותים הפיננסים Ally Financial, אמר למשקיעים ביולי שהחברה "מאוד מעורבת עם המנהיגים העסקיים שלנו לוודא שרק הפרויקטים וההעסקה החיוניים מקבלים עדיפות". מנכ"לית ג'נרל מוטורס מרי בארה אמרה בשיחה עם אנליסטים בשבוע שעבר שהחברה עשתה "מודל של כמה תסריטים של ירידה" ותקצץ חלק מההעסקה וההוצאה.

מאהר סאבה, מנהל במטא האחראי על מהנדסים העובדים מרחוק, אמר הקיץ למנהלי מחלקות לזהות ולדווח על עובדים חלשים בחברה. "אם עובד מציג ביצועים גרועים, זה לא מי שאנחנו צריכים; הם לא משרתים את החברה", כתב סאבה בפוסט שהעלה לקבוצה הפתוחה רק למהנדסים ברשת החברתית הפנימית של החברה.

דוברת של מטא, טרייסי קלייטון, אמרה שכל חברה שרוצה שתהיה לה השפעה מתמשכת "חייבת להנהיג סדר עדיפויות עם משמעת ולעבוד ברמה גבוהה של אינטנסיביות כדי להגיע ליעדים".

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל חברת האם של גוגל אלפאבת, ביקש מהעובדים בפגישה של כל עובדי החברה בשבוע שעבר לשלוח לו רעיונות איך לשפר את הפוקוס והביע חששות שהפריון לא תואם את רמות ההעסקה בחברה.

עושים "ניקוי רעלים" מצ'ופרים

גם בוסים אחרים דוחקים בעובדים להוציא פחות כסף. Axon Enterprise, חברה המוכרת טייזרים ומצלמות גוף למשטרה, התחילה מסע פרסום פנימי ביולי לעובדים בסיסמא "תוציאו כסף כאילו הוא הכסף הפרטי שלכם", כך אמר המנכ"ל ריק סמית'. הוצאות הנסיעה של עובדים עלו, אמר סמית', כשצוותים בחברה תכננו אירועים מחוץ למשרדים או שהרבה אנשים נסעו ביחד לפגוש לקוחות. הצוותים התרגלו להזמין כל-כך הרבה חולצות, כובעים עם לוגו ופריטים אחרים, שמנהלים החליטו למנות אחראי על התחום הזה והוא צריך לאשר כעת כל רכישה מסוג זה.

"לפעמים אנחנו מגיעים לנקודה שצריך לעשות ניקוי רעלים מהפריטים האלה", אמר סמית'. "לא כל אירוע חברה צריך חולצת טי משלו".

בינתיים סמית', מציע למנהלים איך לנצל באופן מיטבי את הירידה בכלכלה, למשל בכך שהוא מציע למנהלים להיות יותר אגרסיביים ולנסות להעסיק מהנדסים המפוטרים מחברות הטכנולוגיה המתכווצות.

"כעת אני מריח הזדמנות", אמר. "אכן, החורף מגיע. בואו נקבל את זה".

מנכ"לים הנהיגו חברות בתקופה של אי וודאות בתחילת מגיפת הקורונה, ורבים מסתגלים שוב כעת לצורך להיות מוכנים לכל אפשרות של ירידה בכלכלה, אמר ביל ג'ורג', לשעבר יושב הראש ומנכ"ל של מדטרוניק, ומחבר ספר שאמור לצאת בקרוב על הנהגה. התמקדות בביצועים אינה גישה קשוחה, אמר. "אכן, הביצועים משנים יותר מאי פעם", אמר.

בוסים יכולים לנקוט בקו קשוח יותר רק עד גבול מסוים, אומרים קואצ'רים ומנהלים, בסביבה שבה האבטלה עדיין נמוכה ולרוב העובדים המוכשרים ביותר עדיין יש הרבה אפשרויות העסקה. בחברת הנסיעות החינוכיות והחוויות WorldStrides, כ־80% מהעובדים צייתו להוראה לחזור למשרד לפחות שלושה ימים בשבוע, כך אמר המנכ"ל בוב גוגל. מנהלים לעתים חוששים לאכוף את ההוראה בכוח על מי שמפרים אותה.

"בגלל שאנשים אומרים, "תהפוך את ההגעה לחובה, ואני אעזוב", אמר גוגל.

"מנהיגות גדולה צריכה להיות יציבה ככל האפשר"

עדיין, כשהסביבה הכלכלית משתנה, ישנם מי שמצפים שהדינמיקה של חזרה למשרדים תשתנה, ולמנהלים יהיה יותר כוח להכריח אנשים להיפגש באופן אישי שוב. הנוכחות במשרדים ב־10 ערים גדולות בארה"ב עלתה מעט בשבועות האחרונים וריחפה ברמה של כ־45% בסוף יולי, על פי חברת האבטחה Kastle Systems, העוקבת אחר העברת כרטיסי נוכחות.

"ישנם ארגונים שמנסים לנצל את חשש המקרו וסוג של מפחידים עובדים שיחזרו למשרדים", אמר ריץ' ברטון, מנכ"ל Zillow Group, שאימצה לוח זמנים גמיש לעובדים שלה. "אני לא כל-כך אוהב את זה".

ברטון, שגם עמד בראש חברות כמו Expedia בזמן שינויים גדולים בכלכלה, אמר שהוא מנסה לא לשנות את המסר שהוא משדר לעובדים בזמן שהכלכלה נמצאת בשינוי. ב־Zillow, שפיטרה שנה שעברה רבע מהעובדים שלה, נאמר למנהלים לחפש הזדמנויות להעסיק עובדים העוזבים חברות מתחרות, כך אמר.

"מנהיגות גדולה צריכה להיות יציבה ככל האפשר", אמר ברטון. "לא מאוד יעיל ללחוץ על הגז ואז על הברקס כל הזמן".

מיילס קרופה השתתף בהכנת הכתבה