הבעלים של החברה חשוד בהונאת משקיעים, הנאמן מבקש להחזיר אותה לפעילות

הנאמן הגיש דוח ראשוני לביהמ"ש, לפיו בקופת החברה יש 161 אלף שקל וחוב של 25 מיליון שקל ל-170 מלווים לחברה • הוא מבקש להמשיך להפעיל את הקורסים בתחום הנדל"ן שמספקת החברה • מוטי אברג'יל, בעלי החברה, משתף פעולה עם הנאמן, והחקירה ברשות ני"ע נמשכת

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב
לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

הנאמן על חברת יעדים נדל"ן של מוטי אברג'יל החשוד בהונאת משקיעים, ממליץ להפעיל את החברות בקבוצה לשם שיקומן הכלכלי. בדוח שהגיש הנאמן ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי מרכז, צוין כי בקופת הנאמן 161 אלף שקל, וכי החוב למשקיעים עומד על 25 מיליון שקל. טרם התקבלה עמדת הממונה על חדלות פירעון.

■ אחרי החקירה ברשות ניירות ערך: הוגשה בקשה לבית המשפט לפירוק יעדים נדל"ן
"הראו לנו מצגות וטבלאות": משקיעים מספרים איך נפלו קורבן להונאה חדשה בענף הנדל"ן

הנאמן, עו"ד אלעד עפארי, מציע תוכנית הפעלה עד לסוף ספטמבר, על-מנת להמשיך ולהפעיל את הקורסים בתחום הנדל"ן ולגבות חובות של לקוחות שרכשו קורסים. לצד זאת ציין הנאמן כי לא יבוצעו התקשרויות למכירת קורסים נוספים.

לפי הדוח, החברות גייסו מהציבור הרחב, לרוב מאנשים פרטיים, הלוואות כנגד קבלת תשואה של בין 12%-20%. לחלק לא מבוטל ניתנה ערבות אישית של אברג'יל. 170 מלווים התקשרו עם החברות, והחוב עומד על 25 מיליון שקל, כולל הקרן והריבית.

לצד זאת מציין הנאמן כי מתחייבת בדיקה כספית מעמיקה של מאות עסקאות שבוצעו עם רוכשי מקרקעין, מלווים ורוכשי הקורסים. הוא מבקש להתקשר עם משרד שטרק ושות' לליווי כספי וחשבונאי.

פעילות החברה הופסקה כמעט כליל

בבדיקה ראשונית שערך הנאמן נמצא כי החברה מכרה 14 דונם קרקע חקלאית בראשון לציון ל-130 רוכשים בסכום כולל של 20 מיליון שקל, אך מחזיקה בזכויות רק על 7 דונם מתוכם והיתרים לא ישימים בשל היעדר זכויות. 6 מיליון שקל מתוך ה-20 מיליון שולמו. לפי הדוח, עבור 24 רוכשים נרשמו הערות אזהרה על קרקעות, וחלקם נרשמו ערב כניסת החברה לחדלות פירעון. לכן, על פניו מדובר בפעולה של העדפת נושים.

בדוח מצוין כי אברג'יל משתף פעולה באופן מלא עם הנאמן וממלא אחר הנחיות. בחודש מרץ האחרון פתחה רשות ניירות ערך בחקירה נגד אברג'יל בחשד לביצוע הונאת משקיעים בכך שהציג מצגי שווא, ומכירת ניירות ערך ללא תשקיף בכך שמכר עסקאות נדל"ן הכוללות תשואה מובטחת. בעקבות החקירה הופסקה כמעט כליל פעילות החברות, ועובדי החברות פוטרו, למעט מספר עובדים מצומצם. החקירה נמצאת בעיצומה, וטרם התקבלה בה החלטה.

קורסים באלפי שקלים בתחום הנדל"ן

הקבוצה כוללת ארבע חברות: לוח יעדים, המרכז לקורסים, א.ל. יעדים ישראל ו-יעדים אחזקות א.ר. לפי בדיקת הנאמן, החברות פעלו כמקשה אחת, מאותו המשרד, תוך עירוב נכסים והתחייבויות בין האחת לשנייה. הפעילות כללה לימוד והכשרות בתחום הנדל"ן, רכישה ומכירה של קרקעות חקלאיות וגיוס הלוואות מהציבור הרחב.

עלות הקורסים הייתה בין 6,000 ועד 12,000 שקל. עד היום התקשרו כ-3,000 לקוחות לרכישת קורסים. הנאמן מציין כי בשל פריסת התשלומים הארוכה נותרו לקוחות רבים שטרם השלימו את מלוא התמורה, כך שקיים חוב של כמיליון שקל של 132 לקוחות חבים.

מי שפתח את ההליך הוא משקיע שהלווה לחברה 600 אלף שקל, וחובו עומד על 320 אלף שקל. עו"ד אור עדיני, המייצג את המשקיע, מסר היום (א'): "אנו סומכים על עמדתו המקצועית של הנאמן ובטוחים שיעשה את כל שניתן כדי לאתר ולהשיב לנושים את כספם. אנו שמחים שהחלטתו של מרשנו לפתוח בהליך בהקדם ותוך נשיאה בעלויות בעצמו הועילה ותועיל למאות נושים אחרים". 

לבקשה לפירוק החברה הצטרפו כ-50 נושים נוספים המיוצגים על-ידי עו"ד שלמה כהן, שהלוו כספים לחברות של אברג'יל. לטענת הנושים, אברג'יל נטל מהם כספים תוך הצגת מצגי שווא והבטחות לתשואות של 15%-20%.

תגובת מוטי אברג'יל: "אנחנו סומכים על הנאמן ומשתפים פעולה באופן מלא. הדוח הראשוני לאחר הבדיקה של הנאמן מדבר בעד עצמו. לחברת יעדים יש כ-170 לקוחות שהתקשרו עם החברה בהסכם הלוואה. מנגד יש מאות לקוחות שרכשו מהחברה קורסים ועדיין חייבים לחברה כסף, וכ-135 לקוחות שרכשו קרקעות וחייבים לחברה למעלה מ-15 מיליון שקל. אנחנו עובדים סביב השעון ביחד עם הנאמן על-מנת לגבות את הכספים שלקוחות החברה צריכים לשלם בגין המוצרים שרכשו על-מנת למקסם את התשלום ללווים".

*** חזקת חפות: החקירה בעניינו של מוטי אברג'יל טרם הסתיימה. הוא לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.