שוק הרכב | בלעדי

גל ההתייקרויות בשוק הרכב: קיה ויונדאי מעלות מחירים, בינואר צפויה טלטלה נוספת

מחירי הרכב החדש ממשיכים להתייקר בשל שחיקת המטבע, התייקרות התובלה והעלאת המחירים ע"י היצרנים • בתוך כך, עדכון חדש של "המס הירוק" בינואר יביא להתייקרות של אלפי שקלים במכוניות הקטנות והזולות עם מנועי בנזין, שהטבת המס עליהן תפחת משמעותית

יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ
יונדאי איוניק 5 בגרסת ELITE / צילום: יח''צ

מחירי הרכב ממשיכים לעלות בקצב מואץ, ונראה כי זו רק ההתחלה. בימים האחרונים הפיצו משרדי הממשלה ליבואני הרכב טיוטה להערות של העדכון הקרוב של "המיסוי הירוק", שייכנס לתוקף בינואר 2023.

אלה הצמתים הקטלניים במדינה. מה אפשר לעשות איתם? 
ריינג'רובר מציגה: "לימוזינה בריטית" לכל תנאי שטח 

כמו העדכונים הקודמים למיסוי הירוק, גם העדכון הנוכחי מחמיר את הערכים של "נוסחת הזיהום", שבהתאם לה נקבע גובה הטבת המס לדמי הרכב השונים בישראל. גם הפעם הנפגעות העיקריות יהיו המכוניות הקטנות והזולות עם מנועי בנזין, שהטבת המס עליהן תפחת משמעותית בינואר, ולפיכך מחירן צפוי להתייקר בצורה הבולטת ביותר ביחס למחיר הנוכחי. 

ההיצע נמוך והתובלה מתייקרת: סכר המחירים בענף הרכב הישראלי עומד להיפרץ 
מותג הרכב הפופולרי בישראל מעלה מחירים, והוא לא צפוי להיות האחרון

מניתוח ראשוני של הנוסחה החדשה עולה כי היא תביא להתייקרות של עד 4,000 שקל במחירי מכוניות המיני העירוניות והזולות, דוגמת קיה פיקנטו, יונדאי I10 ודומותיהן; להתייקרות של כ-3,000 שקל במחירים של דגמי קרוס-אובר קומפקטיים עם מנועים קטנים; והתייקרות ממוצעת של כ-2,000 שקל במכוניות משפחתיות עם מנועי בנזין. מנגד, רכבי היוקרה, שכיום לא נהנים מהטבות מס, לא יושפעו מעדכון המס הירוק. 

יצוין כי בלי קשר לעדכון נוסחת המס הירוק, בינואר הקרוב גם צפוי מס הקנייה על דגמים חשמליים לעלות מ-10% ל-20%, ואילו מס הקנייה על דגמי פלאג-אין יעלה ב-15%, זאת במסגרת מהלך מיסוי נפרד שגובש ב-2019.

בענף מציינים כי העלאות המס המתוכננות צפויות להמשיך ולהפוך את כלי הרכב החדשים לבלתי נגישים לשכבות רבות באוכלוסייה, והן יפגעו בעיקר בדגמים העממיים והחסכוניים ביותר. 

העלאת מחירים רוחבית ביונדאי ובקיה

ובתוך כך בלי קשר למהלכים המתוכננים בינואר, מחירי הרכב החדש ממשיכים להתייקר בשל שחיקת המטבע, התייקרות התובלה והעלאת המחירים על-ידי היצרנים.

השבוע פרסמה יונדאי מחירון חדש ובו התייקרות רוחבית של כל הדגמים בשיעור ממוצע של כ-2%. המשמעות היא התייקרות בשיעור של כ-1,000 עד 3,000 שקל במחיר של רוב הדגמים הפופולריים של המותג. המחיר של יונדאי איוניק 5 החשמלית עלה ב-5%, אולם זו התייקרות תאורטית, מכיוון שהחברה הפסיקה לקחת הזמנות לדגם עד מועד בלתי ידוע. מחיר הבסיס של הרכב מתחיל כעת בכ-200 אלף שקל. 

בשבוע שעבר פרסמה גם טלקאר, יבואנית קיה, מחירון חדש ובו התייקרות ממוצעת של כ-2%.

למהלך של שני המותגים קדמה העלאת מחיר רוחבית בשיעור דומה שביצעה טויוטה בחודש שעבר. יצוין כי יונדאי, קיה וטויוטה מקיפות כמעט 50% מהמכירות השנתי בשוק הרכב הישראלי.