התחדשות עירונית בירושלים: "האתגר המרכזי הוא דיירים שחוששים שלא יהיה להם לאן ללכת"

בניין הרכבת ברחוב אנטיגונוס 14 בשכונת גונן בירושלים ייהרס • ל-46 יחידות הדיור בו יתווספו 109 דירות חדשות • הדיירים יקבלו תוספת של כ־40 מ"ר לדירה הקיימת, מרפסת שמש בשטח של כ־12 מ"ר, חניה בחניון תת־קרקעי ומחסן

התחדשות עירונית ברחוב אנטיגונוס 14, ירושלים / הדמיה: סטודיו ספייס
התחדשות עירונית ברחוב אנטיגונוס 14, ירושלים / הדמיה: סטודיו ספייס

סיפור הפרויקט

הפרויקט נמצא בשכונת גונן בירושלים הנמצאת בין השכונות קטמון, המושבה היוונית, סאן סימון והבקעה. הרחוב מאופיין בבנייה נמוכה, 2־4 קומות. הפרויקט הוא פינוי־בינויי עבור בניין רכבת בעל 4 קומות הכולל 46 יחידות דיור.

התחדשות עירונית ברחוב אנטיגונוס 14, ירושלים. צילום: רפי קוץ / הדמיה: סטודיו ספייס
 התחדשות עירונית ברחוב אנטיגונוס 14, ירושלים. צילום: רפי קוץ / הדמיה: סטודיו ספייס

"שכונת גונן, במקור שלה קטמונים, היא שכונה שבה אוכלסו העולים לארץ משנות ה־40־50. האוכלוסייה המקורית בשכונה היא דתית", מסביר דניאל מור יוסף מוועד הדיירים בבניין. לדבריו, "האוכלוסייה היא ממעמד סוציו אקונומי בינוני והיא מעורבת: דתיים וחילוניים".

מור יוסף מספר כי הבניין המקורי הוא בניין ישן שנבנה בשנות ה־60 ושאין לו ציפוי אבן. "אמנם לא היו בו תקלות, אבל כבר שבע שנים שהוא זקוק לשיפוץ - אבל בגלל הפינוי־בינוי הכול התעכב", הוא אומר. לגבי הדירה שלו, מור יוסף מספר שקנה אותה באמצע שנות ה־80 ושילם עבורה 113 אלף שקל. "עד לאחרונה השכרתי את הדירה, אבל גרתי בה בעצמי כשמונה שנים".

איפה היו הקשיים?
"מה שהיה הכי מאתגר אלה דיירים שפוחדים לקדם את הפרויקט מחשש שלא יהיה להם לאן ללכת או שלא היו בטוחים מי עומד מאחורי הפרויקט, כאלה שלא יודעים מי האחראי ומי יפצה אותם במידה ותהיה תקלה".

מה אתה ממליץ?
"אני ממליץ ללכת על יזם שקוף. כשיזם אומר לדיירים אתם תקבלו תוספת אבל לא מסביר מה התמורות שלו, זה פוגע באמון של הדיירים. לדוגמה: אם היזם יקבל זכויות למרכז מסחרי לדעתי זה צריך להתבטא בתמורות יותר טובות לדיירים. כשיש שקיפות, הכול רץ. כשיש ליווי בנקאי אין פחד ליווי בנקאי זו סוגיה מאוד חשובה".

התמורה ליזם

109 דירות חדשות.

התמורה לבעלים

תוספת של כ־40 מ"ר לדירה הקיימת. מרפסת שמש בשטח של כ־12 מ"ר, חניה בחניון תת־קרקעי ומחסן.

לו"ז

התקבל היתר בנייה. נחתם הסכם ליווי עם בנק הפועלים. ניתנה הודעת פינוי לבעלי הדירות.

הפרויקט: פינוי־בינוי

כתובת: אנטיגונוס 14 ירושלים

המצב הקיים: בניין רכבת בן ארבע קומות. סה"כ 46 דירות

היזם: פנינת אנטיגונוס

הקבלן המבצע: טרם נבחר

האדריכל: ברידמן אגמון

עו"ד יזם: עו"ד עידו שוורץ ממשרד אלי יוגב ושות'

עו"ד בעלי הדירות: משרד עו"ד ונוטריון דן הלפרט