במקום EY שהתפטר: שטיינמץ עמינח מונו למשרד רואי החשבון של יונט קרדיט

פירמת EY ישראל התפטרה לאחר שהתנערה מדוחות יונט, ואחד מבכיריה אף נחקר בפרשת האי-סדרים בחברת האשראי החוץ-בנקאי

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

בימים כתיקונם הייתה אמורה חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט  לפרסם עד סוף החודש הנוכחי את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה. אולם האי-סדרים הכספיים שהתגלו בחברה, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, הביאו לכך שיונט טרם דיווחה את תוצאותיה לרבעון הראשון.

"אף אחד לא יודע איפה הצ'קים?": מנכ"ל חברת המימון שיוצא להגנה על התחום
הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה 
בלינקוב ימנע עוד פרשת יונט קרדיט? מאחורי ההמלצה למיזוג רשויות שוק ההון 

בסוף השבוע אישרה אסיפת בעלי המניות של החברה את הבחירה בשטיינמץ עמינח ושות' כמשרד רואי החשבון המבקר החדש שלה, במקום פירמת EY ישראל שהתפטרה מהתפקיד בחודש שעבר בעקבות האי-סדרים הכספיים, אשר הובילו לחקירת בכירי יונט במשרדי רשות ניירות ערך (גם בכיר ב-EY ישראל נחקר ברשות ניירות ערך). 

חשדות הרשות מתמקדים בשלוש פרשיות של אי-סדרים כספיים ביונט, וזאת לצד בדיקת הכשלים בממשל התאגידי של יונט קרדיט. זאת, בין היתר, סביב השאלות כיצד ייתכן שנעלמו ממנה סכומי כסף של עשרות מיליוני שקלים מבלי שהחברה דיווחה על כך, או כיצד מאושרות עסקאות עם בעלי השליטה שלא באופן מסודר מול האורגנים הרלוונטיים בחברה ומנגנוני הביקורת, שאמורים היו להיות שומרי הסף שלה.

לגלובס נודע כי שלושת בעלי השליטה בחברה - שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי עזר (שנחקרו אף הם על-ידי רשות ניירות ערך) - לא השתתפו בהצבעה על מינוי רואה החשבון החדש לחברה, אך יתר בעלי המניות בחרו פה-אחד בשטיינמץ עמינח ושות'.

קובי שטיינמץ רו''ח / צילום: איל יצהר
 קובי שטיינמץ רו''ח / צילום: איל יצהר

בעלי השליטה ביונט החליטו על דעת עצמם שלא לשלוח את הצבעתם לגבי הבחירה במשרד רואי החשבון החדש, כאשר ברקע נמצאת פנייה מצד בעל המניות רונן אלוש, שדרש כי החברה תסביר אם ראוי לדעתה שבעלי השליטה ישתתפו בהצבעה. זאת, תוך שהוא טוען כי לא ראוי שבעלי השליטה בחברה יבחרו את רואה החשבון שייכנס בנעלי משרד EY ישראל, שהתפטר בטענה כי הוטעה על-ידי החברה.

לפני כארבע שנים פורסם כי משרד שטייניץ עמינח, ששימש משרד המבקר של קבוצת ענבל אור, ישלם 11.5 מיליון שקל לקופת הפירוק של הקבוצה שקרסה, במסגרת הסדר כספי שהושג בפשרה ללא הליך משפטי.

בחודש שעבר הודיעה כאמור פירמת EY ישראל, ששימשה כמשרד רואה החשבון המבקר של יונט קרדיט מיום הקמתה, כי היא מסיימת את תפקידה בחברה, ובהמשך הודיעה כי היא מושכת את חוות-דעתה, את דוחות הסקירה ואת מכתבי ההסכמה שניתנו לחברה החל משנת 2020. זאת על רקע החקירה שנפתחה נגד יונט ובכיריה על-ידי רשות ניירות ערך, שבמרכזה חשדות חמורים נגד בכירי החברה ובעלי השליטה בה.

הללו כוללים בין היתר קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; רישום כוזב במסמכי תאגיד; מרמה והפרת אמונים בתאגיד; גניבה בידי מורשה; זיוף והלבנת הון. 

"לנער את האבק מביטוח האחריות המקצועית"

בתגובה להודעת EY ישראל הפנתה יונט קרדיט אצבע מאשימה לעבר רואי החשבון המבקרים. בהודעה שפרסמה החברה צוי, כי "החברה רואה בבקשת המשיכה החריגה של משרד EY בריחה מאחריות, תוך ניסיון, שנועד לכישלון, לטשטש ראיות ולכסות על טעויות ברורות ומחדלים שבוצעו על-ידיו, כשומר הסף של החברה".

עוד צוין בהודעת החברה כי "יונט קרדיט שומרת לעצמה את הזכות לנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות נקיטת הליכים משפטיים, על-מנת להיפרע מכל הנזקים שנגרמו לה על-ידי רואי החשבון המבקרים של החברה, משרד EY. כמו כן, החברה ממליצה למשרד רואי החשבון EY ישראל לנער את האבק מביטוח האחריות המקצועית שלהם".

גלובס חשף בחודש שעבר כי בחקירתו של יו"ר יונט עד לאחרונה, משה כחלון, הטיחו בו חוקרי רשות ניירות ערך כי ידע על האי-סדרים בחברה, אך לא דיווח על כך כדין. כחלון שלל מכל וכל את דברי החוקרים, וטען כי ברגע שנודע לו על החשד לאי-סדרים בדבר צ'קים שנעלמו מסניף נצרת של החברה, הוא הורה ל-EY ישראל לחקור זאת, ומינה בודק חיצוני לפרשה. בהמשך, ברגע שנודעו לו החשדות למעשים פליליים בחברה, הוא הודיע על התפטרותו.

חוקרי רשות ניירות ערך הבהירו לכחלון כי הוא לא חשוד במעשי הגניבה שאירעו בכלל טרם כהונתו, אלא בעבירות ניירות ערך על כך שלא דיווח כדין על האי-סדרים שנתקבלו בחברה, חרף חובתו כיו"ר הדירקטוריון, לאחר שעל-פי החשד מידע זה הובא בהמשך לידיעתו. 

*** חזקת החפות: צחי אזר, שי פנסו, שלמה אייזיק ויצחק אביתר הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.