הקים חברה שמציעה שירותי פיתוח תוכנה לארגונים ולסטארט־אפים: "המחסור בכוח־אדם מעכב את ההייטק"

עידן מלול, בן 30 מתל אביב • רווק • מנכ"ל ומייסד חברת פרודקטיב פיתוח תוכנה • "אחד המשרדים שלנו נמצא בחארקוב. עם תחילת המלחמה היה כאוס, הקשר היה מוגבל ולא רציף, והתקשינו להבין איך ממשיכים. לאט־לאט התעשתנו"

עידן מלול, מנכ''ל ומייסד חברת פרודקטיב פיתוח תוכנה / צילום: יעל לוסטינג
עידן מלול, מנכ''ל ומייסד חברת פרודקטיב פיתוח תוכנה / צילום: יעל לוסטינג

את הדרך שלו התחיל עידן מלול כפרילנסר - בונה אתרים ומערכות קטנות עבור משרדי פרסום וחברות מדיה. ב־2016 הוא החליט לקחת צעד קדימה ולהקים את חברת פרודקטיב הנותנת ייעוץ ושירותים לסטארט־אפים וארגונים טכנולוגיים.

"במהלך השנים ליוויתי עשרות סטארט־אפים מתחומים שונים, בחלקם לקחתי חלק פעיל כמוביל טכנולוגי בכיר", מספר עידן. "כיום החברה מובילה פרויקטים של פיתוח תוכנה עבור חברות מסורתיות וגם עבור חברות טכנולוגיה המעוניינות להוציא אל הפועל פיתוחים בצורה יעילה ומהירה. הביקוש למפתחים איכותיים רק הולך ועולה. דווקא עכשיו כשאנחנו שומעים על צמצום בהייטק, הרבה חברות מעדיפות להוציא פיתוחים החוצה ולא לגייס מפתחים חדשים".

תקופת הקורונה הביאה איתה רכבת הרים של ממש עבור החברה. "המגפה גרמה לזינוק חסר תקדים בהשקעות בטכנולוגיה והגיעו אלינו הרבה מאוד פרויקטים חדשים של פיתוח. כדי לענות על הצורך הזה, הקמנו משרדי פיתוח ברחבי העולם - תל אביב, אוקראינה וגאנה. העבודה בחו"ל מאפשרת לנו לעבוד עם אנשים מנוסים ומקצועיים במחירים אטרקטיביים. בתוך כל רכבת ההרים הזו נאלצנו להתמודד כמובן גם עם המלחמה באוקראינה.

"המשרד שלנו נמצא בחארקוב. ידענו כל הזמן שהוא יהיה הראשון להרגיש את המלחמה, אבל לא האמנו באמת שדבר כזה יקרה. עם תחילת המלחמה היה כאוס, הקשר היה מוגבל ולא רציף, והתקשינו להבין איך ממשיכים. לאט־לאט המציאות חייבה אותנו להתעשת, הקפאנו עבודות לא דחופות והצלחנו לשמור על תפקוד תקין".

מעבר למלחמה, הקמת מרכזי הפיתוח בחו"ל לוותה בלא מעט קשיים. "הבדלי השפה, התרבות וכמובן המרחק מייצרים כל הזמן קשיים ואתגרים בניהול, בגיוס ובתפעול. בנוסף לכך, שינויים גלובליים והשינויים בכלכלות העולם מייצרים אתגר גדול וגורמים לנו למצוא פתרונות יצירתיים".

עיקר הפעילות של החברה מרוכזת באזור ת"א. "היינו שמחים מאוד אם הייתה זמינות גבוהה יותר של מפתחים גם בפריפריה, זה היה מאפשר לנו למשל להקים מרכז פיתוח בקריית שמונה או בערד. הדבר היחיד שמעכב את ההייטק בישראל זה מחסור בכוח־אדם והכשרות של מפתחים איכותיים. אם המדינה תעשה הרבה יותר בנושא הזה, אני מאמין שגם בזמן משבר מפתחים טובים ימצאו עבודה".

כיום, החברה מעסיקה 10 עובדים בישראל, 22 עובדים באוקראינה ו־֫6 עובדים בגאנה. "בקצב הצמיחה הנוכחי אני מאמין שבתוך שלוש שנים נכפיל את הפעילות בכל המספרים: הכנסות, עובדים ולקוחות".

לסיום, עידן משתף בשאיפות לעתיד. "אנחנו רוצים לקבל עוד פרויקטים של פיתוח מחברות סטארט־אפ ישראליות. חשוב לנו מאוד להיות חלק מפיתוחים שעושים טוב לעולם, להיות חלק ממוצרים שמשפרים את החיים של מיליוני בני אדם וגם של ישראלים המשתמשים בהם יום יום. לעתים, אותם משתמשים לא יודעים שהפיתוח בוצע על ידי בית התוכנה שלנו".