היחסים עם טורקיה מתחממים: אחרי שלוש שנים נבחר נספח כלכלי חדש

משרד הכלכלה והתעשייה הודיע על מינוי של מתן ספרן לנספח הכלכלי של ישראל בטורקיה, לאחר הפסקת פעילות הנספחות ב-2019 • ספרן כיהן בתפקידו האחרון כיועץ למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה • שרת הכלכלה ברביבאי: "לחידוש פעילות הנספחות יש פוטנציאל לתרומה משמעותית לצמיחה הכלכלית של שתי המדינות"

מתן ספרן / צילום: שלומי אמסלם, יח''צ משרד הכלכלה
מתן ספרן / צילום: שלומי אמסלם, יח''צ משרד הכלכלה

מתן ספרן מונה לנספח הכלכלי של ישראל בטורקיה, לקראת חידוש פעילות הנספחות הכלכלית במדינה. כך הודיע היום (ב') משרד הכלכלה והתעשייה. בה בעת, לראשונה מזה 13 שנים, שתי המדינות צפויות לקיים ועידה כלכלית מעורבת. בניגוד לשגרירות ישראל באנקרה, שמתפקדת ללא שגריר ישראלי מאז גירוש איתן נאה במאי 2018, בטורקיה נשאר נספח כלכלי, מוניר אגבריה, עד 2019.

ההודעה התקבלה לאחר ימים מתוחים ברמה הדיפלומטית בין המדינות. לאורך שלושת ימי מבצע "עלות השחר", משרד החוץ הטורקי פרסם הודעות גינוי חוזרות ונשנות שהתמקדו בתקיפות הישראליות ובהאשמות כלפי ירושלים - תוך התעלמות ברורה מפעולות הג'יהאד האסלאמי ושיגורי הרקטות הכושלים שלהם מלב סביבה אזרחית, שעלו בחיי חפים מפשע.

הנספחות הכלכלית שמחדשת את פעילותה החודש תצטרך להתמודד עם השלכות המבצע על החברה הטורקית, שרגישה מאוד לסוגייה הפלסטינית. מי שיעמוד בראשה, כאמור, הוא ספרן, בוגר קורס נספחים כלכליים 2012, ששימש בתפקידו האחרון כיועץ למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא. בתפקידיו הקודמים בשנים האחרונות, כיהן כמנהל דסק אמריקה, מנהל דסק סין ומנהל מחלקת מוסדות פיננסיים בינלאומיים במינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה. בין השנים 2018-2014 כיהן כראש נספחות משרד הכלכלה והתעשייה ברומניה.

שותפת סחר חשובה לישראל

טורקיה היא שותפת הסחר הרביעית בחשיבותה לכלכלת ישראל והייתה יעד היצוא החמישי בחשיבותו בשנת 2021. בין ישראל לבין טורקיה יש הסכם לאזור סחר חופשי מאז 1 במאי 1997- במסגרתו התקיימו בין המדינות ארבעה סבבים של ועדה כלכלית מעורבת, האחרון שבהם התקיים בירושלים ביולי 2009. הסבב החמישי צפוי להתקיים בסתיו הקרוב.

ממינהל סחר חוץ נמסר כי הסחר ההדדי של סחורות ושירותים עסקיים בין ישראל לבין טורקיה בשנת 2021 עמד על 7.7 מיליארד דולר. היקף יצוא הסחורות לטורקיה באותה השנה עמד על כ־1.9 מיליארד דולר (כ־34% מהיצוא הישראלי לאירו-אסיה וליתר מדינות אירופה). היצוא הישראלי לטורקיה כולל בעיקרו כימיקלים (52%), מתכות בסיס (14%) וגומי ופלסטיק (10%) והיבוא מטורקיה כולל בעיקרו מתכות בסיס (27%), מכונות ומיכון חשמלי ומכני (11%), מוצרי תחבורה (9%), וכן תוצרת חקלאית טרייה (7%). מאזן הסחר נוטה לטובת היצוא הטורקי לישראל ,שעמד על כ־5.7 מיליארד דולר, כשהיצוא הישראלי לטורקיה הסתכם בכ־2 מיליארד דולר.

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (מיל’) אורנה ברביבאי: "טורקיה היא מדינה חשובה לישראל במישור המדיני והכלכלי. לחידוש פעילות הנספחות יש פוטנציאל לתרומה משמעותית לצמיחה הכלכלית של שתי המדינות. אני מברכת על המינוי ומאחלת למתן בהצלחה".

מנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן: "המינוי הוא חלק משורה של כלי סיוע שמינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מקדם על מנת לשדרג ולהעצים את הפעילות הכלכלית בין טורקיה וישראל. השבת הפעילות הבילטראלית למסלולה בין הממשלות בתחומי המסחר והכלכלה מגלם פוטנציאל רב להגדלת שיתופי-הפעולה המסחריים ביניהן, ואני סמוך ובטוח שמינויו של מתן יקדם אותם בשנים הקרובות".