הרחפן האוטומטי שהוערך בעבר ב-240 מיליון דולר יימכר לפי כ-15 מיליון דולר בלבד

חברת איירובוטיקס, שהנפיקה לפני פחות משנה בת"א, נמכרת כעת לפי שווי מקוצץ ועם הערת עסק חי בדוחות הכספיים

רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים
רחפן של איירובוטיקס / צילום: יוני בן חיים

פחות משנה לאחר שהנפיקה את מניותיה לראשונה בבורסה בתל אביב, צפויה חברת איירובוטיקס  לצאת ממנה ולחזור להיות חברה פרטית וזאת לפי שווי של פחות מחצי לעומת זה שבו מכרה אשתקד מניות לציבור. החברה הגיעה לבורסה בסוף גל הנפקות עמוס במיזמי טכנולוגיה בוסריים, שברובם הגדול הנחילו אכזבה מרה למשקיעים ואשר גורלם עלול להיות אף הוא של רכישה בנזיד עדשים או במקרה הפחות טוב, הפיכה לשלד בורסאי. 

איירובוטיקס, העוסקת באיסוף, ניתוח והנגשת מידע באמצעות רחפן אוטומטי, דיווחה בחודש שעבר על הסכם הבנות למכירתה לחברת Ondas Holdings (אונדס ) הנסחרת בנאסד"ק. כעת, מדווחת החברה, התקשרו הצדדים בהסכם מחייב לפיו תמוזג איירובוטיקס לחברה הרוכשת בעסקת מניות.

יחס ההמרה בהסכם המיזוג משקף לאיירובוטיקס שווי של כ-15 מיליון דולר (כ-50 מיליון שקל) - מה שהוביל לזינוק שבמניית החברה שקרסה בכ-75% מאז הנפקתה אשתקד. עם השלמת העסקה מחזיקי מניות איירובוטיקס יחזיקו במניות אונדס, והחברה תעבור לבעלותה המלאה של הרוכשת ומניותיה תימחקנה מהמסחר בתל אביב.

למרות הפרמיה הנדיבה ביחס לשווייה הנוכחי של איירובוטיקס, מדובר בשווי נמוך ביותר מחצי ביחס לשווייה בהנפקה בתל אביב בספטמבר 2021, אז גייסה החברה 21 מיליון שקל לפי שווי של 100 מיליון שקל (לפני הכסף). זאת לאחר שחודש מוקדם יותר נאלצה לבטל ניסיון הנפקה קודם לפי שווי גבוה יותר, בשל היעדר ביקושים. רק שלוש שנים קודם להנפקתה ביצעה איירובוטיקס גיוס הון פרטי לפי שווי של כ-240 מיליון דולר (כ-750 מיליון שקל) - פי 15 משווייה הנוכחי.

 
  

צברה הפסדים מיום הקמתה

איירובוטיקס עוסקת באיסוף, ניתוח והנגשת מידע באמצעות רחפן אוטומטי. החברה פיתחה מערכות הכוללות איסוף מידע ועיבוד נתונים לתובנות, לטענתה בעלות ערך עבור לקוחותיה, בתהליך שאינו דורש מגע יד אדם וללא התערבות אנושית.

דוחות החברה מלמדים כי את המחצית הראשונה של 2022 סיימה איירובוטיקס עם הכנסות זעומות של 544 אלף דולר בלבד - ירידה של 66% מהתקופה המקבילה אשתקד, שנבעה מירידה חדה בהכסותיה בסינגפור (מלבדה היא מוכרת בישראל ובאיחוד האמירויות). לחברה היה בתקופה זו תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך של 4.5 מיליון דולר ובשורה התחתונה היא רשמה הפסד של 6.5 מיליון דולר בינואר-יוני 2022. 

לאיירובוטיקס, הנושאת הערת עסק חי בדוחות, נגרמו הפסדים משמעותיים מיום הקמתה ועד כה, והיא מימנה את פעילותה בעיקר באמצעות השקעות הוניות, מהלוואות המירות מבעלי המניות, מהלוואות ממוסדות בנקאיים ומענקים מרשות החדשנות. בסה"כ מאז הקמתה צברה אירובוטיקס הפסד של כ-146 מיליון דולר.

כמו כן, נכתב בדוחות, כי לא קיימות הזמנות חתומות בהיקף משמעותי אשר יכולות לבסס את תזרים המזומנים העתידי של החברה ממכירות. יכולת החברה להמשיך בפעילותה תלויה ביכולתה לגייס מימון ממקורות שונים. לצורך המשך פעילותה, החברה פנתה לקבלת מימון מבעלי מניות קיימים וקיבלה הלוואה מבעל מניות בחודש מאי השנה.

החברה הוקמה לפני כשמונה שנים על-ידי רן קראוס (נשיא לענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי) ומאיר קליינר (מנכ"ל החברה). בסך הכול, מהקמתה ועד שנת 2018 ביצעה איירובוטיקס מספר סבבי גיוס, שבהם גייסה סכום מצרפי של כ-110 מיליון דולר. בעלי המניות הגדולים בחברה כיום הם חברה מסינגפור, קרן Alpha Intelligence Capital וקבוצת OurCrowd.

את Ondas ייצגו עו"ד יעל ברץ ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ ומשרד אקרמן. את איירובוטיקס ייצגו משרד הרצוג פוקס נאמן ומשרד ארז רוזנבוך.