טווח הפיצויים לתושבי העוטף שלא הגיעו לעבודה הורחב ל-40 קילומטר

בפגישת משרד האוצר הוחלט שממבצע למבצע טווח הרקטות מהצד הפלסטיני מתרחב ודורש סיוע גם ליישובים מרוחקים יותר, שעדיין סובלים מהפגזות מכיוון עזה • שר האוצר ליברמן: "כל אלה שלא הצליחו להגיע למקום העבודה יקבלו פיצוי מלא"

חסימת צמתים בעוטף עזה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
חסימת צמתים בעוטף עזה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

תושבי הדרום שנעדרו מעבודתם בימים האחרונים בגלל המצב הביטחוני יקבלו פיצוי מהיום הראשון. לפי החוק, לפיצויים זכאים רק תושבי עוטף עזה המתגוררים עד 7 ק"מ מהגבול, אבל שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע ביום שני שטווח הזכאות יורחב ל-40 ק"מ, כך שיכסה גם את אשדוד וסביבתה. צעדים דומים נעשו גם במבצעים צבאיים קודמים.

בבוקר שלאחר הפסקת האש פרסמה רשות המסים נתונים ראשוניים על נזקים ישירים לרכוש. בסך-הכול זוהו 57 פגיעות במבנים ו־69 פגיעות ברכב. שתי משפחות שביתן נפגע באופן שהפך אותו ללא ראוי למגורים, הועברו ע"י מס רכוש לדיור חלופי. הנפגעת העיקרית, מבין הערים, הייתה אשקלון עם 66 פגיעות רכוש. העיר השנייה ברשימה הייתה שדרות עם 40 פגיעות בסך-הכול. יש לציין כי מדובר בנתונים ראשוניים שאינם לוקחים בחשבון את היעדרותם של תושבים רבים. להערכת רשות המסים, לאחר שאלו יחוזרו לביתם, ידווחו עוד עשרות נזקים נוספים.

בפגישה שהתקיימה בהשתתפות שר החקלאות, יו״ר ועדת כספים, מנהל רשות המסים, הממונה על התקציבים, החשב הכללי במשרד האוצר, מנכ״ל המשרד לפיתוח הנגב והגליל, מנכ״לית משרד החקלאות, ראש עיריית שדרות, ראש עיריית אשקלון, נשיא מכללת ספיר, וראשי מועצות בעוטף עזה, הוחלט שממבצע למבצע טווח הרקטות מתרחב ודורש סיוע גם ליישובים מרוחקים יותר, שעדיין סובלים מהפגזות מכיוון עזה.

נזכיר כי גם במבצע הקודם בשנה שעברה, "שומר החומות", הורחב רדיוס הפיצויים לעסקים ל-40 קילומטר מהגבול עם עזה. בימים הקרובים תעלה סוגיית הטווח והזכאות מחדש.

משר האוצר ליברמן נמסר: ״תושבים שנעדרו מעבודתם בימים האחרונים, יקבלו פיצוי מהיום הראשון, ולא רק אלו שנמצאים במרחק של 7 קילומטר אלא החלטנו שזה יהיה במרחק של 40 קילומטר. כל אלה שלא הצליחו להגיע למקום העבודה יקבלו פיצוי מלא״.

"הפיצוי עבור היעדרות בעתות לחימה ניתן למעסיקים ולא ישירות לעובדים", אמרה לגלובס עו"ד שירה להט, שותפה מובילה בתחום דיני העבודה במשרד יגאל ארנון - תדמור לוי. "על המעסיקים לשלם שכר לעובדים כאילו עבדו כרגיל. פיצוי המעסיקים על תשלום השכר יתקבל (בכפוף להסכמות), בעקבות תביעות שיגישו לאוצר, כפי שנקבע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) נזק מלחמה ונזק עקיף (הוראת שעה) התשס"ט 2009".