טיול אקסטרים קיצי: ירידה בחבלים למפל ג'ילבון ולמפל דבורה ברמת הגולן

מסלול של הליכה במים וסנפלינג בין שמיים וארץ, שבסופו ממתינים ריגוש גדול וצינון בבריכות קרירות ומרעננות

טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר
טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר

טבילת האש הראשונה שלי בספורט האתגרי המכונה בעולם קניונינג, הייתה בקוסטה ריקה, ומאז קיוויתי למצוא לו מקבילה ישראלית בארץ הקודש. מטיילים בעולם וחובבי טבע מכירים את הז'אנר - טיול מאתגר בתוך אפיקי נחלים קניוניים זורמים, צעידה רגלית במים קרירים (עד כמה שאפשר) ובשיא - את גלישת החבלים במפלים שוצפים, חוויה שאין שנייה לה. אבל כמה מסלולים כאלה יש בארץ? בודדים. אבל אחד מאותם בודדים, ואולי הפופולרי שבהם, הוא נחל ג'ילבון שברמת הגולן.

מי הנחל ניזונים מרשת של פלגים זעירים המנקזת את מורדות הר אביטל וממקבץ מעיינות הנובעים בסמוך לקיבוץ אורטל. המיזוג יוצר קואליציה של מים חיים הזורמים ברון באפיק הראשי כל ימות השנה, ומושכים קהל מטיילים הצמא למים ולאקשן. המסלול הקלאסי בג'ילבון מעגלי, כ-3.5 קילומטרים, מסומן באדום ובכחול. רוב המסלול יבש ומתלווה לאפיק הנחל, מדלג לפרקים מצד לצד במעברי מים קצרים ויש לאורכו שני מפלים כיפיים: דבורה וג'ילבון, כמה בריכות חינניות ולוקיישנים נהדרים להפוגה צוננת. הדרך מתאפיינת במגמת ירידה עד למרגלות מפל ג'ילבון, ומשם מטפסים בעלייה חדה אך קצרה.

טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר
 טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר

זה המסלול המוכר. האלטרנטיבה האתגרית מגיירת את המונח קניונינג, ויוצקת קורטוב של אקסטרים לחוויה. לשמה נאלצנו להשכים קום ולהתייצב ברבע לשבע בחנייה. היה קשוח. תריסר אמיצים הגיעו לקו הזינוק. אייל אדירי, המדריך, גלגל פקעת חבלים שנבלעה בתרמיל גדול, חימש אותנו ברתמות ובקסדות וכך יצאנו לכיבוש היעד. ראשית המסלול בשביל מתפתל בין שרידי מוצב סורי, הניצב בצלם של עצי אקליפטוס רחבי נוף המתחברים לשביל אלי כהן, שאותו הזכרנו בעבר במדור - מסלול מחבר אוסף של שמונה נקודות הסמוכות לכביש 98, שאורכו 70 ק"מ. כל הנקודות קשורות בדרך זו או אחרת לפעילותו של אלי כהן בסוריה, ויכולות להוות יום טיול בפני עצמו. אבל הפעם אנחנו בסוג אחר של טיול.

שרשרת מדרגות מתווכת בין הפרש הגבהים אל הנחל וחיש קל הגענו לראש מפל דבורה. ההתארגנות לגלישה אורכת זמן. אדירי עיגן את החבלים לחורים מיוחדים שנקדחו בסלעי הבזלת הגולייתיים, בזמן שאנחנו השתחלנו לתוך הרתמות, הידקנו קסדות והקשבנו להנחיות הבטיחות.

גובהו של מפל דבורה כ-12 מטרים, הזרימה בקיץ לא חזקה וגולשים לצד המפל. התנדבתי להיות הראשונה. מי שאינו מנוסה מקבל הנחיות, ולא לדאוג - לאדירי יש סבלנות עד קצה המסלול וחזרה. כל גלישה ארכה כמה דקות, איש איש ויכולתו, והיה כיף להרגיש תלויים בין שמיים וארץ. סיימנו בבריכה קרה ומרעננת, שחררנו את החבל ושחינו לצד השני.

בהמשך חווינו את הנחל קצת אחרת. מדי פעם בחר אדירי ללכת בתוך המים. ירדנו בזהירות מפל קצר, חצינו בריכה קטנה, דילגנו בין סלעי בזלת קטנים וגדולים לצד קירות אבן זקופים וצעדנו בצמחייה סבוכה עתירת פטל ותאנים, מנהרות הרדופים וקנה מצוי ושערות שולמית שחגגו בירוק עז. בנקודה מסוימת מתמזגים עם הדרך היבשה, חוצים את הנחל פעם נוספת ועם העלייה בגובה נפתח באחת הנוף והוואדי מתגלה במלוא תפארתו. משם קצר המרחק לראש המפל.

טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר
 טיול בג'ילבון. מפלים וסנפלינג / צילום: אורלי גנוסר

גובהו של המפל 41 מטרים, והוא מבוקש מאוד. עד כדי כך, ששלוש קבוצות גלשו בו במקביל, מבלי להפריע זו לזו. אדירי ארג את חבליו במלאכת מחשבת, וההתרגשות המריאה לשיא. אט-אט צעדנו במאוזן לקיר, רגל פה, צעד שם, עוד מטר ועוד שניים. הזרימה במפל חזקה יותר בשל גובהו והמים מתנפצים לכל עבר, גם על הגולשים, והסלעים חלקלקים. לרגע סטיתי ותיקנתי אבל זה היה וואו, הנאה וריגוש עצום. בעבודת רגליים נכונה, סבלנות ושליטה בחבל, השלמנו גלישה מדהימה אל בריכה צוננת, שחררנו חבל, התחבקנו והתחלתי לדמיין את הפעם הבאה.

אדירי הקים מועדון מטיילים קטן בשם "על הקצה, טיולי הרפתקאות", ובו בין היתר גם הרפתקאות משולבות גלישה. ניתן להצטרף בהרשמה מראש, טל' 0522667890.