לקראת מהפך בצמרת הליכוד: ההצבעה בפריימריז הסתיימה

מתפקדי הליכוד הצביעו היום על זהותם של כרבע מחברי הכנסת הבאה • אלפי מתפקדי התעשייה האווירית קיבלו טפסי הצבעה מסומנים, בהם כלולים דוד ביטן, ניר ברקת, יריב לוין, אלי כהן, חיים כץ, מיקי זוהר ואתי עטיה • אחוז ההצבעה עומד על 58%

הפריימריז למפלגת הליכוד, ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף
הפריימריז למפלגת הליכוד, ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף

22:39

נסגרו הקלפיות בליכוד. אחוז ההצבעה עומד על 58%.

21:59 

עד כה, 79,735 איש הצביעו בפריימריז של הליכוד.

20:08 

נכון לשעה 20:00, אחוזי ההצבעה בפריימריז בליכוד עומדים על 47%.

19:55 

במהלך היום קיבלו מצביעי התעשייה האווירית במוקדי ההצבעה טפסי הצבעה מסומנים. אחד מהטפסים שהגיע לידינו מלמד על ה"דיל" שנרקם בין חברי הכנסת החזקים בליכוד. בין 12 הסימונים בדף הופיעו: דוד ביטן, ניר ברקת, יריב לוין, אלי כהן, חיים כץ, מיקי זוהר ואתי עטיה. כבר בלילה הקודם קיבלו עובדי התעשייה הודעת טקסט ובה הנחיות כיצד להצביע היום: "אנו נעמוד מחוץ לשער ונעביר דף עם המלצתנו לרשימה הארצית (בו מסומנים 12 שמות) ולמי שרלוונטי גם דף למחוזות (בו מסומן שם אחד). במהלך הבחירות בקלפי תקבלו מעטפה עליה רשום שם המחוז שלכם ושני דפים, במקום הדף עם הרשימה הארצית שתקבלו תכניסו את הרשימה הארצית שאנו מסרנו לכם וע"ג הדף של המחוזות תסמנו תחת המחוז שלכם שם אחד על פי שיקול דעתכם.

"כמובן ששמורה לכם הזכות המלאה לבחור בכל מי שתרצו - רלוונטי רק למי שלא רוצה לקבל את הטפסים שמסרנו as is. במקרה כזה ע"ג הטופס שתקבלו בקלפי תקפידו על סימון של 12 שמות ברשימה הארצית כדי שהטופס לא יפסל. אם נדרש לכם הסעה למועדון הגריי או ליווי רגלי באותו היום אנא עדכנו אותי מראש. אני מכין רשימת הסעים כולל זמנים, ואני אסיע אתכם עם רכבי לטובת הנושא".

לקראת הערב, מפת נתוני ההצבעה בקלפיות השונות כבר הצביעו על כך שבמוקדי הדילים נרשמו אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר: בראשון לציון של ביטן וכן ביהוד ובאשדוד של חיים כץ. כדי להמריץ מצביעים נוספים ולהעלות את אחוזי ההצבעה, הודיע נתניהו אחר הצהריים על הארכת יום ההצבעה עד לשעה עשר בלילה. נכון לשעה שש בערב, עמדו אחוזי ההצבעה על 36% בלבד.

10:11

אחרי שמבקר המדינה זיהה את ארגון ההסעות לקלפיות של עובדי התעשייה האווירית על-ידי ח"כ חיים כץ בפריימריז לליכוד ואף מתח על כך ביקורת בדוח שפורסם ב-2009, אמצעי ההמרצה של מתפקדי הליכוד בתעשייה האווירית ובמקומות עבודה נוספים שבהם התפקדו לפקודתו של כץ (בהערכה גסה כ-9,000 איש), נכנסו תחת ההגדרה "חוקי". 

בדרך לפריימריז עוצרים בבנק: מי התורמים הבולטים למועמדי הליכוד, מרצ והעבודה? 
השרים של מפלגת העבודה נדחקו הצידה: כך תיראה הרשימה לכנסת

הבוקר (ד') ובמהלך היום צפויים אלפי מתפקדי התעשייה האווירית וההסתדרות לצאת ולהצביע לפקודתו של כץ ברכביהם הפרטיים, במהלך יום העבודה, ולפקוד את אחת מהקלפיות הבאות: שוהם, יהוד, אשדוד (אלתא) או פתח תקווה. 

הקלפי בנתניה / צילום: תמונה פרטית
 הקלפי בנתניה / צילום: תמונה פרטית

מי שהסכימו לשוחח איתנו הדגישו כי אכן המצביעים יגיעו לקלפיות בשעות העבודה, אך יקפידו לציין בדוח השעות שלהם את הזמנים הללו כשעות מנוחה/חופש.

ח"כ כץ הדגים את כוחו בקרב עובדי התעשייה האווירית בבחירות האחרונות בהסתדרות, כאשר אחוזי ההצבעה במקום היו גבוהים באופן ניכר לעומת מקומות עבודה הסתדרותיים אחרים. היום זה המבחן הגדול עבור כץ, והוא יבוא לידי ביטוי בהצבעה אסטרטגית אחת: האם חברת הכנסת אתי עטיה, שנתמכת על-ידו, תזכה לכהונה נוספת במקום ריאלי.  

הקלפי בראשון לציום / צילום: תמונה פרטית
 הקלפי בראשון לציום / צילום: תמונה פרטית

מוקד כוח נוסף: ההסתדרות

מיקוד נוסף של מתפקדים נמצא בידי ההסתדרות (חיים כץ גם כן), שם אלפים מתפקדים לליכוד. למעשה מדובר בשינוי מהותי שעבר על ההסתדרות בעשור האחרון, ממבצר המזוהה עם מפלגת העבודה לכזה שהתאים את עצמו למפלגת השלטון הקודמת והתפקד בהמוניו לליכוד.

גם ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות, התפטר עם בחירתו בפעם הקודמת לתפקיד מחברותו במפלגת העבודה, וכיום הוא אינו פקוד לאף מפלגה - אך דואג ליחסים קרובים עם הליכוד באמצעות ממלא-מקום יו"ר ההסתדרות ויו"ר סיעת עוז בהסתדרות, רועי יעקב, שמתחזק את שיתוף-הפעולה הקרוב עם ח"כ כץ. 

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות
 יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

בין היתר יצאו להצביע היום בפריימריז עובדי רשות שדות התעופה, אל על, פלאפון, רכבת ישראל, עיריית ירושלים ועיריית חיפה וכן עובדי בזן שהתפקדו במאות (בין 800-900 איש ואישה) לאחרונה כחלק ממאבקם לליכוד. על כל אלה ינצח רועי יעקב מההסתדרות ויוציא לפועל את "הדיל" המרכזי של כץ, כלומר רשימת המועמדים המומלצת להצבעה בפריימריז. 

רועי יעקב, ממלא-מקום יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
 רועי יעקב, ממלא-מקום יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

אלפי מתפקדים של "קבלה לעם" 

מוקד כוח נוסף שאינו הסתדרותי אך מאורגן להפליא הוא קבוצת "הקבליסטים" בליכוד - "קבלה לעם" - עם כ-4,000 מתפקדים שצפויים לפקוד בעיקר את הקלפי בפתח תקווה. לקבוצה הזו כוח יש משמעותי בליכוד, והיא משפיעה על צמרת הרשימה, בשל העובדה שחברי הכנסת נדרשים לקולות הקבוצה בדרך לצמרת. הקבוצה הזו גם תריץ מועמד משלה בשם חנוך מילביצקי. נזכיר כי חלק מיוצאי "קבלה לעם" מתארים את הקבוצה כ"כת".

בצירוף אלפי המתפקדים של "קבלה לעם" יחד עם האלפים עליהם חולש ח"כ כץ, הוא מקווה להכניס את אשת אמונו אתי עטיה שוב לכנסת. 

הקלפי בראשון לציום / צילום: תמונה פרטית
 הקלפי בראשון לציום / צילום: תמונה פרטית

בין הדילים החזקים בליכוד ניתן לציין גם את ח"כ דוד ביטן, שעיקר כוחו בראשון לציון, וגם הוא פקד לליכוד כמה אלפים שייצאו היום להצביע; את דודי אמסלם, שמחזיק בכוח של אלפים נוספים בירושלים; וכן את יו"ר מועצת יש"ע יוסי דגן, שמחזיק בכוח של כאלפיים מתפקדים ביהודה ושומרון, בדומה לראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר. 

דוד ביטן בפריימריז למפלגת הליכוד, ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף
 דוד ביטן בפריימריז למפלגת הליכוד, ראשון לציון / צילום: שלומי יוסף

הצבעה סוערת 

ההצבעה בליכוד החלה הבוקר בעשרות מוקדים וצפויה להיות סוערת הרבה יותר לעומת זו שנצפתה אתמול במחוזות מפלגת העבודה. לא רק בשל אופן ההצבעה שפועל בקלפיות ולא בטלפון, אלא בשל הכמויות: 140 אלף בעלי זכות בחירה, גם אם רק 50% מהם ייצאו להצביע - מדובר בכוח כביר שלא עומד כיום מאחורי אף מפלגה כפי שהוא בא לידי ביטוי בליכוד.

ההצבעה תקיים היום ב-110 אתרים בפריסה ארצית. יו"ר הליכוד בנימין נתניהו יצביע בתל אביב בשעה 11:00 בבוקר, והקלפיות ינעלו בשעה 21:00 בערב. התוצאות המסקרנות יתפרסמו ככל הנראה רק לאחר חצות ולקראת יום חמישי. מגמות ניתן יהיה לראות כבר בתחילת הערב. 

הקלפי בראשון לציום / צילום: תמונה פרטית
 הקלפי בראשון לציום / צילום: תמונה פרטית

מתפקדי הליכוד, נזכיר, יכריעו מי יהיו כרבע מחברי הכנסת על-פי סקרי המנדטים: כ-35 חברי כנסת בסך-הכול ויותר מכך אם ייכנסו חברי כנסת נוספים בחוק הנורבגי.

לנתניהו יש מטרה אחת: לייצר רשימה ממלכתית שתאפשר לו להחזיר לגוש הימין-ליכוד שני מנדטים שעוד נותרו בגוש "רק לא ביבי". זו הסיבה גם שניהל מלחמת חורמה נגד המועמד דוד לניאדו (שהורשע בפריצה לבתים) בימים האחרונים, עד שבית המשפט פסל אותו מהתמודדות אמש בדקה ה-90. 

שלוש חזיתות 

חזית המאבקים בליכוד תתפצל לשלוש: האחת - מי יכבשו את צמרת הליכוד. בפריימריז הקודמים בליכוד נבחרו יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, גלעד ארדן ומירי רגב. הפעם השמות החדשים שצפויים להיות שם הם יריב לוין (מקורבו של נתניהו), אמיר אוחנה, אלי כהן ואולי גם יואב גלנט.

בחזית שנייה ייאבקו חברי הכנסת של הרשימה מהעשירייה השלישית כדי להישאר בפנים: קטי שטרית, מאי גולן וחברי כנסת נוספים, בין שבעה לעשרה, עשויים למצוא את עצמם מחוסרי עבודה אחרי הבחירות בנובמבר לטובת כניסת חברי כנסת חדשים מהמחוזות במקומות הריאליים.

בחזית השלישית נאבקות נשים על המקום בצמרת: גלית דיסטל-אטבריאן, מירי רגב וגילה גמליאל. אם לא תיבחר אישה עד למקום העשירי, חוקת הליכוד תקפיץ את מי שתהיה הקרובה ביותר למקום העשירי.

ולסיום, מי יהיו חברי הכנסת החדשים שיצליחו להיכנס לרשימה: עורך "ישראל היום" לשעבר בועז ביסמוט, הפובליציסט ארז תדמור, גלעד שרון (הבן של) ושגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון נאבקים על כניסה לאחד מהמקומות הריאליים מול חברי כנסת מכהנים. הם גם מהווים מבחן לעוצמת הדילים בליכוד אל מול כ-60 אלף מתפקדים חופשיים נעדרי זיקה למועמד מוביל כזה או אחר. 

בועז ביסמוט בפריימריז לליכוד / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
 בועז ביסמוט בפריימריז לליכוד / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

עסקני הליכוד שיבקשו להראות את כוחם ינסו להכתיב את צמרת הרשימה, אך הם שולטים בפועל על כ-30-40 אלף קולות בלבד, מאורגנים אומנם, וישנם עוד 60 אלף שיפגינו את כוחם היום בקביעת רשימת הליכוד בכנסת.

בליכוד טוענים כי אם תדמור וביסמוט יצליחו להיכנס למקום ריאלי, אפשר יהיה לומר שעידן הדילים בליכוד נגמר, או שכוחו קטן עד שיהפוך לחסר משמעות.