אודי אדם הצטרף לחברה ביטחונית, זה מה שגרם לו לעזוב אחרי שבועיים

שבועיים בלבד לאחר שנכנס לתפקיד חברת הציוד הביטחוני שבשליטת בני משפחת יקיר, התפטר אודי אדם מתפקידו - זמן קצר לאחר מנכ"ל החברה • אימקו נטלה לאחרונה מסגרת אשראי, לאחר שדיווחה כי "נוצר לה גירעון מהותי בתזרים המזומנים"

אודי אדם, יו''ר אימקו הפורש / צילום: דוברות משרד הביטחון
אודי אדם, יו''ר אימקו הפורש / צילום: דוברות משרד הביטחון

סדרת דיווחים של חברת הציוד הביטחוני אימקו תעשיות מעוררים סימני שאלה לגבי דרך התנהלות הדירקטוריון, שבו חברים בין היתר בעלי השליטה בחברה, שלושת האחים יקיר (המחזיקים 67% ממניות החברה).

כך, פחות משבועיים בלבד לאחר כניסתו לתפקיד יו"ר אימקו, האלוף (במיל') אודי אדם, בעברו מנכ"ל משרד הביטחון, הודיע במפתיע על התפטרותו בשל "פערים תפיסתיים שאינם ניתנים לגישור בינו לבין בעלי השליטה, הנוגעים לאופן ניהול הדירקטוריון". לפני חודש, אישר דירקטוריון אימקו, למנות את אדם לתפקיד היו"ר, בהיקף של רבע משרה ובעלות שכר שנתית של 360 אלף שקל. אדם ביקש שלא להתייחס לדברים ואת תגובת אימקו לא ניתן היה להשיג.

מדובר כאמור בטלטלה משמעותית נוספת שפוקדת באחרונה את צמרת החברה הביטחונית הקטנה, ששווי השוק שלה עומד על 72 מיליון שקל בלבד לאחר שהניבה תשואה חיובית של 75% בשלוש שנים (אך ירדה ב-12% מתחילת השנה). גם מנכ"ל החברה, איתן זית, שמכהן בתפקיד מאז חודש יולי לפני שלוש שנים, הודיע בחודש מאי האחרון על התפטרותו והוא יעזוב את התפקיד בסוף אוגוסט.

במכתב ששלח המנכ"ל העוזב לדירקטוריון ציין זית כי למרות שהוביל את החברה עם מנהליה להישגים, "קיימת אצלי תחושה של חוסר גיבוי מצד הדירקטוריון, וזאת ללא תלות בביצועים, בכללם הבטחות הדירקטוריון הנוגעות אלי אישית אשר אינן מתקיימות".

"תנקוט בצעדים לצמצום הוצאות"

אל התפטרותם של היו"ר אדם והמנכ"ל זית, מצטרפת עזיבה נוספת שיוצאת לפועל בדירקטוריון: פרופ' יעקב נגל, בעברו ראש המל"ל, שכיהן בתפקיד דירקטור בלתי תלוי בשלוש השנים האחרונות, החליט לאחרונה לסיים את תפקידו.

במקרה של נגל, על-פי דיווח החברה, לא מדובר בהתפטרות שהנסיבות שלה מצריכות פירוט מיוחד לבעלי המניות. ההתפטרות תיכנס לתוקף בשבוע הבא.

 
  

בד-בבד עם עזיבת הבכירים דיווחה אימקו  בתחילת השבוע על קבלת מסגרת אשראי של 16 מיליון שקל מתאגיד בנקאי. מסגרת האשראי ניתנה עד לסוף יוני בשנה הבאה, והתנאים שלה כוללים מתן אשראי בריבית של פריים בתוספת 1.15%. ביום שלישי ניצלה החברה 3.5 מיליון שקל מאותה מסגרת אשראי.

ביולי הסבירה החברה את הסיבות שככל הנראה הובילו לנטילת האשראי ופירטה כי בעוד שרשמה עלייה בהיקפי המכירות, המצב שנוצר בשווקים כלל גם עליות במחירי חומרי הגלם, עיכובים באספקת רכיבים ודחיות מועדי אספקה מצד לקוחות של החברה. הגורמים האלה הובילו לדברי אימקו לכך ש"נוצר לה גירעון מהותי בתזרים המזומנים, באופן שנדרשת הגדלת האשראי שלה לצורך המשך פעילותה".

החברה התחייבה לעמוד באמות מידה פיננסיות שונות כלפי אותו תאגיד בנקאי, ואף ציינה כי כדי לעמוד באותן אמות מידה היא תצטרך לנקוט "בצעדים אשר מטרתם צמצום הוצאות החברה". צעדים אלה, לפי הערכתה, צפויים להשפיע לחיוב על הדוחות הכספיים שלה לשנה הנוכחית. 

גורם שהיה מקורב לאימקו במשך תקופה ארוכה מעריך שחילוקי הדעות בין בעלי השליטה בחברה למנהליה הבכירים נוגעים בעיקר להתווית ומימוש האסטרטגיה העסקית של אימקו, שמונעים לטענתו מהחברה לממש את הפוטנציאל שלה. 

באשר לצורך במזומנים אומר אותו גורם כי "אימקו קצת לחוצה בפן הכספי בחודשים האחרונים, וזה נובע מעיכובים בתשלומים, קשיים באספקת רכיבים שונים, וכיוצא בזה, אבל היא פועלת בתחום הביטחוני וזה אומר שהכסף בסוף יגיע".

הונפקה לפני 30 שנה בתל אביב

אימקו תעשיות היא חברה ותיקה בתחום התעשייה הביטחונית הוקמה על ידי יוסף יקיר ז"ל, בחודש אוקטובר 1974, שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים והיא מתמקדת בפיתוח, ייצור ומכירה של ציוד צבאי. בין היתר היא מספקת מערכות חשמל עיקריות לרכבים קרביים שונים, בהם טנק המרכבה, נגמ"שים של צה"ל וגם במטוסי קרב כגון F-15 ו-F-16.

החברה הונפקה לפני 30 שנה בבורסה בתל אביב, וכיום כוללת פעילותה בין היתר מוצרים צבאיים בתחומי האלקטרוניקה ואלקטרומכניקה, ומוצרי בקרה בתחום המערכות האווריות הלא מאוישות.

את השנה שעברה סיימה החברה עם הכנסות בהיקף של 196 מיליון שקל, עלייה של 20% ביחס לשנה הקודמת. עם זאת, עלייה בהוצאות ההנהלה שחקה ב-41% את הרווח התפעולי שהסתכם ב-3.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה אימקו ירידה של 29% ברווח נקי שהסתכם ב-1.3 מיליון שקל.