כניסת רשתות השיווק הבינלאומיות לישראל: 70% מאמינים כי המהלך יוביל להורדת מחירים

מחצית מהציבור מוכנים לוותר על המותגים האהובים עליהם בעקבות העלאות מחירים - כך עולה מסקר שנערך בשיתוף אוניברסיטת רייכמן, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all • שיעור דומה מצהיר כי יחליף את רשת המזון שבה הוא נוהג לערוך את קניותיו

עמדת קרפור בתוך סניף יינות ביתן / צילום: איל יצהר
עמדת קרפור בתוך סניף יינות ביתן / צילום: איל יצהר

בשבועות האחרונים הודיעו מספר יבואניות ויצרניות, ביניהן דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק על העלאות מחירים בחלק ממוצריהן. רשתות השיווק, ובראשן שופרסל, הודיעו כי אינן מתכוונות להעלות מחירים לצרכן בעת הנוכחית, למרות ההתייקרויות בתחומים רבים - החל ממחירי החשמל דרך חומרי הגלם וכלה בשינוע ושילוח. ההסתדרות, מצדה, יצאה למחאה נגד החברות שהודיעו על התייקרויות, שבמסגרתה קראה לחרם צרכנים, קיימה הפגנות מול בתי בכירים במשק וקיימה מסעות הסברה על הרכבת סלי מזון זולים. 

קרפור תביא תחרות? בינתיים היא מגישה לישראלים מחירים מנופחים
המהפכה הצרפתית: היכונו לרעידת האדמה של רשת המרכולים קרפור  
שופרסל ודיפלומט הגיעו להבנות: מוצרי החברה יחזרו למדפי הרשת
לא רק היבואניות: גם רשתות השיווק אשמות ביוקר המחיה|פרשנות

כעת עולה מסקר שבוצע עבור גלובס על ידי ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן, באמצעות פאנל משיבים אינטרנטי Panel4all, כי בתנאים הנוכחיים הציבור מוכן לוותר על המותגים האהובים עליו או להחליף את רשת המזון שבה הוא נוהג לערוך את קניותיו.

הסקר בוצע ב-8.8.22 בקרב 415 משיבים, במדגם מייצג של בני 18 ומעלה, כולל החברה הערבית. הרוב המכריע של המשיבים (92%) ציינו כי נחשפו לכיסוי התקשורתי בנושא עליות המחירים. מדובר בעלייה של 10% בהשוואה לנובמבר 2021, ורמה דומה לזו שנרשמה בפברואר 2022.

לא מתרשמים מההסברים

האם בעקבות הסברי החברות על הגורמים להתייקרויות הציבור השתכנע בנחיצותן? לא ממש. על פי הסקר, 71% אינם סבורים כי לגיטימי להעלות מחירים, על אף הצמיחה המתמשכת בעלויות חומרי הגלם וההובלה, בעקבות הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. בהשוואה לנתוני פברואר, נרשמה עלייה בשיעור הסבורים כי עליית מחירים לגיטימית במידה מסוימת (27% לעומת 17%).

כאשר נשאלו המשיבים האם יהיו מוכנים לוותר על מותגים נרשמה היענות גבוהה, לפחות ברמה ההצהרתית. 48% אומרים כי ירכשו תחליפים זולים יותר עבור כל המותגים שהתייקרו (לעומת 63% בפברואר), ו-47% אומרים כי ירכשו תחליפים זולים יותר עבור חלק מהמוצרים שהתייקרו (לעומת 31% בפברואר).

"יתכן שלאורך זמן, היכולת להתמיד ולוותר על צריכת המותגים האהובים והשגורים נשחקת, וכך יותר צרכנים מחפשים פשרה שבה עבור חלק מהמותגים יחפשו תחליפים זולים יותר, ואילו חלק אחר הם ימשיכו לרכוש, על אף העלייה במחיר", אומרת ד"ר טבת.

כיצד יגיב הציבור אם רשתות השיווק יעלו מחירים? לפי הסקר, 51% מהצרכנים יבחרו להחליף רשת שיווק. כמעט שליש (29%) ימשיכו לרכוש באותה רשת, אך יבחרו מוצרים שלא התייקרו, ואילו 16% גם יוותרו על רשת השיווק הקבועה וגם יעברו לרכוש מוצרים זולים יותר.

ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן
 ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן

רק 2% מצהירים כי לא ישנו את הרגלי הקנייה שלהם. עם זאת, סביר ששיעורם בפועל גבוה יותר, הן משום שקיים פער בין עמדה לבין התנהגות והן מסיבות של חוסר נוחות להודות בדברים. טבת מדגישה כי למרות הפער האפשרי בין דיווח לבין התנהגות בפועל, ייתכן לחץ ציבורי על החברות שלא להעלות מחירים.

מחכים לקרפור וספאר

משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמו את נתוני סל המוצרים הבסיסי ליולי 2022, שעומד על 948 שקל - ירידה של 15 שקל ביחס למחיר הסל בחודש הקודם. הבחינה כללה 34 רשתות (כולל מספר סגמנטים של אותה רשת - למשל, שופרסל דיל, שלי ואונליין), כאשר הרשת שמכרה את סל המוצרים הבסיסי היקר ביותר היא סופר יודה (1,1137 שקל), ואילו הזולה ביותר היא רמי לוי (842 שקל). פער המחירים ביניהן עומד על 35% (295 שקל).

בחודשים האחרונים הודיעו שתי רשתות קמעונאות מזון בינלאומיות על כניסה לישראל. הראשונה היא ענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור, ולאחרונה פורסם כי גם ענקית הקמעונאות ההולנדית ספאר עומדת להגיע לארץ. האם הישראלים מכירים את הרשתות, ועד כמה הן מחכים להן ומאמינים כי הן יביאו את הבשורה בתחום המחירים? לפי הסקר, ניתן לדבר על אופטימיות.

יותר ממחצית הציבור (60%) שמעו על פתיחה צפויה של אחת או יותר מהרשתות הבינלאומיות בישראל: 30% שמעו על כך שקרפור צפויה לפתוח סניפים בישראל, 6% שמעו רק על ספאר ו-25% שמעו על פתיחת סניפים של שתי הרשתות.

 
  

כמה מהצרכנים הישראלים מתכוונים לעבור לערוך את קניותיהם ברשתות החדשות שיגיעו מחו"ל? לפי הסקר, שליש בטוחים שיבקרו (33%), ואילו יותר ממחצית (57%) סבורים שיבקרו. רק 10% חושבים או בטוחים שלא יבקרו.

על רקע זה מעניין לציין 70% מאמינים כי פתיחת סניפים של רשתות בינלאומיות בארץ תוביל להורדת רמת המחירים. רק 4% סבורים כי פתיחת הרשתות תשפיע באופן שלילי, וכי המחירים יעלו. "הישראלים אוהבים חידושים, ואוהבים לקנות ברשתות בינלאומיות בחו"ל", אומרת ד"ר טבת.

"לכן, לא מפתיעה רמת המודעות הגבוהה לאפשרות שקרפור וספאר יפתחו סניפים בישראל. בהתאמה, רמת הנכונות לבקר ברשתות אלו גבוהה, והציבור תולה תקוות בכך שהתחרות תסייע להוריד גם מחירים של מוצרים אחרים".