אינפלציה | פרשנות

שיא האינפלציה מאחורינו? הנתונים בארה"ב מספקים סיבות לאופטימיות

האינפלציה בארה"ב לחודש יולי ירדה לקצב שנתי של 8.5% ובקצב מהר מהצפוי בין היתר בשל ירידת מחירי הנפט • אבל סביבת המחירים עדיין לא יציבה והפדרל ריזרב צפוי להמשיך להעלות את הריבית, גם אם בקצב מתון יותר של 0.5% • טור אורח

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

הכותב הוא מרצה באוניברסיטת ת"א והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים

ייתכן מאוד ששיא האינפלציה השנתית בארה"ב מאחורינו. רק נתוני החודשים הקרובים יקבעו האם חודש יולי הוא נקודת התפנית לקראת התמתנות מתמשכת בשיעור האינפלציה בארה"ב. דריכות רבה הייתה בימים האחרונים בשוקי ההון בעולם לקראת הפרסום בארה"ב ביום רביעי של מדד המחירים לצרכן לחודש יולי. לאחר ההפתעה של אינפלציית יוני, שהגיעה ל- 9.1% במונחים שנתיים לעומת תחזית של 8.8%, קונצנזוס התחזיות הצביע על התמתנות מסוימת של האינפלציה השנתית ביולי. ספציפית, הקונצנזוס עמד על עליית המדד ב־0.2% לאחר עלייה של 1.3% ביוני. במונחים שנתיים, התחזית הייתה לירידה באינפלציה השנתית ל־8.7%.

השפעת מחירי הנפט

הנתונים הללו הם חדשות טובות. מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי ביולי, והאינפלציה השנתית, בשניים עשר החודשים שהסתיימו ביולי, עומדת על 8.5%, שיעור נמוך מהחזוי. התמתנות האינפלציה משקפת אוסף של גורמים שפעלו בחודש האחרון, כאשר הבולטים בהם היו במחירי הסחורות, ובמיוחד הנפט והאנרגיה. למעשה, מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד לאחרונה לרמה ששררה ערב הפלישה של רוסיה לאוקראינה. בנוסף לכך, מסתמן שיפור ניכר במנגנוני שרשרת האספקה הגלובלית, והדבר בא לידי ביטוי, למשל, בירידה חדה במחירי ההובלה הימית. אנו, וכלכלנים רבים אחרים, הערכנו שחלק מהעליות בסעיפים האלה בחודשים לפני יולי היו בעלות אופי זמני, ונראה שאכן החל תיקון משמעותי כלפי מטה במחירים אלה. נדגיש שגם הציפיות לאינפלציה בטווח הקצר ירדו לאחרונה בארה"ב, דבר שגם תרם לתוצאות מדד יולי. חשוב לציין שרמת אי־הוודאות לגבי סביבת האינפלציה נותרה גבוהה, וייתכנו הפתעות בכל הכיוונים במדדי המחירים שיתפרסמו בחודשים הקרובים.

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר
 פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר

העלאות הריבית יימשכו

האינפלציה הגבוהה לא נעלמה והעלאות הריבית יימשכו. בצד האופטימיות הטבעית שהנתונים החדשים מעוררים, חשוב לציין שתהליכי הפחתת האינפלציה הם בדרך כלל הדרגתיים וממושכים. העלאות הריבית ע"י הבנק הפדרלי צפויות להימשך, אם כי ייתכן מאוד שבהתלבטות בין העלאת ריבית ב־0.5% או 0.75% בספטמבר, הנתונים החדשים מגדילים את ההסתברות להעלאה המתונה יותר של 0.5%. סעיפים שונים במדד המחירים עדיין עלו בשיעור גבוה (למשל שכר הדירה) כך שהמומנטום האינפלציוני לא נעלם.

האם לדוח התעסוקה החזק שפורסם ביום שישי האחרון תהיה השפעה על החלטות הריבית הקרובות ע"י הפד? אמנם הנתונים מצביעים על כך שארה"ב נמצאת בתעסוקה מלאה, אך בפד יודעים שנתוני שוק העבודה הם בדרך כלל אינדיקטור המשקף יותר את ההתפתחויות בעבר לעומת מה שצפוי בעתיד. על כן, סביר מאוד להניח שנתוני התעסוקה יקבלו משקל נמוך יותר בהחלטות הריבית לעומת משקל של נתוני סביבת האינפלציה.