דוח הביניים בגיבוי אחזקות: צ'קים חוזרים בהיקף של 15 מיליון שקל ברבעון אחד

הבודק החיצוני שמינתה חברת האשראי החוץ-בנקאי טוען כי "חל גידול חד באשראי שניתן ללקוחות בעייתיים, דבר שיביא לדעתי המקצועית למחיקת חובות בהיקפים של עשרות מיליוני שקל" • על מנהל פעילות האשראי בצפון, אייל רוזן, כתב הבודק, רו"ח עופר אלקלעי: "אין מדובר בטעות בשיקול-הדעת אלא בתהליך סדור ומובנה"

היקף הצ'קים החוזרים בגיבוי אחזקות קפץ פי 50
היקף הצ'קים החוזרים בגיבוי אחזקות קפץ פי 50

הפרטים סביב אי-הסדרים הכספיים בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי אחזקות  ממשיכים להתגלות, וחושפים תמונה עגומה במיוחד של התנהלות החברה בסניף הצפון שלה, בהובלת מנהל תיק האשראי בצפון עד לאחרונה, אייל רוזן. דוח הביניים של רו"ח עופר אלקלעי, הבודק החיצוני שמינתה החברה בסוף חודש יוני, מגלה כי בסניף הממוקם בקיבוץ מזרע נעשו פעולות שהגדילו את הסיכון של החברה באופן קיצוני, תוך גלגול חובות. בחברה עומדים בשלב זה על הערכתם הקודמת לפיה מדובר על חובות אבודים בסך של כ-40 מיליון שקל.

"איך אף אחד לא יודע איפה הצ'קים?": המנכ"ל שיוצא להגנה על האשראי החוץ-בנקאי
בנק ישראל: "נדרשת חשיבה בעניין הפיקוח על שוק האשראי החוץ-בנקאי" 
הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה 

בשבועות האחרונים דיווחה גיבוי פעמיים על פעולות המיוחסות לרוזן. תחילה הודיעה גיבוי כי נודע כי רוזן נטל בעצמו הלוואות מהחברה, בסכום של 2.5 מיליון שקל, ללא ידיעת ההנהלה ומבלי שהתקבלו האישורים הנדרשים. כשבועיים לאחר מכן היא דיווחה על שתי הלוואות, בהיקף של 2.2 מיליון שקל, אשר ניתנו למקורביו של רוזן, ובהם אביו, מבלי שניתנו האישורים המתאימים.

"מניתוח מכלול הנתונים הקשורים בעסקאות שבוצעו בסניף צפון של החברה בתקופת הפעילות של ההנהלה הקודמת בראשותו של רוזן, עולה תמונה עגומה לפיה חל גידול חד באשראי שניתן ללקוחות בעייתיים, דבר שיביא לדעתי המקצועית למחיקת חובות בהיקפים של עשרות מיליוני שקל מתיק האשראי של החברה", כתב רו"ח אלקלעי. "מהניתוח עולה, כי אין מדובר בטעות בשיקול-דעת של רוזן במתן אשראי נקודתי או בסיבוך לא צפוי של מספר לקוחות, אלא בתהליך סדור ומובנה שנועד לדעתי המקצועית להגדיל את תיק האשראי ללא כל קשר לאיכותו, תוך גלגול חובות וביצוע פעולות חריגות אשר נועדו לדחות את הבעיות למול הלקוחות. מדובר בתבנית שחוזרת על עצמה במספר פעולות רב בתיקי לקוחות, תוך התעלמות מרמת הסיכון והאפשרות להיווצרות חובות אבודים בתיקים אלו".

עם זאת, הוא מדגיש כי בשלב זה אין אפשרות להעריך את היקף החובות שלא יגבו שכן בתקופה האחרונה פועלת הנהלת החברה החדשה להסדיר חלק מהחובות וכן בשל העובדה שעד שלא יגיע מועד פירעונם לא ניתן לקבוע האם מדובר בחוב אבוד. 

"כמו כן נמסר לי מהחברה כי ב-4 באוגוסט לקוח שכרגע ביקש להישאר בעילום שם פנה להנהלת גיבוי וחשף בפניה את מנגנון הפעילות של רוזן לפיו הוא ולקוחות רבים אחרים בעת ביצוע עסקאות אשראי שילמו חלק מהעמלה שנקבעה בעסקה לגיבוי וחלק נוסף לחברה בבעלות מר רוזן. אדגיש כי מידע זה דורש בדיקה מעמיקה שטרם נערכה בשלב זה. בסופו של יום, לאור ממצאי הבדיקה והעובדה כי רוזן הינו גורם בעל ניסיון רב בתחום אשראי חוץ-בנקאי, עולה חשד לכאורה כי מדובר בהתנהלות חריגה ומתוכננות בעלת מאפיינים של תרמית. עם זאת יודגש כי מסקנה זאת מבוססת על הניתוח שערכתי ללא קבלת תגובה מסודרת של רוזן לממצאים, וזאת לאור העובדה כי הוא נחקר ע"י משטרת ישראל בפרשה אחרת ואינו רשאי לשוחח עם גורמים בגיבוי", ציין רו"ח אלקלעי.

היקף הפעילות בסניף זינק פי 4 בתוך שנה

מהניתוח של רו"ח אלקלעי עולה כי היקף הפעילות בסניף מזרע גדל כמעט פי ארבעה בתוך שנה אחת בלבד. ההיקף קפץ מכ-94 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2020 לשיא של 348 מיליון ברבעון הרביעי לשנת 2021 זאת בעוד ביתר הפעילות בחברה הייתה מגמה הפוכה וחל קיטון מ-177 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2020 ל-133 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2021.

"מניתוח שיעור פעילות סניף מזרע בהשוואה לסך הפעילות, עולה כי שיעור הפעילות עלה מ-35% מסך כל הפעילות ברבעון הרביעי לשנת 2020 ל-72% ברבעון הרביעי לשנת 2021 ואף ל-76% ברבעון הראשון לשנת 2022. אציין כי על סמך ניסיוני המקצועי, גידול בפעילות האשראי בסדר גודל שכזה הינו חריג", כתב הבודק החיצוני.

עוד הוא מציין כי חל גידול חד בהיקף עסקאות סולו המתאפיינות בסיכון אשראי גבוה במיוחד. עסקאות סולו הינן עסקאות מתן אשראי ללקוח המגובות בביטחונות אישיים של אותו לקוח בלבד. לאור העובדה כי בעסקאות ניכיון שאינן סולו, יש בנוסף לערבות הלקוח גם המחאות של מושכים מהם ניתן להיפרע במקרה של חזרת ההמחאה, הרי שרמת הסיכון בעסקאות סולו גבוהה יותר והסיכוי לחובות אבודים גדולה יותר.

מהניתוח של רו"ח אלקלעי עולה כי בשנת 2020 שיעור עסקאות הסולו מתוך סך פעילות סניף מזרע, עמד על כ-10%, והיה זהה לשיעור עסקאות הסולו מתוך יתר הפעילות של גיבוי. על כן, שיעור עסקאות הסולו בתום שנת 2020, עמד על כ-10% מסך הפעילות העסקית של החברה. עם זאת, לאורך פרק הזמן שבין הרבעון הראשון לשנת 2021 ועד הרבעון השני לשנת 2022, בעוד ששיעור עסקאות הסולו מתוך יתר הפעילות ירד לכ-8%, שיעור עסקאות הסולו מתוך פעילות סניף מזרע גדל כמעט פי ארבעה ועלה לכ-38%.

היקף פעילות הסולו בסניף מזרע גדל מכ-9.33 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2020, ליותר מ-87 מיליון שקל ברבעון הראשון לשנת 2022. ביתר פעילות החברה ובאשר לאותה התקופה חל קיטון בהיקף הפעילות, מכ-18 מיליון שקל ברבעון הרביעי לשנת 2020 לכ-6 מיליון שקל ברבעון הראשון לשנת 2022

אולם את עיקר אי-הסדרים אפשר לראות מניתוח היקף ההמחאות החוזרות בסניף מזרע. זה עמד על כ-100 אלף שקל בלבד ברבעון הרביעי לשנת 2020, דבר המלמד על ניהול סיכונים נאות. "עם זאת, החל מרבעון זה חל גידול חד בהיקף ההמחאות החוזרות, שהגיע לכ-16 מיליון שקל ברבעון הראשון לשנת 2022, ובאחוזים מ-0.1% ליותר מ-5% - קרי פי 50! נתון זה מצביע על כך, שלאורך תקופה זו בוצעו עסקאות בעלות סיכון גבוה יותר באופן משמעותי (שכבר התממש חלקית בשלב הגבייה ראשונית של ההמחאות). יצוין, כי העלייה בשיקים חוזרים לרבעון ראשון הינה תוצאה של עסקאות שמרביתן התרחשו לפחות עוד ממהלך הרבעון השלישי של שנת 2021 אשר הגיעו לידי מימוש בתקופה מאוחרת יותר", מסביר רו"ח אלקלעי.

לפי הניתוח שלו, בהשוואה ליתר הפעילות בסניף מזרע, חזרו במהלך התקופה שבין הרבעון הרביעי לשנת 2021 ועד הרבעון השני לשנת 2022 המחאות בסך כ-24 מיליון שקל, בעוד ביתר הפעילות בחברה היקף ההמחאות שחזרו באותה תקופה הסתכם בסך של פחות מ-5 מיליון שקל.