הפוליטיקאים הרפובליקאים כבר לא נלהבים מהאפשרות שטראמפ יתמודד ב־2024

רבים במפלגה לא מוכנים לומר אם לדעתם הנשיא לשעבר צריך להתמודד מחדש על הנשיאות בעוד שנתיים

מחוקקים רפובליקאים רבים מסרבים לתמוך בטראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey
מחוקקים רפובליקאים רבים מסרבים לתמוך בטראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey

הרפובליקאים בקונגרס משבחים את הצלחתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ להוריד מיסים ולשנות את פני בית המשפט העליון, וכמובן מריעים לגישת "אמריקה פירסט" שלו, לניהול יחסי חוץ וליכולתו לתמרץ ולהניע מצביעים רפובליקאים.

פרשת המסמכים הסודיים של דונלד טראמפ מסתבכת, והרפובליקאים בעמדת מגננה

עם זאת, בזמן שטראמפ שוקל בחודשים האחרונים לרוץ שוב לנשיאות ב־2024 ועוד לפני התפוצצות פרשת המסמכים הסודיים, שהוא לקח עמו מהבית הלבן, מחוקקים רבים במפלגה מסרבים להעניק לו את תמיכתם. בראיונות עם 36 מחוקקים רפובליקאים, שנשאלו אם טראמפ צריך להתמודד, רבים התחמקו מהשאלה ואמרו שטראמפ צריך לקבל החלטה בעצמו מבלי להביע מצדם תמיכה או הסתייגות מהרעיון.

שבעה בלבד מתוכם ענו תשובה ישיר. ארבעה אמרו שהם רוצים שטראמפ יתמודד על כהונה נוספת; ושלושה אחרים אמרו שהם מקווים שהוא יישאר מחוץ למרוץ. הסיבות: הסגנון המקטב שלו בפוליטיקה, גילו המתקדם, והופעתם של רפובליקאים מבטיחים אחרים שפוזלים לעבר הבית הלבן.

"אני חושב שאנחנו זקוקים לדור חדש בהנהגה", אמר חבר בית הנבחרים כריס ג'ייקובס מנוי יורק, שפורש בסיום הכהונה הנוכחית. "אני תומך במדיניות של דונלד טראמפ. ואני חושב שהיא מיטיבה עם המדינה. אבל אני חושב שהגיע הזמן להתקדם", אמר.

קבלת פנים פושרת במפלגה

הרגשות המעורבים לגבי התמודדות של טראמפ לבחירות מבוטאים בעת ששתי המפלגות מתקשות למצוא נתיב בטוח אל העתיד. הנשיא ג'ו ביידן אמר שבכוונתו לרוץ לכהונה נוספת, אבל מול קבלת פנים הפושרת במפלגתו, אמרו חלק מהמחוקקים הדמוקרטים שהיו מעדיפים שלא יודיע על כך.

בפני הרפובליקאים ניצבת דילמה אחרת: טראמפ נהנה מתמיכה נלהבת אצל מצביעים שמרנים רבים, אבל דוחה רבים אחרים, והמפלגה רוצה להימנע מהפסד כפי שהיה ב־2020, אז איבדה את הבית הלבן וכן את הרוב בסנאט.

טראמפ, בן 76, יהיה בן 78 בנובמבר 2024, מעט מבוגר יותר משהיה ביידן כשזכה בנשיאות ב־2020. רפובליקאים אחרים שנחשבים למועמדים פוטנציאליים הם מושל פלורידה, רון דסנטיס, סגן הנשיא לשעבר, מייק פנס, והסנאטור טד קרוז מטקסס, שכולם צעירים ממנו לפחות בעשור. כמה מביניהם ירימו את הכפפה אך זה תלוי במידה רבה בהחלטה שיקבל טראמפ.

תומכיו החזקים ביותר של טראמפ אומרים שהם עומדים לגמרי מאחורי מועמדות שלו ב־2024 ושאין אף אחד אחר במפלגה הרפובליקאית שיכול למשוך מצביעים כמוהו. הדיבור הקשוח של טראמפ בנושאים כמו הגירה, פשע ומסחר, בין היתר, מנגנים על נקודות רגישות אצל מצביעים שמרנים רבים.

"כל מי שרץ על הטיקט הרפובליקאי הולך לרוץ על אג'נדה של 'אמריקה פירסט' והמדיניות של טראמפ", אמר חבר בית הנבחרים בריאן מאסט מפלורידה, שרוצה שטראמפ יתמודד. "אני עדיין מחכה לראות העתק שיהיה מוצלח כמו המקור".

רפובליקאים רבים מבקשים לראות איך המועמדים שטראמפ תמך בהם בפריימריז יצליחו מול הדמוקרטים בבחירות האמצע. טראמפ תמך בהרשל וולקר בג'ורג'יה, בלייק מסטרס באריזונה ומהמט אוז בפנסילבניה. ניצחונות שלהם יחזקו את מעמדו כמנהיג המפלגה, בעוד שאם יפסידו, יקטן הסיכוי שהוא יוביל את המפלגה לבחירות לנשיאות בפעם השלישית.

בבית הנבחרים, הרפובליקאים בטוחים שיצליחו להחזיר לעצמם את הרוב בבחירות האמצע, ומקווים שהמצביעים יתמקדו בנושאים כלכליים. מקרתי, שנפגש לאחרונה עם טראמפ, דחק בו לעכב כל הכרזה לכאן או לכאן לגבי הבחירות לנשיאות עד לאחר בחירות האמצע.

בסוף יולי, כשהיה טראמפ בוושינגטון ונשא דברים בפסגה שערך המכון America First Policy Institute, כ־25 רפובליקאים מבית הנבחרים הגיעו לשם לשמוע אותו. אחד הנוכחים באירוע אמר שהוא ציפה לנוכחות גדולה יותר.

המתקפה על הקפיטול בעוכריו

כאמור, עוד לפני פרשת המסמכים הנוכחית, פרקים אחרים ברקורד של טראמפ חזרו לאור הזרקורים לאחרונה. ביניהם השימועים לחקר הפרעות בגבעת הקפיטול ב־6 בינואר 2021, שמתמקדים בפעולותיו לקראת ההתקפה ובמהלכה. נוסף לכך, טראמפ הודח על ידי בית הנבחרים בשנה שעברה באישום של 'עידוד למרד' אבל זוכה בסנאט, למרות שהיו שם אפילו כמה סנאטורים רפובליקאים שהצביעו לצד הדמוקרטים להדיח אותו.

בפגישה בדלתות סגורות בחודש שעבר של וועדת המחקר של הרפובליקאים בבית הנבחרים, שמייצגים חלק גדול מהוועידה הרפובליקאית, מחוקקים הריעו לפנס, שסירב להיכנע לדרישת טראמפ לדחות את תוצאות ההצבעה בחלק מהמדינות כדי למנוע מביידן להתמנות לנשיא.

בסקר שנערך בין ה־28 ליולי ל־1 באוגוסט של Yahoo News/YouGo עלה שגם המצביעים של המפלגה הרפובליקאית מפוצלים: 47% מהרפובליקאים והעצמאים שנוטים ימינה אמרו שהיו רוצים לראות את טראמפ כמועמד המפלגה ב־2024. כ־38% העדיפו מועמד אחר ו־15% אמרו שאינם יודעים.