ניתוח טכני: S&P 500 יוצא מאזור המומנטום השלילי

שוק המניות האמריקאי אינו במגמת עלייה ארוכת-טווח, ואין בסיס לקבלת החלטות שבצידן יחס סיכוי-סיכון חיובי • מאידך, הרצף כן עולה

ניתוח טכני
ניתוח טכני

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה 

אחרי התלבטות שנמשכה פרק זמן קצרצר, שוק המניות האמריקאי זינק מעלה וחתם עוד שבוע מוצלח. הנר שחתם את השבוע מעיד שלמוכרים אין בשלב הנוכחי שום עניין לבלום את השוק. שער הנעילה של השבוע זהה לשער הגבוה, מה שבעצם אומר שהקונים באקסטזה והם דוחפים את השוק ללא הפסקה. מימוש? לא שמעו על המונח הזה.

לשלושת המדדים חיכה במהלך השבועיים האחרונים מבחן לא פשוט בדמות רמת ההתנגדות המשמעותית הראשונה. מדד נאסד"ק חצה ראשון והתבסס מעליה, בעוד שהשניים האחרים עשו זאת במהלך השבוע. התחושה היא שהכיוון נקבע, אך תחושות לעולם לא אמורות לקבל משקל משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות. הניתוח הטכני הוא עניין של משקל ראיות, והמשוואה אף פעם אינה מושלמת לצד זה או אחר. אז בואו נבחן על גבי הגרף השבועי מה בדיוק קיים כרגע ולמה כדאי לשים לב.

למעט בגרף היומי, השווקים אינם במגמת עלייה, אשר מוגדרת כ"סדרה עולה של נקודות שיא ונקודות שפל". מבט בגרף השבועי מלמד שלא זה המצב, ועד כמה שהתחושות אופטימיות הרי שהבסיס לקבל החלטות שבצידן יחס סיכוי-סיכון חיובי - עדיין לא ממש קיים. ממד הזמן היחידי שאפשר לקבל בו החלטות ברורות הוא הגרף היומי.

מאידך, הרצף עולה. רצפים הם התנועות המרכיבות את המגמה, כאשר ברצף עולה "שער סגירה של כל נר יהיה גבוה מהשער הנמוך של הנר שקדם לו" - זו הגדרה חשובה שמסייעת להבין האם להמשיך להחזיק את הפוזיציה או לצאת. תשתמשו בה ולא תדעו יותר צער ומכאוב.

ירידה תייצר עוד הזדמנויות 

לראשונה מאז תחילת גל הירידות רואים שינוי חיובי וארוך-טווח במומנטום. הדבר מקבל ביטוי בחצייה החיובית של הממוצעים הנעים, כאשר הממוצע הנע הקצר חוצה את הארוך כלפי מעלה. בהקשר הזה עלי לציין שככל שהסימנים נדירים יותר, כך הם משמעותיים יותר. יתרה מזאת, בתחתית הגרף אפשר לראות את מדד העוצמה היחסית שחוצה מעלה את רמת ה-50%. המשמעות היא מעבר מאזור של מומנטום שלילי לחיובי. ישנם עוד לא מעט סימנים אבל נתקדם לשורה התחתונה.

השאלה המרכזית היא האם השווקים ראו תחתית אחרונה, ולטעמי הסיכוי לכך גדל. עקרונית חסרה נקודת שפל נוספת גבוהה מקודמתה, ואת זה נקבל רק אחרי התיקון המשמעותי הבא.

העקרונות שינחו אותנו בתקופה הקרובה, ותקפים לכל ממד זמן, הוזכרו בניתוחים הקודמים: בכל נסיגה על השוק לקבוע נקודת שפל גבוהה מקודמתה, כשמספר הנרות ברצפים היורדים אמור להיות קטן ממספר הנרות ברצפים העולים. אלו עקרונות בסיסיים שעמדו במבחן הזמן.  

אזכיר כי בסיכום הניתוח האחרון כתבתי שהעלייה ברמת הסיכון עקב הגעתו של מדד  S&P500 לרמת ההתנגדות 4,200 נקודות היא עלייה זמנית, כשרמה זו תישבר כלפי מעלה ממש בקרוב. כל ירידה תייצר עוד הזדמנויות בין שלטווח הקצר או הבינוני.