אלו הפייקים שהופצו בעולם לגבי ישראל במהלך המבצע הקצר בעזה

עיראק במקום עזה, אשדוד במקום ת"א, 2021 במקום 2022. פייקים מ"עלות השחר" • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי בפייסבוק, 8.8.22
פוסט ויראלי בפייסבוק, 8.8.22

מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה היה קצר למדי אבל הספיק כדי לעורר שוב עניין עולמי מוגבר בישראל. כמו במבצעים קודמים גם הפעם הופצו טענות שקריות, תמונות שהוצאו מהקשרן והטעיות אחרות שנוגעות ישירות למבצע, אבל הפעם מצאנו גם פייק שקשור לישראל בצורה רחבה יותר. הנה כמה דוגמאות.

בין עזה לעיראק. אחת התמונות שהפכו לוויראליות על רקע המבצע היא של אב ממרר בבכי שנושא על ידיו את בתו הפעוטה, כשמאחוריו מה שנראה כרחוב הרוס מהפצצות. "זה ממש שובר לב. התפללו למען פלסטין", נכתב באחד הפוסטים שבהם שותפה התמונה הזאת. אלא שבודקי עובדות מאתרים שונים, כמו "India Today" ו"בום", מצאו כי לא רק שמדובר בתמונה ישנה, היא כלל אינה קשורה לרצועת עזה. התמונה היא מהעיר מוסול בעיראק, והיא פורסמה על ידי רויטרס ב־2017. בתיאור התמונה של רויטרס נכתב כי האב נושא בתו מהשטח בעיר שנשלט על ידי אנשי דאע"ש לעבר השטח שנשלט על ידי כוחות עיראקיים.

בתמונה אחרת שהופצה ככזאת ששייכת למבצע הנוכחי, נראה תינוק בעזה כשהוא בוכה ומכוסה בשברי זכוכיות. הפעם, לפי הבדיקה של האתר "מיסבאר", אכן מדובר בתמונה מעזה, אך כזאת שקשורה למבצע "שומר החומות" ממאי 2021. בכלל, נראה שתמונות וסרטונים מ"שומר החומות" היוו פתרון נוח לגולשים שרצו להגיב מבלי לחכות לתמונות מהמבצע הנוכחי. כך, למשל, ברשתות החברתיות בחלק ממדינות ערב צבר תאוצה סרטון שכותרתו "תל אביב לפני זמן קצר", ובו נראית אזרחית ישראלית משתטחת על המדרכה עם הישמע האזעקות. בתל אביב אמנם הופעלה אזעקה גם במבצע הנוכחי, אולם בדיקה של אתר "מיסבאר" הראתה כי זה דווקא סרטון מאשדוד, ועוד כזה שצולם בכלל במאי 2021. בודקי העובדות של האתר ההודי News Mobile מצאו מקרה דומה בו תמונה שמציגה לכאורה פגיעה בבית באשקלון מהשבוע שעבר, היא בכלל פגיעה בבית בבאר שבע מ־2018.

מושכים בחות'ים. האם על רקע המבצע הקצר ישראל הסתבכה גם עם החות'ים, ארגון הטרור השיעי שפועל בתימן? חשבון טוויטר בשם Terror Alarm, שלו למעלה מ־40 אלף עוקבים, העלה סרטון בו נראים אנשי הארגון הזה, ובישר על ההתפתחות החדשותית הבאה: "הח'ותים בתימן מזיזים כוחות כדי לתקוף את המדינה היהודית". לדיווח נלווה ציטוט של אחד מאנשי הארגון שלפיו "'אנחנו מחכים לפקודה הסופית (כנראה מאיראן) להיכנס למלחמה נגד ישראל'" (הסוגריים במקור). מה באמת רואים בסרטון? ב"מיסבאר" הסבירו כי החיילים הצועדים שנראים בו נמצאים בכלל בטקס סיום הכשרה של צבא תימן. הנואם בטקס גם לא הודיע שיש כוונה לתקוף את ישראל, אלא שלח מסר כללי לפלסטינים ש"אם יש צורך הצבא שלו מוכן לפעולה".

מגרש הרוסים. אז תימן לא בעניין שלנו בינתיים, אבל מה עם רוסיה? "לא ייאמן, עדכון גדול ממה שאירע היום (8 באוגוסט)", נכתב בפוסט שהופץ בפייסבוק על ידי ארגון אוקראיני שלו נלווה סרטון שמראה לכאורה כיצד ישראל הטביעה לרוסים את הצוללת הגרעינית "קזן", לא פחות. זה כמובן לא קרה. באתר Lead Stories הסבירו כי בווידאו נראית בכלל צוללת בשם "דמיטרי דונסקוי" שביולי האחרון עלתה לכותרות בהקשר אחר. לישראל, בכל מקרה, אין כמובן כל קשר לעניין.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

-אינדייה טודיי: התמונה הזאת היא לא חדשה ולא קשורה לסכסוך הישראלי-פלסטיני

-בום: תמונה של עיראקי ובתו הוצגה כתמונת פלסטיני

-מיסבאר: צילום ישן של אזעקה מת"א

-ניוז מובייל: תמונה מ-2018 הוצגה כקשורה להסלמה הנוכחית בעזה

-מיסבאר: התמונה הזאת של תינוק מעזה אינה קשורה למבצע הנוכחי

-מיסבאר: הווידאו הזה לא מציג את החות'ים נערכים להתקפה על ישראל

-ליד סטוריז: הווידאו הזה לא מראה צוללת רוסית שטובעה ע"י ישראל